2013-12-20, 09:51
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Glöm inte vad LGWP sagt om utredningen: det har begåtts grova misstag.

Så helt säker på den saken kan man ju inte vara. Dessutom töms ju papperskorgarna tidigt på morgonen, så RO kan ju haft en del tur.

Man undrar verkligen vilka misstag polisen har gjort. En gissning är att man har tidigt har bestämt sig för att leta efter en sliten pundare och inte haft en tanke på att det skulle kunna vara en skötsam IT-student. Vad RO´s motiv har vill man gärna veta, men det lär vi inte få veta på länge, om vi någonsin får veta det. Som LGWP säger "motiv är ett njutningsmedel för överklassen."

SebbeStockholms inlägg passar bättre i avdelningen "Konspirationer och alternativa teorier".
Citera
2013-12-20, 10:13
Medlem
MrFolds avatar
En grej som irriterar mig i scenariot RO=mördaren är att det är svårt att få ihop logiskt med att de förmodas ha varit på samma fest och troligen åtminstone känt till/känt igen varann. Låt säga att han - oavsett orsak - får ett vansinnesspel och hugger och hugger mot Per upprepade gånger. Sen springer han, fortfarande med adrenalinet pumpande på högvarv, ner mot Karlavägen. Han når telefonkiosken. Vad tänker han? Om Per dör är han en mördare. Men om han överlever så lär han högst troligt kunna identifiera RO som gärningsman. Det betyder mordförsök och säkert flera års fängelse. Ändå bestämmer han sig för att ringa. Men när han väl gjort det valet så borde han väl i så fall inse att han lika gärna kan gå tillbaka och vänta på polis och ambulans?

Det finns egentligen bara två sätt att förklara RO:s handlingssätt givet detta scenario. Antingen är han gravt irrationell och handlar hur man än ser det i strid med sina egna intressen. Jag antar att det är möjligt i en sån situation med adrenalinpåslag och chock. Eller så skulle det kunna vara så att han faktiskt är ute efter att råna Per utan att känna igen honom som en medstudent på KTH. Vilket verkar vara lite märkligt också av flera skäl.
Citera
2013-12-20, 10:30
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Du framstår däremot som jävligt dum i dina inlägg.Precis ALLT pekar på Oxenstierna som gärningsman. Lägg ned för fan.

Tror inte att oxen är oskyldig. Alldeles säkert inblandad men knappast ensam.
Senast redigerad av Elementary 2013-12-20 kl. 11:06.
Citera
2013-12-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jag hann inte skriva klart i min redigering. Började skriva:
"X" var inte registrerad för kurser på KTH HT 1996.

SebbeStockholm skrev "X gick Lantmäteri", vilket stämmer. Men "X" var alltså inte registrerad för kurser just under HT 1996. Hoppas Sebbe bara pausar lite men kommer tillbaks till tråden
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Sebbestockholm
Tänk nu på regel 1.06 om outning och sammankoppling av konton om ni börjar spekulera.

Ovanstående handlar om en anonymiserad person utanför Flashback, inte om något konto. Det finns i inlägget inte minsta antydan till spekulation om flashbackkonton, eller för den delen någon antydan till kommande spekulation om flashbackkonton heller.

Citat:
Ursprungligen postat av apoptygma
När är omhäktningsförhandlingarna idag?

Kl 12.30.
Citera
2013-12-20, 11:32
Medlem
Många verkar nästan säkra på att RO var på samma fest som BO men såvitt jag vet är det inte bekräftat någonstans.

RO kan ju ha sett när BO handlade vid kiosken vid östra station att han hade en massa kontanter på sig och var ett lämpligt rånoffer.
Citera
2013-12-20, 11:53
Medlem
Sorry, var nog lite otydlig.
Menade inte ditt inlägg avseende regel 1.06.
Utan att man inte började spekulera i exakt vem som finns bakom ett konto.
Det är ju lätt hänt om någon börjar sprida galenskaper.

Men som sagt Sebbe kommer med all säkerhet inte tillbaks här.
Skulle vara kul och veta om det hörts några nya i detta fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ovanstående handlar om en anonymiserad person utanför Flashback, inte om något konto. Det finns i inlägget inte minsta antydan till spekulation om flashbackkonton, eller för den delen någon antydan till kommande spekulation om flashbackkonton heller.

Kl 12.30.
Citera
2013-12-20, 12:13
Medlem
Han trodde nog att offret skulle hinna dö och tänkte inte på att samtal spelades in, helt enkelt.
Det var ju trots allt beckmörkt på platsen enligt Polisen.
Och endå såg han att det var ett rån med många knivhugg.
Utan tyst tittade på med sin mörkerkikare?
Tror nog många spontant skriker till utan att tänka på ev risker.
Klart det var för att dribbla bort Polisen.

Frågan är ju varför dom hamnade i en mörk återvändsgränd kl 05 på natten?

Skulle han råna någon som han riskerade att möta varje dag under resten av KTH-tiden som dessutom inte hade mer än 2 lapp?

Skulle dom gått dit för att göra en affär, när det borde vara mindre riskfyllt på puben?

Kanske skulle han vissa sin häst?

Du ser ju själv att det borde finnas en bättre anledning?

Edit: Vad är oddsen att han hade hamnat där med en okänd människa?
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En grej som irriterar mig i scenariot RO=mördaren är att det är svårt att få ihop logiskt med att de förmodas ha varit på samma fest och troligen åtminstone känt till/känt igen varann. Låt säga att han - oavsett orsak - får ett vansinnesspel och hugger och hugger mot Per upprepade gånger. Sen springer han, fortfarande med adrenalinet pumpande på högvarv, ner mot Karlavägen. Han når telefonkiosken. Vad tänker han? Om Per dör är han en mördare. Men om han överlever så lär han högst troligt kunna identifiera RO som gärningsman. Det betyder mordförsök och säkert flera års fängelse. Ändå bestämmer han sig för att ringa. Men när han väl gjort det valet så borde han väl i så fall inse att han lika gärna kan gå tillbaka och vänta på polis och ambulans?

Det finns egentligen bara två sätt att förklara RO:s handlingssätt givet detta scenario. Antingen är han gravt irrationell och handlar hur man än ser det i strid med sina egna intressen. Jag antar att det är möjligt i en sån situation med adrenalinpåslag och chock. Eller så skulle det kunna vara så att han faktiskt är ute efter att råna Per utan att känna igen honom som en medstudent på KTH. Vilket verkar vara lite märkligt också av flera skäl.
Senast redigerad av UltraMind 2013-12-20 kl. 12:21.
Citera
2013-12-20, 12:46
Medlem
Ja, detta med att folk lämnar tråden är givetvis tråkigt. Det är inte enbart Sebbe som lämnat intressant info här. Jag personligen saknar även användare som t.ex Flor-Ida, Stockholmskisen... Vart tog ni vägen?
Senast redigerad av P-o-beln 2013-12-20 kl. 13:11.
Citera
2013-12-20, 12:54
Medlem
Citat:

Jag tror på RO som den ordentlige killen som aldrig har varit i bråk eller begått några brott, och som plötsligt hamnar i en situation där precis allt går fel. När han sprungit från platsen drabbas han av våldsam ångest och ringer 112 i hopp om att offret fortfarande kan räddas. Han vet dock att det förmodligen är för sent, så av ren självbevarelsedrift vill han inte han inte avslöja vem han är. Det är även fullt möjligt att RO faktiskt talar sanning när han säger att han ska ta sig tillbaka till offret, men när han närmar sig Swartlings hör han sirener och håller sig därifrån.
Citera
2013-12-20, 13:03
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Eller så skulle det kunna vara så att han faktiskt är ute efter att råna Per utan att känna igen honom som en medstudent på KTH. Vilket verkar vara lite märkligt också av flera skäl.

Kanske inte så märkligt med tanke på att Oxen inte gick på KTH.
Citera
2013-12-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
Jag tror på RO som den ordentlige killen som aldrig har varit i bråk eller begått några brott, och som plötsligt hamnar i en situation där precis allt går fel. När han sprungit från platsen drabbas han av våldsam ångest och ringer 112 i hopp om att offret fortfarande kan räddas. Han vet dock att det förmodligen är för sent, så av ren självbevarelsedrift vill han inte han inte avslöja vem han är. Det är även fullt möjligt att RO faktiskt talar sanning när han säger att han ska ta sig tillbaka till offret, men när han närmar sig Swartlings hör han sirener och håller sig därifrån.

Menar du att det kan finnas en liten gnutta av substans i det jag skrev i inlägg #1992?
Citera
2013-12-20, 13:14
Medlem
Jag menar bara att det finns inte så många troliga anledningar till varför han gått långt upp i en kolsvart återvändsgränd kl 05 på natten.
Och att det skulle vara med någon han nyss träffat måste ju vara ännu mer osannoligt.

Så vad får RO att gå i från normal till galning på kort tid?
Och vad gjorde dom där?

Eller vad fick honom att ta tillbaks sitt erkännade om uppringningen om han bara var åskådare på en armlängds avstånd?

Jag hade ju vart ganska nöjd med att bara vara uppringare, om man jämför med att vara både det och mördare.
Och varför skulle han säga att han var uppringaren först, om han inte var det?

Vad gjorde honom så arg att han högg BO så många gånger?
Och vad gör två studenter utan känd kriminell bakgrund där?

Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Är du förståndshandikappad på riktigt eller trollar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in