2013-12-20, 12:30
Medlem
Mikael666s avatar
Riktigt trevligt detta, för de flesta i alla fall.
Förstår att vissa den närmsta tiden får vada i Krokodiltårar
Citera
2013-12-20, 12:31
Medlem
Madagascars avatar
Brasilen vill eventuellt ha mer än 100 plan. Detta enligt brasilianska "försvarskällor" till O Globo.

http://www.dn.se/ekonomi/brasilien-vill-ha-100-nya-plan/, nyss
Senast redigerad av Madagascar 2013-12-20 kl. 12:35.
Citera
2013-12-20, 12:33
Medlem
Gäller att få folket att fatta att dom i princip fått planet gratis.
Tro inte på allt makten säger.

Kanske affären med Schweiz redan hade vart helt klar nu, om den hade förankrats med likartat snack där?

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Brassarna säger dock: – Det är ett komplett flygplan. När vi är klara med utveckling, kommer vi att ha immaterialrätten, säger en självsäker Juniti Saito.

Dvs om de verkligen äger kärrorna immaterialrättsligt så kan de förbehålla sig rätten att bygga egna utan att betala en spänn till SAAB eller BAE.

Mycket märkligt.
Citera
2013-12-20, 12:35
Medlem
christerys avatar
Ja, är det bara modifieringar så är det väl inte hela världen.

Men det lät som att dom skulle äga hela designen/patenten och bygga 80% av planen på plats i Brasilien, därefter får SAAB betalt. Jag skulle fan bara byggt alla utom ett och gett fan i att betala eftersom avtalet inte är uppfyllt.
Citera
2013-12-20, 13:08
Medlem
quanto_tempos avatar
Toppnyhet på corren.se på startsidan (inte oväntat då det är en Linköpings-tidning)
även Sea Gripen nämns i artikeln

"Brasilien vill ha över 100 plan"
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/brasilien-vill-ha-over-100-plan-6670451-artikel.aspx
Citera
2013-12-20, 13:17
Medlem
BlackAdderIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Jag skulle nog helst suttit i en Silent Eagle än en F35 om "the shit hits the fan". Den saken är då tämligen solklar.

Utan tvekan mer lämpad för ett krig mot nordkorea. Dock tror jag sydkoreanerna även vill luftfajtas med kina samt mäta kuk med japan. Och där har F35 ett antal fina fördelar.
Citera
2013-12-20, 14:31
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackAdderIII
Utan tvekan mer lämpad för ett krig mot nordkorea. Dock tror jag sydkoreanerna även vill luftfajtas med kina samt mäta kuk med japan. Och där har F35 ett antal fina fördelar.

Jag bara undrar...vart på pappret är en F35 vassare än en F15 SE!?

Jag skulle dessutom hellre sitta i en gripen ng med iris-t och meteor under vingarna än en f35 med aim9x och aim120...
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2013-12-20 kl. 14:34.
Citera
2013-12-20, 14:46
Medlem
Med en liten, men ej obetydlig insyn i SAAB´s satsning på Brasilien, vill jag påpeka följande:

Om samhällsklimatet tillåtit, hade den med Brasilianska rötter svenska drottningens otaliga resor dit för träffar med "centralt placerade krafter", fått den uppmärksamhet de faktiskt förtjänar.
Om inte den svenska ambassaden har belagts med munkavle kan den bekräfta det du just läste.

S.
Citera
2013-12-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Med en liten, men ej obetydlig insyn i SAAB´s satsning på Brasilien, vill jag påpeka följande:

Om samhällsklimatet tillåtit, hade den med Brasilianska rötter svenska drottningens otaliga resor dit för träffar med "centralt placerade krafter", fått den uppmärksamhet de faktiskt förtjänar.
Om inte den svenska ambassaden har belagts med munkavle kan den bekräfta det du just läste.

S.

Motköpsaffärer på hög nivå. Brasilien köper Gripen av SAAB och Silvia köper plastikkirurgi i Brasilien.
Citera
2013-12-20, 15:00
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackAdderIII

Vilka fördelar då? Kina utvecklar nu bl.a. J-20 som av flera experter anses vara klart bättre än F-35.
Citera
2013-12-20, 15:16
Medlem
sanchoos avatar
Varför Gripen och inte Sukhoi 35 eller Mirage?
Citera
2013-12-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Varför Gripen och inte Sukhoi 35 eller Mirage?

"Synnerligen kompetent system till mycket förmånliga kostnader".
Kan man ju sammanfatta läsningen av de senaste sidorna i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in