2013-12-19, 20:50
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Folk (bl.a en f.d kollega här i tråden) har ju känt igen hans röst. Han har uppgivit för polisen att han är "uppringaren".Uppringaren var på plats. Oxenstierna har enligt vad som läckt ut yrat om vad som hände på platsen. Oxenstierna=inringaren. Inringaren=Var på plats och var inblandad. Varför skulle han annars hålla käften i 17 år? Varför säger han inte som det ÄR om det är någon annan? Varför erkände han att han var "inringaren"? Varför blev han galen? Varför uppger han saker som inte stämmer om vad som hände på brottsplatsen för polisen? Nä du. Kom inte dragandes med att det skulle vara någon kompis till honom eller nåt.Då hade naturligtvis Oxenstierna kvittrat för Bröderna Brothers vid det här laget.

Den ärevördiga ätten Oxenstierna skall hållas utanför detta. Oxenstrand heter han.
Citera
2013-12-19, 21:08
Medlem
Armstrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Folk (bl.a en f.d kollega här i tråden) har ju känt igen hans röst. Han har uppgivit för polisen att han är "uppringaren".Uppringaren var på plats. Oxenstierna har enligt vad som läckt ut yrat om vad som hände på platsen. Oxenstierna=inringaren. Inringaren=Var på plats och var inblandad. Varför skulle han annars hålla käften i 17 år? Varför säger han inte som det ÄR om det är någon annan? Varför erkände han att han var "inringaren"? Varför blev han galen? Varför uppger han saker som inte stämmer om vad som hände på brottsplatsen för polisen? Nä du. Kom inte dragandes med att det skulle vara någon kompis till honom eller nåt.Då hade naturligtvis Oxenstierna kvittrat för Bröderna Brothers vid det här laget.

Ok, vad tror du om det här:

RO springer ut från Swartlings och ser att vittnen ser honom. Han inser att nu kan det vara kört.
Snabbt rusar han vidare mot kiosken och dumpar sin "grå" jacka i en konteiner på vägen.
Ringer SOS och hävdar att mördaren hade "grå jacka" och smiter sedan hem och förtränger allt.
Senast redigerad av Armstrong 2013-12-19 kl. 21:11.
Citera
2013-12-19, 21:14
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armstrong

RO springer ut från Swartlings och ser att vittnen ser honom. Han inser att nu kan det vara kört.
Snabbt rusar vidare mot kiosken och dumpar sin "grå" jacka i en konteiner på vägen.
Ringer SOS och hävdar att mördaren hade "grå jacka" och smiter sedan hem och förtränger allt.
Ja så kan det ju vara.Att han är medveten om att han blivit sedd.Att förtränga det hela kräver nog sin man. Kan ju vara så att det var det där förträngandet som slutligen fick honom att totalhaverera när anhölls/blev häktad ( osäker på i vilket skede efter gripandet OXENSTIERNA blev "galen")
Senast redigerad av anusponten 2013-12-19 kl. 21:19.
Citera
2013-12-19, 21:19
Medlem
Citat:

Snabbt rusar han vidare mot kiosken och dumpar sin "grå" jacka i en konteiner på vägen.

Precis min tanke. Vittnen eller ej, han lär ha varit rejält jäkla blodig på jackan, speciellt om den var grå, så för att inte väcka onödig uppmärksamhet om han skulle möta någon strax efter 5 en måndagsmorgon så lär han ju ha gjort sig av med den ganska snabbt. Därför var det hyfsat säkert att nämna den grå jackan som signalement på gärningsmannen i SOS-samtalet.
Citera
2013-12-19, 21:44
Medlem
anuspontens avatar
Instämmer
Citera
2013-12-19, 21:57
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:

Mycket av detta kan vara sant - det är ungefär så som jag också ser framför mig händelseförloppet. Men det där med jackan tror jag att vi kan glömma. Vi får väl ändå förutsätta att polisen har kontrollerat varenda papperskorg och container mellan Swartlings ridskola och Karlaplan. Om GM skulle ha slängt en blodig grå jacka längs flyktvägen eller i närområdet borde den således ha återfunnits. Förmodligen skulle den ha visats upp i tv-program som Efterlyst.
Citera
2013-12-19, 22:23
Bannlyst
Ny häktning eller åtal i morgon, va?
Citera
2013-12-19, 22:28
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321
Ja det gjorde han! Han ändrade sig dock senare och tog tillbaka erkännandet. Säkert pga att han direkt blev misstänkt gärningsman. Han trodde väl att han skulle kunna komma undan som vittne och att det var smart att erkänna.
Som jag sa för flera sidor sedan, han erkände för att han trodde att röstanalysen skulle vara en lika säker identifiering som fingeravtryck eller DNA, och ville förekomma resultatet av denna genom att tillstå att det var han som ringde. Sedan drog han tillbaka erkännandet när han blev annhållen som misstänkt gärningsman, eftersom då finns det inte så många andra sätt att ta sig ur knipan än att blåneka. Och sedermera börja spela psykiskt sjuk. Jag tror han blir omhäktad men tror inte att man löser detta ens under den förlängda häktningsperioden.
Citera
2013-12-19, 22:36
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Som jag sa för flera sidor sedan, han erkände för att han trodde att röstanalysen skulle vara en lika säker identifiering som fingeravtryck eller DNA, och ville förekomma resultatet av denna genom att tillstå att det var han som ringde. Sedan drog han tillbaka erkännandet när han blev annhållen som misstänkt gärningsman, eftersom då finns det inte så många andra sätt att ta sig ur knipan än att blåneka. Och sedermera börja spela psykiskt sjuk. Jag tror han blir omhäktad men tror inte att man löser detta ens under den förlängda häktningsperioden.
Knepigt alltså.Hoppas han blir omhäktad.Förr eller senare bör han ju börja kvittra.Det är ju ingen förhärdad brottsling det handlar om.
Citera
2013-12-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Mycket av detta kan vara sant - det är ungefär så som jag också ser framför mig händelseförloppet. Men det där med jackan tror jag att vi kan glömma. Vi får väl ändå förutsätta att polisen har kontrollerat varenda papperskorg och container mellan Swartlings ridskola och Karlaplan. Om GM skulle ha slängt en blodig grå jacka längs flyktvägen eller i närområdet borde den således ha återfunnits. Förmodligen skulle den ha visats upp i tv-program som Efterlyst.

Glöm inte vad LGWP sagt om utredningen: det har begåtts grova misstag.

Så helt säker på den saken kan man ju inte vara. Dessutom töms ju papperskorgarna tidigt på morgonen, så RO kan ju haft en del tur.
Citera
2013-12-20, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffostor
Ny häktning eller åtal i morgon, va?
Åtal kan det inte bli då resultatet från röstanalys och andra prover inte är färdiga från SKL förrän i januari.

Ny häktning morgon (idag), såvida inte försvaret medger förlängd åtalstid.

Eller så frisläpps han, men inget har ju pekat i den riktningen hittills.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-20 kl. 02:11. Anledning: irriterande stavfel
Citera
2013-12-20, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Åtal kan det inte bli då resultatet från röstanalys och andra prover inte är färdiga från SKL förrän i januari.

Ny häktning morgon (idag), såvida inte försvaret medger förlängd åtalstid.

Eller så frisläpps han, men inget har ju pekat i den riktningen hittils.

Ok, omhäktning då. Kul Jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in