Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Lurer litt på hvor noen her henter kostnadstallene for F-35 fra.
De F-35 som produseres nå i småskalaproduksjon(LRIP) koster følgende - The last batch of F-35 A-models cost around $107 million, including the engines.
Dette vil fortsette å gå nedover for hver LRIP. Slik de ser det i dag vil fullskalaproduksjons fly koste i dette området:
By the time the new stealth fighter reaches full-rate production in 2019, she said it would cost around $75 million in current year dollars, or less, putting it on par with the cost of current fourth-generation fighter jets.
Boeing Co (BA.N) says its F/A-18E/F Super Hornet costs about $51 million, including engines and radar, but congressional aides say the price is closer to $70 million when sensors, targeting pods and other equipment that is standard on the F-35 is included.
http://www.reuters.com/article/2013/12/14/us-lockheed-f-idUSBRE9BD00R20131214
Ellers vil jeg gratulere Sverige og Saab med salget til Brazil, og så blir det spennende med folkeavstemningen i Sveits ut i 2014.
LRIP som i princip kan lyfta inte bära vapen m.m. för $107M. Tja jag är ingen expert som en dal andra men ett par saker vet jag och oss som är mer lekmän på området...
Enligt pentagon ska inköpskostnaden för 2443 st beställda/planerade F35or till USAF, USMC, USN kosta $391 Miljarder. D.V.S...$160M per plan. Och det är OM man levererar SAMTLIGA plan. Och då har inte F35 ens gått in de tyngsta och svåraste testerna...
Så norrmänn, ni kan nog drömma om $75M per plan. Inte en sportmössa. Räkna med ungefär $200M per plan. Vissa skeptiker i USA (som verkar ha lite koll på läget) tror att, om man kapar i produktionen kommer det kosta ca +$300M per plan. Det ska bli kul att se vad prislappen till slut hamnar. Typ 2019 om LM verkligen hinner med att forcera test, utvärdering och ev. fel som kommer efter vägen. Når man ens sina mål...som sagt, can't turn, can't climb, can't run...vi får se.
JAS/Rafale/Eurofighter är operativa. Där JAS är överlägset billigast att köpa/underhålla/köra. Det är fakta. Dessutom byggd för att operera i ogästvänliga miljöer som t.ex. kyla, snö, hav och blåst. Ska bli kul o se hur den delikata flygkroppen som F35an har klara det!?
Personligen tror jag att F35 har blivit en återvändsgränd där alla inblandade måste säga det de säger för att annars står de där med rumpan bar. Jag tycker nog att det luktar kejsarens ny kläder lång väg här. Och det är inga småsummor vi pratar om.
Dr. Spin, Ormen långe m.fl. kan nog lite mer i specifika termer. Gå i så fall över till F35-tråden med RAND rapporten. Ingen kul läsning om man har köpt F35or...om man säger så. Kanada verkar tänka över sitt beslut och det är en fet politisk kontrovers där, Likaså i Nederländerna. Sydkorea börjar också titta på alternativ. Norge är väl det enda som inte har någon större kontrovers runt F35. Men det kommer nog bli det vad det lider.
JAS styrka är...inte bäst, men bra på allt. Den är beprövad som plattform, den är billig att köpa, underhålla och köra. Det är rätt viktigt. Sverige har lite över 130 JAS aktiva och det gör att vi faktiskt har ett rätt stöddigt operativt flygvapen.
Detta tilltalar t.o.m. USA där Boeing och SAAB ska samarbeta om en trainer. Klart att det inte av politiska skäl kommer några JAS i USAs väpnade grenar, men de funderade faktiskt ett tag på att göra en "förenklad" version av JAS för träning. Men det blir ju lite humor om trainern gör mach 2+ och är bättre på det mesta...och sen gå över till "the real thing" och den riskerar att vara sämre.
Dr. spin m.fl. hur skulle det se ut om man kunde stoppa in F119-100 motorn i ett JAS. :-) Jag menar 104kN i dry thrust och +156kN med AB. Skulle nog gå undan...