2013-12-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag glömde att skicka in blankettsansökan i tid när jag skulle söka kurser på Komvux till vårterminen. Kan jag ändå göra ett sent anmälan ifall om det är någon/några som inte vill kursen och vill hoppa av eller inte dyker upp på första lektionen och blir struken?

Min andra fråga är: I vilken kvot hamnar jag som har slutbetyg från gymnasiet men läser kurser som jag inte har läst på gymnasiet?

Du kan prova att skicka in den men ingen garanti att du kommer in.

Du kommer att söka i både BI (Gymnasiebetyg utan kompletteringar) och BII (Gymnasiebetyg med kompletteringar).
Citera
2013-12-18, 00:09
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag glömde att skicka in blankettsansökan i tid när jag skulle söka kurser på Komvux till vårterminen. Kan jag ändå göra ett sent anmälan ifall om det är någon/några som inte vill kursen och vill hoppa av eller inte dyker upp på första lektionen och blir struken?

Min andra fråga är: I vilken kvot hamnar jag som har slutbetyg från gymnasiet men läser kurser som jag inte har läst på gymnasiet?
Det beror på vilken stad det handlar om. Vad jag har hört går det inte anmäla sig sent på vissa ställen i Göteborg då de har många sökanden (kan dock ha fel). Men gäller det mindre orter brukar det ofta gå att anmäla sig i efterhand och man blir då antagen i mån av plats.

--

BII om du läser in kurser du tidigare inte läste på gymnasiet som du behöver för att söka vidare. Det räknas som en komplettering då du läser till kurser som inte ingår i ditt slutbetyg. Du söker då med BII med dessa kurser.
Citera
2013-12-18, 08:45
Bannlyst
gick innan vi fick jan björklund iaf (den s.k flumskolan) att ansöka dagen innan eller om en vecka gått. bara att hoppa på.
Citera
2013-12-18, 10:26
Medlem
Geografi på komvux.

Hjälp!

Finns det någon därute som har koll på geografi?

Ska skriva en uppsats om valfri region och även komma med en egen fråga om regionen.

Någon som har ett tips/råd på en region?

Tycker ordet är så diffust och jag har svårt att veta ver jag ska börja.

Tack
Citera
2013-12-18, 10:47
Medlem
S-cups avatar
Hur många sidor/ord?
Har ni fått några fler instruktioner eller tips?

Annars är det väl bara att du tar fram en lista med olika orter/städer/länder/kontinenter och pekar på något medans du blundar.

Om vi är lite tråkiga kan vi välja Sverige, och då kan du nämna fjällen i nordväst, att det är platt i Skåne, endast två relativt stora sjöar, mycket skog och obebbygd mark osv.
Annars kan du välja något landskap och då är det väl bara att prata lite om vatten som rinner igenom, eventuella berg, rullstensåsar och andra landformationer som uppstått efter inlandsisen.
osv osv
Citera
2013-12-18, 10:51
Medlem
4-6 sidor ska jag skriva. Men kan ett land räknas som en region? Det jag blir orolig över. har skrivit en halv uppsats om bangladesh redan men kan det ses som en "region" liksom?
Citera
2013-12-18, 11:33
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilian83
4-6 sidor ska jag skriva. Men kan ett land räknas som en region? Det jag blir orolig över. har skrivit en halv uppsats om bangladesh redan men kan det ses som en "region" liksom?

Nej skriv inte om ett land, använd inte administrativa avgränsningar om du nu inte ska skriva en kulturgeografisk uppsats.

Gör det lätt för dig. Skriv om ett biom och avgränsa dig geografiskt.

Exempelvis:
"Den tempererade regnskogen på Nya Zeeland"
"Den tropiska regnskogen på Borneo"
"Den tempererade grässlätten i Mellanvästern, USA"

alternativt att du skriver om Sveriges västregioner som:
"Fjällbjörkskogen"
"Södra lövskogsregionen"

Frågan du kan ställa dig är den klassiska geografiska frågeställningen: "Varför ser det ut som det gör just här?"
Senast redigerad av JohnniePuma 2013-12-18 kl. 11:36.
Citera
2013-12-18, 12:22
Medlem
Mina instruktioner:

1) Vilken/vilka klimatzoner tillhör regionen?

2) Vilken/vilka vegetationszoner?

3) jordbrukstyper?

4) viktiga naturresurser?

5) viktiga industrier, handelscentra, kommunikationscentra?

6) Vad är centrum respektive periferi i regionen?

7) Hur förhåller sig regionen till andra regioner i världen?

Huvuduppgift: Ställa en egen fråga som besvaras med hjälp av geografiska teorier och modeller som bedöms relevanta.

Är det då inte lättare att skriva om ett land exempelvis snarare än hela lövskogsregionen? Eller tänker jag fel?
Citera
2013-12-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Hur många sidor/ord?
Har ni fått några fler instruktioner eller tips?

Annars är det väl bara att du tar fram en lista med olika orter/städer/länder/kontinenter och pekar på något medans du blundar.

Om vi är lite tråkiga kan vi välja Sverige, och då kan du nämna fjällen i nordväst, att det är platt i Skåne, endast två relativt stora sjöar, mycket skog och obebbygd mark osv.
Annars kan du välja något landskap och då är det väl bara att prata lite om vatten som rinner igenom, eventuella berg, rullstensåsar och andra landformationer som uppstått efter inlandsisen.
osv osv

Endast två relativt stora sjöar? Vi har väl typ de två största sjöarna i västra Europa och tusentals sjöar därtill, flera stora. Onödigt inlägg, jag vet, men du formulerade dig så lustigt.
Citera
2013-12-18, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rama
Jag förstod att det skulle bli svårt att hitta en person som vill ställa upp, oavsett om man betalar för det. Det borde dock inte vara helt omöjligt om man bara betalar bra. Ett annat alternativ skulle ju vara att hitta en skola som slarvar med proven, till exempel genom att inte hålla koll, men det skulle bli en gissalek.
Skrev ett prov i en distanskurs igen för någon dag sedan och kan återigen konstatera att de inte tittar på bilden på legget. De tre gångerna jag har skrivit distansprov så har man kommit in, visat legget, väntat på att de ska bocka av namnet från en lista, fått tillbaka legget och blivit ombedd att sätta mig på avsedd plats där man kan vänta tills provet börjat. Om du vill veta vilken skola kan du skicka PM.
Citera
2013-12-19, 15:36
Medlem
cause4concerns avatar
CAD 1 på komvux, vilken mjukvara?

Hallo

Ska läsa CAD 1 på komvux i vår och tänkte ladda hem mjukvara för att testa lite innan terminen börjar. Är det Autodesk Autocad tro? Eller varierar det här från skola till skola kanske??
Citera
2013-12-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cause4concern
Hallo

Ska läsa CAD 1 på komvux i vår och tänkte ladda hem mjukvara för att testa lite innan terminen börjar. Är det Autodesk Autocad tro? Eller varierar det här från skola till skola kanske??

Jag har läst både CAD på gymnasiet och på miroi. Bägge gångerna använde vi oss av Autodesk AutoCAD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in