2013-11-24, 12:09
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
Jaha, än sen då? Har komvuxutbildningarna landet över ett centralt fuskregister där fuskare portas för all framtid?
Det som är det intressanta är väl vad som ev. kan hända om han åker dit, och det är knappast mycket mer än att han, eventuellt, inte är välkommen till just den komvuxskolan igen.

Ertappas man med fusk kan man bli avstängd (upp till sex månader, tror jag) från akademiska studier. Och åker spökskrivaren dit med TS legg, begår han urkundsförfalskning (fängelse högst två år).
Citera
2013-11-24, 15:54
Medlem
Seabjorns avatar
Läsa till matte 3b/3c på komvux efter svslutade studier.

Hej, mod kan flytta tråden till rätt ställe om det skulle vara så men hittade inge vettigt.

Som sagt så vill jag läsa till matte 3b/3c efter gymnasiet, tar studenten nu i sommar. Skolan jag går i har inte visat speciellt intresse för att ge mig den chansen att läsa till det nu under gymnasietiden därför jag vänder mig till komvux i efterhand.

Nu till min fråga. Om jag läser in matte på komvux och söker till ett program som har 0.8 som lägsta meritvärde på HP (jag har 0.9) och det lägsta förblir oförändrat, alltså 0.8, kommer jag in där då även om jag läst komvux eller hur funkar det?
Citera
2013-11-24, 15:56
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Ja.

När du söker i HP-kvoten spelar det ingen roll ifall du har kompletterat upp din behörighet genom komvux eller inte
Citera
2013-11-24, 16:01
Medlem
Seabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Ja.

När du söker i HP-kvoten spelar det ingen roll ifall du har kompletterat upp din behörighet genom komvux eller inte
Okej, vad skönt Tack!
Citera
2013-11-24, 20:20
Medlem
Ramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Ertappas man med fusk kan man bli avstängd (upp till sex månader, tror jag) från akademiska studier. Och åker spökskrivaren dit med TS legg, begår han urkundsförfalskning (fängelse högst två år).

Jag förstod att det skulle bli svårt att hitta en person som vill ställa upp, oavsett om man betalar för det. Det borde dock inte vara helt omöjligt om man bara betalar bra. Ett annat alternativ skulle ju vara att hitta en skola som slarvar med proven, till exempel genom att inte hålla koll, men det skulle bli en gissalek.
Citera
2013-12-04, 13:07
Medlem
Höja sina betyg via komvux En fråga om tid

Hej. Jag har ca 13 i betyg nu men behöver ca 19 eller strax under 19 i snitt. Jag gör hp också men gör både och har jag tänkt.

Hur lång tid kan det ta innan jag genom prövningar kan komma upp i detta snitt?
Pengar är inget problem då jag har ett jobb och utbildning sen tidigare.

Kan man fixa det på ett år mån tro? Finns det nån gräns för hur många prövningar per termin man kan göra?
Citera
2013-12-04, 13:33
Bannlyst
I teorin kan du söka in till nästa höst om du så skulle vilja. Kör på och lycka till.
Citera
2013-12-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladBallong
I teorin kan du söka in till nästa höst om du så skulle vilja. Kör på och lycka till.

Tack för svar. Hur många kurser skulle jag kunna hinna höja fram till den 15 april eller när det var. Sen om jag skulle få mitt snitt höjt under sommaren kan man då komplettera det senare?
Citera
2013-12-04, 16:02
Medlem
tommybolins avatar
Mycket beror ju på hur mycket förkunskaper du har samt hur lätt du har för att lära. Om du exempelvis vill tenta av Engelska C och har mycket goda kunskaper i språket så är det ju inga problem. Det ska också tilläggas att många skolor har tidsperioder då det går att tenta av kurser. Det jag har hört är att det oftast är två gånger per år, en gång på vårterminen och en på höstterminen.

Om du däremot tänker läsa kurserna på Komvux så kan det ta längre tid, eftersom du kan behöva följa lärarnas terminscheman. Jag har själv läst på Komvux men kunde då styra lite själv hur jag ville lägga upp studierna och således ha ett eget provschema till skillnad från resten av klassen. Gjorde detta på grund av att jag var tvungen att komplettera betygen innan ett visst datum för högskolestudier.

Nu vet jag inte riktigt om du fick svar på dina frågor, men är det något mer du undrar kan jag säkert hjälpa dig på traven. Är trots allt en gammal komvuxräv.
Citera
2013-12-04, 16:24
Medlem
Hej tack för ett bra svar. Jag är van att plugga har hing examen i byggteknik. Vad tror du skulle man kunna höja sig från 13,0 till 19,0 på ett år. Jag skulle nog se gymnasienivån som lättare nu när jag tagit examen från universitet

Citat:
Ursprungligen postat av tommybolin
Mycket beror ju på hur mycket förkunskaper du har samt hur lätt du har för att lära. Om du exempelvis vill tenta av Engelska C och har mycket goda kunskaper i språket så är det ju inga problem. Det ska också tilläggas att många skolor har tidsperioder då det går att tenta av kurser. Det jag har hört är att det oftast är två gånger per år, en gång på vårterminen och en på höstterminen.

Om du däremot tänker läsa kurserna på Komvux så kan det ta längre tid, eftersom du kan behöva följa lärarnas terminscheman. Jag har själv läst på Komvux men kunde då styra lite själv hur jag ville lägga upp studierna och således ha ett eget provschema till skillnad från resten av klassen. Gjorde detta på grund av att jag var tvungen att komplettera betygen innan ett visst datum för högskolestudier.

Nu vet jag inte riktigt om du fick svar på dina frågor, men är det något mer du undrar kan jag säkert hjälpa dig på traven. Är trots allt en gammal komvuxräv.
Citera
2013-12-04, 16:40
Medlem
tommybolins avatar
Det är alltid svårt att besvara frågor som på många sätt är individuella, men självklart kan du nå dina mål om du är tillräckligt motiverad. Du säger också att du är van vid att plugga, vilket helt klart är ett plus. Hur har du presterat på HP? För min egen del anser jag att HP är ett bättre sätt att ta sig in på utbildningar, eftersom det oftast krävs ett lägre resultat på HP än ett betygssnitt.

Av rent intresse, får man fråga vad du siktar på att plugga?
Citera
2013-12-04, 16:57
Medlem
Du hamnar i en komvuxkvot vid ansökan som är avsevärt mindre än betygskvot och högskolekvot.
Om du är ingenjör borde du ha i stort sett alla rätt på kvantdelen på hp, lägg tiden på högskoleprovet till våren istället för att hamna i komvuxkvoten. Hp i mars 2014 är giltigt i ansökan till HT 2014.
Öva på att läsa och förstå abstrakta texter varje dag så kan du höja den verbala delen. För mig gick de delarna dåligt eftersom jag inte förstår det abstrakta om jag inte förstår ämnet, vilket är fallet för många. Det är inte svårt, det är bara att öva upp sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in