Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Jag baserar det på utsagor av Sveriges främste klimatforskare, Lennart Bengtsson. Stockholmsinitiativet och många andra har rapporterat om det. Har du några invändningar mot LB:s ståndpunkt?
Vem har utsett honom till landets främste klimatforskare om man får fråga? Han kan säkert vara bra på sitt område, som väl är meteorologi snarare än hydrologi?
Basera du vad du vill på utsagor, eller sagor om du så vill. Jag föredrar att försöka hålla mig till lite mer påtagliga källor. Gällande artikeln som nämndes i länken så var den framtagen av EIKEs som jag väl inte kan säga att jag hört om tidigare, finns inte så mycket information om dom heller vad jag kan hitta men det som sägs i Tyska Wikipedia är ju ganska talande (inte för att Wiki alltid är den bästa källan men i brist på annat), översatt av google så det blir som det blir men jag väljer att inte försöka bättra på det.
” Eike ser sin uppgift, "som ett offentligt forum fritt från ideologi för att representera de klimat-och energifakta, värd för internationella vetenskapliga konferenser och publikationer för att främja klimatforskningen, särskilt Eike medlemmar och sprida". Men Eike finns inte i receptionen är klimatforskning och anses inte vara av det som en seriös institution.“
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Tillgänglig forskning säger att om IPCC har rätt om AGW-hypotesen så kommer tom en avindustrialisering inte att vara tillräckligt för att uppnå en märkbar effekt. Kyotoprotokollet, även om det hade tillämpats enligt de vildast fantasierna hade inte gett ens en mätbar effekt.
Detta vet Rockström, men den insikten förmedlar han inte. Jag kallar detta lögn.
Det enda sättet att nämnvärt påverka koldioxidberikningen är att bara låta en mindre del av jordens befolkning tillgodogöra sig billig energi. Ekofascister talar om mellan en halv till två miljarder människor som en lämplig nivå. Är du säker på att de har räknat med att du skall vara med där? Att inte ha tillgång till billig energi kommer att innebära en tidig död för de övertaliga, så det är ju ganska avgörande om man är på rätt sida skiljelinjen mellan att ha och inte ha energi.
Så du menar att Rockström ljög genom att vara för
optimistisk gällande klimatpåverkan från våra utsläpp? Även om han skulle anse att loppet är kört för 2 graders målet utifrån utvecklingen av utsläpp är det väl knappast en lögn att han säger att vi bör minska utsläppen så långt vi kan. Kan ju även notera att flera av IPCCs scenarion visar på en möjlighet att hamna under eller runt 2 graders höjning (RCP2.6 sannolikt, RCP4.5 och RCP6.0 möjligen)
När har Rockström sagt att vi bör komma ner till ” mellan en halv till två miljarder människor”, för det var väl fortfarande honom vi pratade om?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Att etanol som den produceras i verkligheten är ett miljövänligt alternativ till fossila bränslen. Att vindkraft är ekonomiskt hållbart och miljövänligt.
Det finns en mängd litteraratur som talar för det, att du inte håller med gör det inte automatiskt till lögner. Exempelvis
http://www.unep.org/PDF/Assessing_Biofuels.pdf http://www.ewea.org/fileadmin/ewea_documents/documents/publications/reports/Economics_of_Wind_Main_Report_FINAL-lr.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Det här har vi redan avhandlat med källor. Rutherford et al. var dock ny för mig. såvitt jag förstår är en del kritiken baserad på att M&M inte har använt de data Mann vägrade ge dem.
Av någon anledning har man lagt locket på på RC om denna, inga kommentarer.
Kan det bero på detta?
http://climateaudit.org/2006/07/10/jean-s-on-rutherford-et-al-2005/
http://climateaudit.org/2006/07/31/splicing-in-rutherford-et-al-2005/
Oberoende?

Wahl är ju en av de mer prominenta medlemmarna i Hockeyteamet. Bemötande av hans och andra alster hittar du här:
http://climateaudit.org/multiproxy-pdfs/
Hockeyteamet, vilka är det? Han var så vitt jag vet inte med om att ta fram MBH99. Är det istället de personer som anser att den ursprungliga publikationen i stort är korrekt så då är han väl säkert det, han och de flesta seriösa klimatforskarna,
Ja det finns bemötande av bemötande av bemötande. Frågan kvarstod, vad var lögn?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Då tittar vi på vad Mann sa om detta på RC:
"No researchers in this field have ever, to our knowledge, "grafted the thermometer record onto" any reconstruction. It is somewhat disappointing to find this specious claim (which we usually find originating from industry-funded climate disinformation websites) appearing in this forum."
Ännu en lögn och lite konspirationsteori.
Eller så kan vi ta med fortsättningen av kommentaren..” Most proxy reconstructions end somewhere around 1980, for the reasons discussed above. Often, as in the comparisons we show on this site, the instrumental record (which extends to present) is shown along with the reconstructions, and
clearly distinguished from them (e.g. highlighted in red as here).”
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Klimatforskarna delar inte din ståndpunkt. flera av dem har i email sagt att resultaten inte är robusta. Vad får dig att tro att de är robusta?
Att flera andra i publicerade rapporter säger att så är fallet, jag värderar det lite högre än delar av mail som tas ur sitt sammanhang men det är väl bara jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Nej, det är inte en uttömmande beskrivning av vilka justeringar som har gjort och varför.
Det var ett exempel, leta på GISS hemsida, om du inte tycker att det förklaras på din nivå där får du väl be dem om ett förtydligande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Vid en homogenisering är det rimligen så att vissa stationer får högre värden och andra lägre under samma period. Så är det inte såvitt jag vet hos GISS. Kan du visa en enda station som har fått högre värden under 30-talet eller en som fått lägre värden i nutid?
Genom att använda GISS datan (från deras hemsida) innan (GHCNv3) och efter homogenisering för slumpvis utvald station, Semipalatinsk i det här fallet fick jag för 30-talet ut följande.
Efter homogenisering var årsmedlet för 4 år högre, för två år oförändrat och för 4 år lägre (små variationer) Medlet för årtiondet i sin helhet var efter homogenisering 2,464 grader (dit flyttar jag inte) och efter 2,446 grader. Du får gärna kontrollera, ingen formell kvalitetskontroll har utförts.
Så långt orkade jag leta, berätta vad du kommer fram till om du tittar på resten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Då kanske du kan tala om för mig var jag hittar globala rådata.?
i #9292 hävdade du ju själv att ” Lyckligtvis finns det oförstörda data att tillgå i viss utsträckning här är ett exempel på skillnaden” så det borde ju du veta.
Annars går det bra att gå in här
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data/ och välja vilken data du vill ha och huruvida den skall vara homogeniserad eller inte.
HadCRU finns här
ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/ghcn/v2
I vissa fall kan det dock finnas avtal med nationella meteorologiska institut som begränsar vad som får lämnas ut så där kan det kanske i vissa fall finnas en begränsning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Hon är såvitt jag vet vetenskapsjournalist och har bevakat ämnet en längre tid. Vem hon är är emellertid inte relevant. Det relevanta är vad hon skriver, hade du några invändningar mot det?.?
Jag tycker inte att det är relevant eller tillräckligt för att stämpla någon som en lögnare, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Vetenskaplig rådgivare åt tyska regeringen.
Jag får anta att du menar hans roll i WBGU?