Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Jag förstar inte hur seriösa forskare helt kan bortse fran solen paverkan av klimatet. Det är ju helt självklart att det solen är den största faktorn vad det gäller uppvärmning. Det är ju bara att ställa sig i gassande solsken för att märka av effekten. Jag förstar att klimatet är lite mer komplicerat än sa, men solen är självklart det som värmer upp jorden i första hand.
Givetvis menar ju alla att solen är det som värmer upp jorden, vad som skiljer sig är att CO2-kramare anser att solens instrålade effekt är mer eller mindre konstant så att det är mestadels processer på jorden som styr klimatet.
Däremot finns det en lång rad andra forskare, speciellt astronomer och folk med kompetens om solen och rymdfysik, som menar att en rad processer i solen och annat påverkar jordens klimat genom att den instrålade effekten från solen förändras eller varieras. Här finns allt från direkta ändringar i instrålad ljus i de vanliga banden till ändringar i förhållandet mellan UV otch visuellt samt inflödet av kosmiska partiklar. Det är dessa processer som klimatalarmisterna inte vill kännas vid eftersom man vill ge CO2 den dominerande rollen.
Citat:
Ursprungligen postat av 2,3,5,7,11...
Ok, så den stora frågan är alltså om ökad CO2 nivå i atmosfären ökar växthuseffekten. Personligen lutar jag nog lite mot CO2-kramarna, men vad vet jag?
I vilket fall så hamnar denna fråga ändå i skuggan av peak oil problemet som kommer vara en brutal väckarklocka för alla på denna planet.
Svaret på den frågan är enkelt. Det ger en mycket liten ändring av växthuseffekten. Absorptionen av värmestrålning ökat mycket litet med ökad CO2-halt och detta försöker klimatalarmisterna lösa genom att hänvisa till en rad feedbackprocesser som ska förstärka koldioxidens effekt radikalt.