Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Finns politiska risker också.
Jag kan bara beklaga att det är den svenska medelklassen som är skyldig till de höga bolåne-priserna. Vad det riskerar att ge är en S-regering som med stöd av V återinför fastighetsskatt och andra skatter på tillgångar. .
Jag tror fastighetsskatten återkommer i någon form inom 1-3 år, oavsett vem som vinner valet. Men å andra sidan minskas vinstskatten rejält eller tas bort. Vinstskatten skapar enorma inlåsningar och en tröghet på bostadsmarknaden som inte är bra för någon och HELT OHÅLLBART I LÅNGA LOPPET, redan idag har äldre och eller de som bott länge i samma bostad inte råd att byta ner sej bostadsmässigt.
Min gissning är att bostadsrätter får någon typ av "lagfart" eller central registrering och man får betala en årlig fastighetsskatt baserat på ett marknadsvärde på alla ägda bostäder, så fungerar det i de flesta andra länder. Vinstskatten tas bort, eller går tillbaka till som det var förut, skatta på vinst om du bott kortare tid än tre år tex.
Detta kommer att öka omsättningen på marknaden markant, men knappast sänka priserna i storstäder, snarare tvärtom, blir rejält mer i plånboken om man slipper vinstskatten.