Citat:
Ursprungligen postat av
talgoxen
Skulle var intressant att veta vad ni andra tror. Vissa här verkar ju mena att det är skrivet i sten att det blir ett fall. Typ att det är 90 % sannolikhet att vi får ett fall på minst 25 % inom 5 år.
Inget är hugget i sten men som jag ser det har världsekonomin målat in sig i ett hörn med den rådande kreditexpansionen. Lånen går inte att betala tillbaka vilket gör att det som återstår är en inflation. Toppen tänker alla som då sitter med flera miljoner i bolån eftersom ju inflation är låntagarens bästa vän. Men jag tror att det kommer göras fruktlösa försök med kreditåtstramningar och höjd ränta innan dess och att det leder till stora fall på börser och kapitalvaror innan det konstaterats att lånen verkligen inte går att betala tillbaka och den enda vägen kvar är inflation.
Naturligtvis kommer jag ha fel, det kommer vi förmoligen alla ha. Dessvärre räcker det ju heller inte med att ha rätt om man ändå är fel i timingen.
Det enda jag är säker på är att det inte kan fortsätta som det fortsatt de senaste åren hur länge som helst. Det jag är högst osäker på är hur länge det kan fortsätta. Jag tror att det är påväg att ta slut 2014-2015 eftersom vi nu är på historiskt rekordhöga siffror. Många skriker rekord och hävdar att en superkonjunktur står för dörren. När sådant sägs i ett läge då det redan varit en stark uppgång och då det finns gigantiska underliggande problem då blir iaf jag oerhört skeptisk.
Som andra har påpekat straffas ju ofta den som kliver av ett rusande tåg eftersom tåget ofta ska rusa vidare ett tag till och den som stigit av missar massor. Det är svårt att tima både en topp och en botten och egentligen är det ju inget man vill hålla på med när det gäller något så grundläggande som ens bostad.
Men när man ser att någon är beredd att betala nära 4 miljoner för 65kvm östläge utan utsikt i Gröndal så ja..