2013-12-18, 17:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
jamen okej, ingår ip-telefoni? jamendåså, det förklarar ju det höga priset!!!

skämtosido, ja låg avgift, mem det är svinhögt betalt ändå, för MARKPLAN.

Ja men det var en stor uteplats också.
2013-12-18, 17:54
Bannlyst
Finns politiska risker också.

Jag kan bara beklaga att det är den svenska medelklassen som är skyldig till de höga bolåne-priserna. Vad det riskerar att ge är en S-regering som med stöd av V återinför fastighetsskatt och andra skatter på tillgångar.

Jag är egentligen inte sur över det utan tycker bara att det är tråkigt och onödigt. Men svenskarna har trott sig vara smarta. De har agerat spekulativt hur länge som helst nu (utan att vilja erkänna just det) så vad som står för dörren är fördelningspolitik. Och när svennes bostäder faller i pris, då kommer invandrarna i ökad takt in i de svenska bostadsområdena.

Bra jobbat.
2013-12-18, 18:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Jag kan bara beklaga att det är den svenska medelklassen som är skyldig till de höga bolåne-priserna. Vad det riskerar att ge är en S-regering som med stöd av V återinför fastighetsskatt och andra skatter på tillgångar.
Hur ska det kunna bli en S-regering när SD numera är Sveriges tredje största parti?
2013-12-18, 18:30
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Jag kan bara beklaga att det är den svenska medelklassen som är skyldig till de höga bolåne-priserna. Vad det riskerar att ge är en S-regering som med stöd av V återinför fastighetsskatt och andra skatter på tillgångar. .

Jag tror fastighetsskatten återkommer i någon form inom 1-3 år, oavsett vem som vinner valet. Men å andra sidan minskas vinstskatten rejält eller tas bort. Vinstskatten skapar enorma inlåsningar och en tröghet på bostadsmarknaden som inte är bra för någon och HELT OHÅLLBART I LÅNGA LOPPET, redan idag har äldre och eller de som bott länge i samma bostad inte råd att byta ner sej bostadsmässigt.

Min gissning är att bostadsrätter får någon typ av "lagfart" eller central registrering och man får betala en årlig fastighetsskatt baserat på ett marknadsvärde på alla ägda bostäder, så fungerar det i de flesta andra länder. Vinstskatten tas bort, eller går tillbaka till som det var förut, skatta på vinst om du bott kortare tid än tre år tex.

Detta kommer att öka omsättningen på marknaden markant, men knappast sänka priserna i storstäder, snarare tvärtom, blir rejält mer i plånboken om man slipper vinstskatten.
2013-12-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
3,5 mille för 65m² bottenplan? Sjukt att de fatt sa manga bud för det där skräpet.
Somliga föredrar markplan. Tror det brukar kosta mer än exempelvis 1:a våningen. Det är ju trots allt väldigt smidigt och kan kännas som att bo i radhus. Just den där lägenheten ser dessutom ut att vara i nyskick. Läste i dagens tidning att högsta våningen inte heller brukar kosta mest om någon nu trodde det.

Men visst 3,5 miljoner är ju väldigt mycket och förmodligen inte något köparen ens tänkt på att betala tillbaka...
Senast redigerad av gladakatten 2013-12-18 kl. 18:52.
2013-12-18, 20:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Det här tycker jag är relativt intetsägande. Eftersom sannolikheten för att vi får ett fall på minst 25 % de närmsta 100 åren måste ju vara ca 99 %.

Säg att prisfallet kommer först om 12 år. Kan man då ge de som snackade om bubbla just nu (dec 2013) rätt, att de såg bubblan tidigt?

Det här skrevs för nästan fyra år sedan i denna tråd. (Första sidan i tråden.)

Hittills har hen inte fått rätt...

Jag håller helt med om att det är mycket hög sannolikhet att att vi får ett fall på minst 25% de närmaste 100 åren men det kan mycket väl leda till ett fall ned till en nivå som är långt högre än den nuvarande nivån. Kanske kraschar det ned till 150,000 kr kvm någon gång i framtiden (i Sthlms innerstad).

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-18 kl. 20:28.
2013-12-18, 20:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Riksbanken igår, nu väntar vi besked från USA's motsvarighet, FED.
Om FED nu skulle påbörja "tapering" d.v.s. minskar stödköpen av amerikanska statsobligationer ja då måste dessa pengar hämntas in någon annanstans vilket drar upp räntorna och i förlängningen riskerar påverka stibor-räntan som direkt påverkar de svenska bolånen.

Jag tror inte FED påbörjar tapering nu, men jag har haft fel förr.

Jo de beslutade att minska stödköpen nu

Citat:
Den amerikanska centralbanken Federal Reserve beslutade på onsdagen att de månatliga obligationsköpen ska sänkas till 75 miljarder dollar per månad, från 85 miljarder tidigare.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/18/fed-skar-ned-stodkopen/

Och börsen reagerar positivt på beskedet.

.
2013-12-18, 21:40
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo de beslutade att minska stödköpen nu

http://www.di.se/artiklar/2013/12/18/fed-skar-ned-stodkopen/

Och börsen reagerar positivt på beskedet.

.

Rejält positivt, det är fan rally nu, och skribent ---Magnus--- hade helt rätt i att han skulle få helt fel. Detta innebär att vi får ett härligt julrally på börserna världen över och varenda sjuksköterska och byggjobbare känner sej rika och positiva och bestämmer sej för att slå till på en egen lya i Sthlm innerstad, således ser vi ett fetrally på 7-8% och snittpriserna når 72.000:- kvadraten i januari.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-18 kl. 21:43.
2013-12-19, 01:58
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Rejält positivt, det är fan rally nu, och skribent ---Magnus--- hade helt rätt i att han skulle få helt fel. Detta innebär att vi får ett härligt julrally på börserna världen över och varenda sjuksköterska och byggjobbare känner sej rika och positiva och bestämmer sej för att slå till på en egen lya i Sthlm innerstad, således ser vi ett fetrally på 7-8% och snittpriserna når 72.000:- kvadraten i januari.

Den logiska följden av tapering bör vara stigande marknadsräntor och därmed högre bolåneräntor.
2013-12-19, 06:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Den logiska följden av tapering bör vara stigande marknadsräntor och därmed högre bolåneräntor.

Det är inte ovanligt att det rakt motsatta mot vad folk anser är logiskt inträffar. Detta beror delvis på att det ofta finns sidoeffekter som få är medvetna om. Väldigt många, inte minst här i tråden, ser ensidigt endast riskerna och allt negativt som kan hända och blundar helt för alla positiva faktorer. Här hjälper media till och målar upp en ensidig bild också, i vissa tider målar de upp en ensidigt positiv bild och i andra tider en ensidigt negativ bild.

Folk ser då en väldigt begränsad och ensidig bild av verkligheten och blir därför konstant överraskade när det går åt det rakt motsatta hållet mot vad de tror. Deras slutsats blir då att nu är det ännu mer extremt och felaktigt prissatt så snart kommer en ännu större korrektion.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-19 kl. 07:46.
2013-12-19, 06:57
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
jag tror att kraschen kommer så fort räntorna börjar stiga.... då är det många som lånat upp så de lever på marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte längre klara av räntor och amorteringar.... och då kan raset gå fort....

Yes, och om amerikanska och tyska marknaden svajjar till lite igen också så är den helt klart på väg.
2013-12-19, 09:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
3-mån ränta -1,52% 0,65 08:41:40

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in