2013-12-17, 21:20
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Glöm inte att även räntebetalningar amorterar lånet i relella värden när vi har inflation. En miljon kommer inte ha samma värde om 50 år som det har idag.

Det är därför räntan är högre än inflationen under större delen av tiden. Om inflationen skulle vara högre än räntan brukar de där som har det där tillståndet att låna ut mer pengar än de har höja räntan. De är ganska bra på att räkna de där nissarna och nissorna som lånar ut.
2013-12-17, 21:52
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Är det en viktig faktor som kan bidra till bubblan?
Dom som köper är dom som kan och inte dom som hoppas på att lönen ska stiga.
Gå in på hemnet och titta vilka sjuka bud det finns, då menar jag inte stan utan förorter. Det är folk som kan köpa som köper.

Jag tänker så här om snacket om att d inte kmr spricka. Bor för många i sthlm som är i behov av bostad. Sthlm växer. Folk flyttar från norr, söder, väst öst hela tiden till sthlm. Inte ens ett krig skulke skapa bubblish.
Nog fan finns det folk som har pengar, kolla denna markplans-2:a i Gröndal, högsta bud just nu 3.525.000:-, alltså 55.000:-/m2 för markplan!!! i Gröndal, inte ens vattenutsikt och uteplats i öst med bara morgonsol??!!
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ1241_1288769688
2013-12-18, 10:03
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Nog fan finns det folk som har pengar, kolla denna markplans-2:a i Gröndal, högsta bud just nu 3.525.000:-, alltså 55.000:-/m2 för markplan!!! i Gröndal, inte ens vattenutsikt och uteplats i öst med bara morgonsol??!!
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ1241_1288769688

3,5 mille för 65m² bottenplan? Sjukt att de fatt sa manga bud för det där skräpet.
2013-12-18, 12:12
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Riksbanken igår, nu väntar vi besked från USA's motsvarighet, FED.
Om FED nu skulle påbörja "tapering" d.v.s. minskar stödköpen av amerikanska statsobligationer ja då måste dessa pengar hämntas in någon annanstans vilket drar upp räntorna och i förlängningen riskerar påverka stibor-räntan som direkt påverkar de svenska bolånen.

Jag tror inte FED påbörjar tapering nu, men jag har haft fel förr.
2013-12-18, 12:35
Medlem
Citat:

Se helheten; grönt läge, fungerar för en mindre familj (2 vuxna+1barn), renoverat kök+badrum, väldigt låg avgift.

Men visst anser jag att vi har en bostadsbubbla.
2013-12-18, 16:10
Medlem
talgoxens avatar
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2013/12/18/riksbanken-kan-sanka-rantan-annu-en-gang.html

Prognoserna skiljer sig dessutom åt vad gäller reporäntans utveckling. KI räknar, trots en mer dämpad tillväxtprognos, med att Riksbanken börjar höja räntan redan mot slutet av 2014 och att den nått 1,75 procent mot slutet av 2015. Dessutom ska räntan ha nått en mer ”normal” nivå på 4,25 procent under 2018.

4,25 i reporänta, blir det en boränta på ca 6 %?

Många hushåll får det nog tufft med en sådan ränta.

Sedan är ju dock träffsäkerheten för fyraårs-prognoser ytterst begränsad. Det är det som gör att jag personligen tycker det är så extremt svårt att ta ställning hur stor bubbelrisken är. Ingen vet vad räntan, inflationen, arbetslösheten och tillväxten är om fem år.

Om jag blir tvungen att gissa är min gissning att det är 50 % sannolikhet att vi ser ett fall på minst 25 % på bostadsmarknaden inom 10 år.

Skulle var intressant att veta vad ni andra tror. Vissa här verkar ju mena att det är skrivet i sten att det blir ett fall. Typ att det är 90 % sannolikhet att vi får ett fall på minst 25 % inom 5 år.
Senast redigerad av talgoxen 2013-12-18 kl. 16:14.
2013-12-18, 16:26
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtarnejansson
Men visst anser jag att vi har en bostadsbubbla.

Det här tycker jag är relativt intetsägande. Eftersom sannolikheten för att vi får ett fall på minst 25 % de närmsta 100 åren måste ju vara ca 99 %.

Säg att prisfallet kommer först om 12 år. Kan man då ge de som snackade om bubbla just nu (dec 2013) rätt, att de såg bubblan tidigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
Tack för en bra länk Är själv övertygad om att vi har en bostadsbubbla. I dag lånar folk såna summor till bostäder att dom omöjligen kan betalas tillbaka. Det kan bara sluta på ett sätt. Det svåra är förstås att veta exakt när det sker, men förr eller senare sker det.

Det här skrevs för nästan fyra år sedan i denna tråd. (Första sidan i tråden.)

Hittills har hen inte fått rätt...
2013-12-18, 16:27
Bannlyst
Citat:

ja precis helt sjukt. själv var jag med på att buda på ett hus, den hade utgångspris på 4,3 mille tänkte att jag har råd att köra till 4,5 men nu är den nästan uppe i 5 mille och forsätter.
2013-12-18, 16:50
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
ja precis helt sjukt. själv var jag med på att buda på ett hus, den hade utgångspris på 4,3 mille tänkte att jag har råd att köra till 4,5 men nu är den nästan uppe i 5 mille och forsätter.
Nu är budet uppe på 3 695 000 kr för markplans-tvåan i Gröndal med härlig uteplats i öst.
2013-12-18, 17:15
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Skulle var intressant att veta vad ni andra tror. Vissa här verkar ju mena att det är skrivet i sten att det blir ett fall. Typ att det är 90 % sannolikhet att vi får ett fall på minst 25 % inom 5 år.

Inget är hugget i sten men som jag ser det har världsekonomin målat in sig i ett hörn med den rådande kreditexpansionen. Lånen går inte att betala tillbaka vilket gör att det som återstår är en inflation. Toppen tänker alla som då sitter med flera miljoner i bolån eftersom ju inflation är låntagarens bästa vän. Men jag tror att det kommer göras fruktlösa försök med kreditåtstramningar och höjd ränta innan dess och att det leder till stora fall på börser och kapitalvaror innan det konstaterats att lånen verkligen inte går att betala tillbaka och den enda vägen kvar är inflation.

Naturligtvis kommer jag ha fel, det kommer vi förmoligen alla ha. Dessvärre räcker det ju heller inte med att ha rätt om man ändå är fel i timingen.

Det enda jag är säker på är att det inte kan fortsätta som det fortsatt de senaste åren hur länge som helst. Det jag är högst osäker på är hur länge det kan fortsätta. Jag tror att det är påväg att ta slut 2014-2015 eftersom vi nu är på historiskt rekordhöga siffror. Många skriker rekord och hävdar att en superkonjunktur står för dörren. När sådant sägs i ett läge då det redan varit en stark uppgång och då det finns gigantiska underliggande problem då blir iaf jag oerhört skeptisk.

Som andra har påpekat straffas ju ofta den som kliver av ett rusande tåg eftersom tåget ofta ska rusa vidare ett tag till och den som stigit av missar massor. Det är svårt att tima både en topp och en botten och egentligen är det ju inget man vill hålla på med när det gäller något så grundläggande som ens bostad.

Men när man ser att någon är beredd att betala nära 4 miljoner för 65kvm östläge utan utsikt i Gröndal så ja..
2013-12-18, 17:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
3,5 mille för 65m² bottenplan? Sjukt att de fatt sa manga bud för det där skräpet.

Inte jättekonstigt med tanke på att avgiften är 901 kr inkl bredband och ip-telefoni.
2013-12-18, 17:32
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte jättekonstigt med tanke på att avgiften är 901 kr inkl bredband och ip-telefoni.
jamen okej, ingår ip-telefoni? jamendåså, det förklarar ju det höga priset!!!

skämtosido, ja låg avgift, mem det är svinhögt betalt ändå, för MARKPLAN.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in