2013-12-17, 13:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Nu blev det inte tre av varje kategori direkt, och jag märker ju direkt vilka sorter jag svävar ut på ganska snabbt, men med ett öppet sinne borde du ej bli besviken på någon öl nedan.

Ale
Ale: Dales Pale Ale(standard-alen för min del)
Oppigårds Amarillo (trevlig svensk ale)
Duvel Belgian Strong Pale Ale (ljus och snäll för sin alkoholstyrka)
Omnipollo Leon (belgien-style, gjord med champagne-jäst tror jag, trevliga små kolsyrebubblor)

India Pale Ale: Modus Operandi(standard-ipan)
Coronado Islander IPA(en lagom IPA, tillfälligt sortiment tror jag, men borde finnas några kvar här och var)

Double/Imperial India Pale Ale: Midtfyns DIPA(återkommande favorit, trevlig sötma tillsammans med humlebeska)
Oppigårds Thurbo DIPA(heja dalarna)
Smuttynose Big A IPA (mycket av allt och ganska dyr, men värd pengarna)

Porter/Stout
Yeti Imperial Stout (som någon sa, riktigt bra stout i ordinarie sortimentet, det får man vara glad för, lite utav en käftsmäll med sin beska).
Guinness Draught el. Extra Stout (Måste såklart vara med när man pratar stötar)
Evil Twin A Christmas Eve at a New York City Hotel Room (prisvärd julstämning)

Lager
Har inte så stor koll här men dessa är ändå ganska trevliga.
Evil Twin Yellow Cab Lager
Mikkeller American Dream
Trevlig lista! Baserat på det fetade så kan jag även rekommendera Oppigårds Thurbo Stout.
Citera
2013-12-17, 18:06
Avslutad
Några av mina favoriter i olika stilar, direkt ur minnet utan större eftertanke

Traditionell ale: Fullers ESB

Modern ale: Oppigårds Amarillo

Belgisk ale: Chimay vit

Lager: Pilsner Urquell

Veteöl: Schneider Weisse Tap 4

Porter: Fullers London Porter
Citera
2013-12-17, 19:14
Medlem
Havskajaks avatar
Sitter och dricker "Ekfatslagrad Ambassadörs Porter" från Qvänum M & M.
Luktar fantastik snyggt! Bra fattoner med en trevlig rostad karaktär. Riktigt mycket smaker och den känns mjuk i munnen. Saknar dock lite, lite, lite sötma i den. Annars som sagt, en bra porter! Frågan är om den kanske vinner på lagring? Någon mer som druckit denna?

(visserligen partisk men ändå nöjd med att ha dem som mitt lokala bryggeri.)
Citera
2013-12-17, 19:17
Medlem
Mina 3 favoriter för tillfället utan att kategorisera.

Chimay Blå
Schneider Weisse Tap 6
Omnipollo Leon
Citera
2013-12-17, 19:18
Medlem
Provsmakade precis en NÍce Chouffe. Väldigt len i smaken för att vara 10 %. Ska lagra min andra flaska ett tag för att jämföra
Citera
2013-12-17, 23:08
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggve67
Provsmakade precis en NÍce Chouffe. Väldigt len i smaken för att vara 10 %. Ska lagra min andra flaska ett tag för att jämföra
En glad överaskning, mitt val till årets julöl. Mycket bra bruin.
Citera
2013-12-17, 23:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
En glad överaskning, mitt val till årets julöl. Mycket bra bruin.
Köpte ingen i år. Jag tycker att den har varit väldigt ojämn de senaste åren. Ändrar de receptet något varje år eller ska det vara samma?
Citera
2013-12-18, 00:37
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Köpte ingen i år. Jag tycker att den har varit väldigt ojämn de senaste åren. Ändrar de receptet något varje år eller ska det vara samma?
Kanske, jag brukar tycka allt från det bryggeriet är undermåligt, men denna var trevlig. Har bara smakat en av årets, men den var riktigt bra.
Citera
2013-12-18, 01:32
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Brutal Brewing levererar igen! Flat Tire var riktigt bra tycker jag och den kommer att få en plats som bulköl framöver. Mycket smak för lite pengar, kan det bli bättre?
Sigtuna organic ale var också helt okej, däremot blev jag lite besviken på Stoodley stout, alldeles för syrlig för min smak.

Hur står sig FT mot Beervana?
Citera
2013-12-18, 08:13
Medlem
Skugges avatar
Vad kommer folket dricka till julbordet i år? Känns som jag har allmänt dålig koll när man ska börja kombinera mat och öl. Köpte på mig en St Bernardus Christmas Ale på släppet sist, kanske kan vara något?
Citera
2013-12-18, 09:38
Medlem
LuaLuas avatar
Någon som har lite tips på gömda skatter i systemets beställningssortiment. I synnerhet apor, ipor och stout. Tänkte försöka sätta ihop en fin kasse till nyår med några polare.
Citera
2013-12-18, 10:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur står sig FT mot Beervana?
Lite annorlunda. Citrusen finns där men jag skulle säga att den har en brödigare underton också, inte riktigt lika lätt som Beervana. Tycker den passar bra som bulköl nu till vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in