2013-12-17, 22:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Finns det någon möjlighet att du kan hoppa över frågorna och istället direkt presentera ditt bästa bevis för att en G-d existerar?
Jag tycker om sång- och dansrutiner precis lika mycket som övriga tråddeltagare, men kanske för att spara lite tid och energi för samtliga?

(Var argument kommer landa är tämligen uppenbart, men det finns dock ett litet hopp att detta inte är mer än ytterligare en fumlig upprapning av Kalam)
Om du är villig att samarbeta så kanske jag kan hjälpa dig med bevisen. Vill du svara på min fråga så är jag redo att presentera beviset, vad sägs? Om du svarat ja, så kan du svara på frågan nedan;

Anser du att tiden uppstod vid Big Bang?
Ja eller nej svar räcker, för min del.
Citera
2013-12-17, 22:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Nej, det är totalt fel resonerat. Det är den som påstår att något existerar, gud i detta fall, som har bevisbördan. Att man ska bevisa att något INTE existerar är totalt fel.
Om jag påstår att det INTE existerar några katter hemma hos dig, har jag inte bevisbörda för mitt påstående, menar du?
Citera
2013-12-17, 22:27
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ingen har påstått att man vet hur universum uppstod. Här i religionsforumet får man lov att tro hur allting uppstod. Så vad TROR du? Vissa TROR att en Gud skapade universum, vissa tror inte det. Jag tycker att det är bara oärligt att påstå att ingen skapat universum.

Du gör nämligen ett extra ordinärt påstående, dvs "Gud existerar inte", Därmed har du bevisbördan. Ett tips. Gör inga extraordinära påståendes så slipper du bevisbördan. Säg bara att du inte vet när du inte vet
Min första reaktion:
"NEEEEJ! Inte detta kreationistlarvel igen."
Å ena sidan säger du att Guds existens är bevisad, å andra sidan säger du att han är en myt (obevisad berättelse). Hur ska du ha det?
Och vad jag "tror" är irrelevant och förändrar inte hur det verkligen är. Visst, jag kan ha mina hypoteser, men jag hävdar absolut inte att det är sant, eftersom jag helt saknar bevis. Vetenskapliga teorier, såsom cellteorin, gravitationsteorin, relativitetsteorin, ringteorin, mängdteorin, informationsteorin, kvantfältteorin och evolutionsteorin måste jag som en rationell person acceptera och hävda vara sanna. Vetenskapliga teorier (jämför "vardaglig" teori) är så nära absoluta sanningar vi någonsin kan komma och bygger på mängder av studier, experiment, tester och observationer som alla bekräftar det. Att förneka vetenskapliga teorier är som bokstavligt idiotförklara sig själv.
I vissa frågor kan jag ha goda anledningar till att tro det ena eller det andra, men utan vetenskapliga bevis vore det som en rå våldtäkt av vårt intellektuellt att hävda att det är sant.
I vissa frågor har jag inga goda, eller logiskt giltiga, skäl alls att tro blint på, eller hävda att, något är sant. I den kategorin faller din gud, tillsammans med alla andra gudar.

EXAKT VAR hävdade jag att gudar inte fanns? Du ljuger ju direkt upp i ansiktet på mig! Citera den biten där jag skrev att "gud(ar) inte finns".
Citat:
Okej, vad teister menar med Gud så menar de den guden som skapat universum och allt annat. Vad han har för egenskaper är kanske inte så relevant.

Hur testar man om en sådan entitet existerar empiriskt och vilka instrument ska man använda? Säg, att vi inte kan bevisa Gud empiriskt, vad drar du för slutsats? Har man då rätt att påstå att han inte finns, eller ska man bara säga att man inte vet?
"Säg, att vi inte kan bevisa vampyrer empiriskt, vad drar du för slutsats?"
Citera
2013-12-17, 22:44
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Om du är villig att samarbeta så kanske jag kan hjälpa dig med bevisen. Vill du svara på min fråga så är jag redo att presentera beviset, vad sägs? Om du svarat ja, så kan du svara på frågan nedan;

Anser du att tiden uppstod vid Big Bang?
Ja eller nej svar räcker, för min del.

Det här är inte min första dans, min vän.

Jag vet vad du försöker göra, du vet vad du försöker göra.
En av oss är föga imponerad av tafatta kopior.

Gör dig själv en tjänst och googla "Venomfangx".
Han försökte också plagiera en creationists spiel. Han valde att kopiera Kent Hovind.

För att spara lite tid och för att mata dig lite (detta kommer bara hända en gång, i fortsättningen får andra med mer tålamod mata dig);

Special pleading: Vad är det som gör att vi ska acceptera att dina bevis är så speciella att frågor måste besvaras innan de redogörs? Eller för den delen, vad är det som gör G-d så speciell att osv osv...

Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

Även detta korta citat från bibeln kan vara värt att ha i bakhuvudet när man på högvarv dansar tango för att undvika att redovisa det som du påstått att du har.
Bevis för en G-d.

Peter 3:15

New International Version (NIV)

"But in your hearts revere Christ as Lord. Always be prepared to give an answer to everyone who asks you to give the reason for the hope that you have. But do this with gentleness and respect,"

Ja, du läste rätt, the great skydaddy himself beordrar dig att visa vad du har på handen. Konstigt nog står det inget om att den som frågar måste svara på en massa frågor?

Se så, fortsätt du att dansa vidare med de andra.
Citera
2013-12-17, 22:49
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Man har rätt att påstå vad man vill, men det betyder inte att det finns fog för de påståenden man gör. Om gud som helhet ligger utanför vad som går att applicera empiri på, dvs en gud för deister (om ens det), så ser jag ingen mening med att ens reflektera över ett sådant väsen, eftersom man aldrig kommer att komma någonvart. Min inställning till en sådan gud är "jag vet inte om den/det existerar, kan aldrig få reda på det, så jag bryr mig inte".
Om vi aldrig kan få reda på att Gud existerar så hade folk med all säkerhet inte trott på Gud, men nu finns det troende. Det innebär attr de troende har fått reda på att Gud existerar, på ett eller ett annat sätt. Så visst kan man få reda på det, kanske inte empiriskt, men kanske på ett något annat sätt.

Citat:
Men visa mig en enda teist vars gudsuppfattning inte innehåller en massa egenskaper som är alldeles utmärkt testbara empiriskt. Det brukar dessutom vara dessa egenskaper som är viktigast för teisterna. Besvarandet av böner, regler om diet, "moraliska" regler, påbjudna ritualer, historia, skapelseberättelser och andra beskrivningar av verklighen osv, dvs saker som har med jordelivet att göra.

Om teister släpper allt detta, så ja, då är det irrelevant, men då blir ju trådens ämne meningslöst, om vi inte talar om någon sorts religionsfilosofiskt bevis (vilket är helt ointressant för mig). Annars är det väldigt relevant.
Du menar att man kan testa empiriskt om Gud skulle besvara böner? Hur kan man testa det? Hur kopplar du det till Gud och inte till slumpen?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-17 kl. 23:06.
Citera
2013-12-17, 22:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Det här är inte min första dans, min vän.

Jag vet vad du försöker göra, du vet vad du försöker göra.
En av oss är föga imponerad av tafatta kopior.

Gör dig själv en tjänst och googla "Venomfangx".
Han försökte också plagiera en creationists spiel. Han valde att kopiera Kent Hovind.

För att spara lite tid och för att mata dig lite (detta kommer bara hända en gång, i fortsättningen får andra med mer tålamod mata dig);

Special pleading: Vad är det som gör att vi ska acceptera att dina bevis är så speciella att frågor måste besvaras innan de redogörs? Eller för den delen, vad är det som gör G-d så speciell att osv osv...

Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

Även detta korta citat från bibeln kan vara värt att ha i bakhuvudet när man på högvarv dansar tango för att undvika att redovisa det som du påstått att du har.
Bevis för en G-d.

Peter 3:15

New International Version (NIV)

"But in your hearts revere Christ as Lord. Always be prepared to give an answer to everyone who asks you to give the reason for the hope that you have. But do this with gentleness and respect,"

Ja, du läste rätt, the great skydaddy himself beordrar dig att visa vad du har på handen. Konstigt nog står det inget om att den som frågar måste svara på en massa frågor?

Se så, fortsätt du att dansa vidare med de andra.
Anledningen till att jag ställer frågor, min vän, är för att vi ska ha en gemensam grund att stå på. Vi ska vara överens om spelreglerna/premisserna först innan vi spelar spelet, om du förstår vad jag menar?

Ett bevis kan aldrig skapas utan några premisser. Det känner du säker till, eller hur?

Första premissen:
Något kan inte uppstå av sig själv.

Jag går vidare med "dansen" endast om du accepterar premissen ovan. Är ditt svar nej, så kan vi därmed avsluta spelet, vad sägs?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-17 kl. 23:09.
Citera
2013-12-17, 22:59
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Om vi aldrig kan få reda på att Gud existerar så hade folk med all säkerhet inte trott på Gud, men nu finns det troende. Det innebär attr de troende har fått reda på att Gud existerar, på ett eller ett annat sätt. Så visst kan man få reda på det, kanske inte empiriskt, men kanske vi något annat.

Du menar att man kan testa empiriskt om Gud skulle besvara böner? Hur kan man testa det? Hur kopplar du det till Gud och inte till slumpen?
Nej, utan empiri och testbara bevis kan du inte ta reda på något. Allt vi vet bygger på att vi faktiskt kan testa och observera det.
Citera
2013-12-17, 23:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Anledningen till att jag ställer frågor, min vän, är för att vi ska ha en gemensam grund att stå på. Vi ska vara överens om spelreglerna/premisserna först innan vi spelar spelet, om du förstår vad jag menar?

Ett bevis kan aldrig skapas utan några premisser. Det känner du säker till, eller hur?

Första premissen:
Kan något uppstå av sig själv?

Jag går vidare med "dansen" endast om du accepterar premissen ovan. Är ditt svar nej, så kan vi därmed avsluta spelet, vad sägs?
Det beror på hur du menar. En saltkristall kan uppstå av sig själv. Hur? Läs om gymnasiekemin.
Citera
2013-12-17, 23:02
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Första premissen:
Kan något uppstå av sig själv?

Varför skulle man acceptera att något kan uppstå av sig själv? Det låter som rent nonsens, och denna premiss behöver du validera.
Citera
2013-12-17, 23:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det beror på hur du menar. En saltkristall kan uppstå av sig själv. Hur? Läs om gymnasiekemin.
Tror du att atomer kan uppstå av sig själv? Kan din dator framför dig, uppstå av sig själv? Jag hoppas att du svarar nej, eller har jag fel?
Citera
2013-12-17, 23:13
Medlem
Citat:
Tror du att atomer kan uppstå av sig själv? Kan din dator framför dig, uppstå av sig själv? Jag hoppas att du svarar nej, eller har jag fel?

Vad vill du uppnå med att ställa korkade frågor?
Citera
2013-12-17, 23:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Varför skulle man acceptera att något kan uppstå av sig själv? Det låter som rent nonsens, och denna premiss behöver du validera.

Du accepterar alltså INTE att något kan uppstå av sig själv? Har jag förstått dig rätt?
Jag gjorde en ändring i mitt förra inlägg:
premiss: något kan aldrig uppstå av sig själv.

Jag förmodar att du accepterar premissen utan att den behöver valideras, eftersom det räknas som något självklart, eller du tycker kanske inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in