2013-12-15, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inge-Mund
Val av svordomar har med det att göra (historiskt)! med religion!! spanien syd- amerika är katolskt (kristna, same same!! jag tror inte du fattar riktigt!

Nej jag fattar inte riktigt eftersom helvetet kommer historiskt sätt inte från kristendomen.
Och du tycker islam och katolicismen är samma.
Du påpekade de hela från början att de berodde på Sverige var kristet .
Citera
2013-12-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Vi verkar inte ha detta behov. Jag har det inte och därför undrar jag varför det är så skönt att skriva hora och horor om kvinnor? Hur känns det efter att ha skrivit det? Lättar spänningar eller känner man sig mindre nobbad eller vad?

Det är väl inget annorlunda från de mentala processerna när folk blir förbannade generellt och tar till kraftuttryck? Har du aldrig blivit rejält förbannad på någon och kallat hen för jävla idiot eller vad som helst? Varför gjorde du det, hur kändes det efteråt.

Jag har till exempel inget behov av att starta såna här barnsliga provocerande trolltrådar som du gör flera gånger i veckan men jag har inget problem med att förstå vad du känner att du får ut av det och varför det ger dig en liten kick.

Hur kändes det när du hade skrivit det här till exempel

Citat:
Jag anser att lösaktiga män är horor. De bör se till att ha hår på skallen så att de ser vettiga ut. Annars spyr man ju hela tiden. Annars ska de arkebuseras.
Senast redigerad av karmen 2013-12-15 kl. 15:48.
Citera
2013-12-15, 17:47
Medlem
Mojokiis avatar
Självklart har det med mannens egna sexualitet att göra. Förmodligen har det också med kultur och självförtroende att göra.

Alla män som har behovet av att kalla kvinnor för horor, slampor, etc, är alltså män som har svårt för kvinnor som haft flertal eller många sexpartners. Ofta värderar dem kvinnor mycket beroende på hur många sexpartners dem haft, vilket är en väldigt låg faktor att använda för att definiera kvinnor eftersom det tyder på att man saknar grundläggande respekt för kvinnor. Ofta har de också svårt att respektera kvinnor på många andra områden, och tenderar förminska vadhelst kvinnor gör.

Majoriteten känner sig förmodligen osäkra kring kvinnor och sex och är bittra över att kvinnor ska ha det lättare på dessa områden överlag (många av dessa är nog icke-svenskar också), men det finns också dem som byggt det som en del av sin manliga identitet att dem är "badboys" som knullar många kvinnor. Gemensamt är att de definierar kvinnor efter sådant som attraktivitet och antalet sexpartners, och har svårare att uppskatta och se de många andra sidor som finns av kvinnor. Som jag ser det så är dem helt enkelt bittra och inskränkta. Eventuellt icke-moderna (dvs. klarar inte att folk är olika idag utan värderar gärna väldigt hårt).
Citera
2013-12-16, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Nej jag fattar inte riktigt eftersom helvetet kommer historiskt sätt inte från kristendomen.
Och du tycker islam och katolicismen är samma.
Du påpekade de hela från början att de berodde på Sverige var kristet .
I Sverige kan svordomar vara exkrementrelaterade ("skit!") men är ofta religiöst grundade ("fan!", "helvete!", läs vad jag skriver tidigare i stället! Islam och katolisism är inte samma! där i mot kristendom/katolisism har samma grund religion
Senast redigerad av Inge-Mund 2013-12-16 kl. 19:48.
Citera
2013-12-16, 21:35
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Sluta projektera så mycket, det är rentav pinsamt.
.....
Du känner dig nog rentav väldigt träffad av hur kvinnor målas upp på detta forum.

Du menar alltså: "Den som sat han vat" som man sa när man var barn. MysMari kan alltså inte ta upp en frågeställning som är så vanligt förekommande på Fb utan att det skall falla tillbaka på henne.

Jag håller helt med ts.
Citera
2013-12-17, 10:21
Medlem
Om jag kallar någon hora så har det med min egen sexualitet att göra?

Om jag kallar någon cp så har det med min egen hjärnas utveckling att göra?

Om jag kallar någon psykopat så har det med min egen psykiska hälsa att göra?

Om jag kallar något skit så har det med min egen avföring att göra?

Om jag kallar någon för våldtäktsman så har det något att göra med min egen tendens till våld och sex?
Citera
2013-12-17, 10:52
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Om jag kallar någon hora så har det med min egen sexualitet att göra?

Om jag kallar någon cp så har det med min egen hjärnas utveckling att göra?

Om jag kallar någon psykopat så har det med min egen psykiska hälsa att göra?

Om jag kallar något skit så har det med min egen avföring att göra?

Om jag kallar någon för våldtäktsman så har det något att göra med min egen tendens till våld och sex?

Om du går runt och kallar folk för hora, cp, psykopat, skit och våldtäktsman så har det Definitivt något med dig att göra. Inte att du nödvändigtvis är det, men att du har behovet att kalla folk sånt säger något om dig, ja. Ungefär som alla ilskna inskränkta inlägg om samhället och kvinnor i den här tråden säger något om dem män som skriver dem...
Senast redigerad av Mojokii 2013-12-17 kl. 11:03.
Citera
2013-12-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Om du går runt och kallar folk för hora, cp, psykopat, skit och våldtäktsman så har det Definitivt något med dig att göra. Inte att du nödvändigtvis är det, men att du har behovet att kalla folk sånt. Ungefär som alla ilskna inskränkta inlägg om samhället och kvinnor i den här tråden säger något om dem män som skriver dem...

Förlåt min otydlighet, jag använde mig själv rent retoriskt, det handlade inte om vad jag gör eller inte gör.

Det handlar om huruvida orden i en förolämpning har något med den ordagranna betydelse av förolämpningen att göra, och om förolämpningen ordagrant går att tillämpa på den som uttalade den.
Citera
2013-12-17, 11:10
Bannlyst
Dom kanske känner sig lite busiga när dom gör det för det är inget dom gör annars. Vet inte när jag sist hörde en man kalla en kvinna för hora irl faktiskt.
Egna sexualiteten nja njo kanske i vissa fall om man känner sig väldigt mycket som en fönstershoppare och nothing else på köttmarknaden men då tror jag nog mer på hämnd. Den manliga sexualiteten har demoniserats konstant varje dag i detta landet i åtminstone 30 års tid och hämndbegär är ju tämligen mänskligt.
Citera
2013-12-17, 11:19
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Förlåt min otydlighet, jag använde mig själv rent retoriskt, det handlade inte om vad jag gör eller inte gör.

Det handlar om huruvida orden i en förolämpning har något med den ordagranna betydelse av förolämpningen att göra, och om förolämpningen ordagrant går att tillämpa på den som uttalade den.

Jaha, så hade inte jag tolkat din fråga från början. Det kanske jag inte skulle tro håller på alla.

Jag kan komma på tre grupper av killar som skulle kunna vara av dem som har behovet att kalla tjejer för hora och dylikt:
- Dem som önskade att de kunde vara "slampiga" (dvs. ha många sexpartners) och är bittra över att det överlag är lättare för tjejer att ha många sexpartners.
- Dem som gör det som en stark värderande syn att "män ska knulla mycket och det ska inte kvinnor" (och alltså själv skulle kunna ha mycket sex och därmed vara väldigt dubbeltydiga).
- Dem som anser att både kvinnor och män ska ha mycket större krav på sexpartners och ha sex med färre. (Dvs. inte heller respekterar män som "knullar runt".)

(Tyvärr tror jag den sista av dem är ovanligast.)

Enligt att det ordagrant själv går att tillämpa på den som uttalar går det ju endast att tillämpa på mittengruppen, med dom som alltså själva har mycket sex samt gärna ser ner på och förminskar kvinnor som har det. (Var god rätta mig om jag missförstått dig igen, jag utgick främst från din sista bisats. =)
Citera
2013-12-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Jaha, så hade inte jag tolkat din fråga från början. Det kanske jag inte skulle tro håller på alla.

Jag kan komma på tre grupper av killar som skulle kunna vara av dem som har behovet att kalla tjejer för hora och dylikt:
- Dem som önskade att de kunde vara "slampiga" (dvs. ha många sexpartners) och är bittra över att det överlag är lättare för tjejer att ha många sexpartners.
- Dem som gör det som en stark värderande syn att "män ska knulla mycket och det ska inte kvinnor" (och alltså själv skulle kunna ha mycket sex och därmed vara väldigt dubbeltydiga).
- Dem som anser att både kvinnor och män ska ha mycket större krav på sexpartners och ha sex med färre. (Dvs. inte heller respekterar män som "knullar runt".)

(Tyvärr tror jag den sista av dem är ovanligast.)

Enligt att det ordagrant själv går att tillämpa på den som uttalar går det ju endast att tillämpa på mittengruppen, med dom som alltså själva har mycket sex samt gärna ser ner på och förminskar kvinnor som har det. (Var god rätta mig om jag missförstått dig igen, jag utgick främst från din sista bisats. =)

En fjärde grupp är ju också dom som använder ordet enbart för att det är laddat och/eller kvinnan tar illa upp av det. Dvs, det kan användas enbart för att skada motparten.
Citera
2013-12-17, 14:47
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Varför finns ett sånt stort behov hos män att säga ordet "hora". När man söker på ordet på FB så finns det hur många trådar som helst där oftast män skriver hora.

Jag har svårt själv att förstå vad för slags känsla man som man med detta behov uppfylls av när man får skriva "hora" eller "horor" om kvinnor.

Hur uppstår det här behovet och vad ger det för känsla hos mannen som skriver "hora" eller "horor"?

Har det med mannens egna sexualitet att göra med egentligen?

Jag tänker att de som har väldigt stort behov av att kalla kvinnor för hora har något problem i synen på sin egen sexualitet. Man pekar ju gärna på någon annan när man inte själv vill bli uppmärksammad.

Vad är då problemet för dessa män?

Har dessa män en skam för att de är män och är kåta. Är kåtheten skamligt för dem?

Eller vad tror ni?

Vad är det som driver en del män att ideligen prata om horor?

Det är lite ojämställt då kvinnor inte har ett likadant ord som de slänger omkring sig på samma sätt. De tycks inte ha behovet. Det är väl därför det blir svårt för oss kvinnor att förstå varför en del män gör detta med så starkt behov.

(FB) Svenska tjejer är horor - Svenska tjejer är horor

(FB) Varför är svenskor som horor utomlands på semestern? - Varför är svenskor som horor utomlands på semestern?

Varför är svenskor som horor utomlands på semestern? - Alla kvinnor är lesbiska horor, Dick Masterson på DR PHIL

(FB) Svenska kvinnors horrykte bland utlänningar - stämmer det? - Svenska kvinnors horrykte bland utlänningar - stämmer det?

(FB) När är en tjej hora - När är en tjej en hora

(FB) Svenska tjejer är horor, men ni BETALAR för en hora i Thailand, Varför? - Svenska tjejer är horor, men ni BETALAR för en hora i Thailand, Varför?

(FB) Jaha, da har man tagit oskulden pa en hora da! - Jaha, da har man tagit oskulden pa en hora da!

Ingen aning. Har aldrig använt h-ordet på nätet och kallar inte kvinnor för "horor". Så gjorde man inte i min generation, men så växte jag också upp innan feminismen gjordes till statsreligion, det vill säga under 'normaliseringsperioden' på 80-talet, det som feminister känner igen som "the backlash".

Möjligen har en del yngre män tagit intryck av det mångkulturella språkbruket från förorten, men jag vet inte. Fult är det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in