Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Förlåt min otydlighet, jag använde mig själv rent retoriskt, det handlade inte om vad jag gör eller inte gör.
Det handlar om huruvida orden i en förolämpning har något med den ordagranna betydelse av förolämpningen att göra, och om förolämpningen ordagrant går att tillämpa på den som uttalade den.
Jaha, så hade inte jag tolkat din fråga från början. Det kanske jag inte skulle tro håller på alla.
Jag kan komma på tre grupper av killar som skulle kunna vara av dem som har behovet att kalla tjejer för hora och dylikt:
- Dem som önskade att de kunde vara "slampiga" (dvs. ha många sexpartners) och är bittra över att det överlag är lättare för tjejer att ha många sexpartners.
- Dem som gör det som en stark värderande syn att "män ska knulla mycket och det ska inte kvinnor" (och alltså själv skulle kunna ha mycket sex och därmed vara väldigt dubbeltydiga).
- Dem som anser att både kvinnor och män ska ha mycket större krav på sexpartners och ha sex med färre. (Dvs. inte heller respekterar män som "knullar runt".)
(Tyvärr tror jag den sista av dem är ovanligast.)
Enligt att det ordagrant själv går att tillämpa på den som uttalar går det ju endast att tillämpa på mittengruppen, med dom som alltså själva har mycket sex samt gärna ser ner på och förminskar kvinnor som har det. (Var god rätta mig om jag missförstått dig igen, jag utgick främst från din sista bisats. =)