Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-11, 16:00
Medlem
Janus11s avatar
Hörde av en vän att om man ska söka masterprogram till hösten måste man ha gjort GMAT senast i januari. Någon som verifiera eller dementera detta?
Citera
2013-12-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witch-King
Vilket resultat kan jag förvänta mig att få om jag inte pluggar något före provet? Jag kommer tyvärr inte ha tid att plugga inför det här provet.

Jag går just nu sista året på civilekonomprogrammet och har nu under hösten gått/går masterkurser i nek och finans, bland annat avancerad ekonometri som jag tror kan vara till fördel till den kvantitativa delen av proven.

Jag har även 30hp engelska, vilket borde göra den verbala delen mindre svår.

Provet är väl utformat, så som jag har förstått det, som ett slags högskoleprov för personer som har läst relativt mjuka ämnen som management och liknande på sin kandidat?

Så hur har det gått för er som gjorde provet utan någon övning och vad har ni för bakgrund?

Jag undrar samma sak, kommer inte heller ha tid för GMAT-plugg eftersom jag inte har någon fritid som det är redan.

Eller, säg att jag kanske har tid att lägga 3-4 dagar på det. Vad bör jag fokusera på?

Min skrivna engelska är okej. Läser i snitt en bok varannan vecka och aldrig på svenska sedan jag var 16 år. 2.0 på orddelen på hp. Oroar mig dock över att jag knappast har läst särskilt mycket facklitteratur, annat än sådant som behandlar politik, historia och givetvis teknik/fysik/matte.
Gjorde ett testprov och det var katastrof när jag inte förstod vissa nyckelord.

Min matte är också okej, med ett hundratal ects inom matte/fysik. Dock alltid presterat sämre på högskoleprovet på mattedelen än orddelen. Oroar mig över att jag känner mig talanglös jämfört med många av mina ingenjörsgelikar, där det känns som att vissa ganska jävla enkelt tar sig igenom med femmor i dessa kurser.
Citera
2013-12-11, 19:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus11
Hörde av en vän att om man ska söka masterprogram till hösten måste man ha gjort GMAT senast i januari. Någon som verifiera eller dementera detta?

Beror på när universitetet du tänkte söka till har deadline.
Citera
2013-12-11, 21:31
Medlem
Varför gör ni inte bara ett övningsprov på mba.com och får svar på er fråga? Det är helt omöjligt att bedöma er förväntade poäng utan att ingående ha kunskap om er IQ/mattekunskap/snabbtänkthet etc etc.

Har kompis(ar) som skrivit allt från 550 till >700 med och utan övning.
Citera
2013-12-15, 11:00
Medlem
Mba säger att namnet när man registrerar sig måste matcha det i ens legitimation EXAKT.
Jag skrev bara förnamn och efternamn i min registrering, men i Svensk legitimation så står mellannamnen som förnamn. Det står ju:

"2. Förnamn/Given names/Prénoms
Förnamn Mellannamn Mellannamn"

i passet, om man har två mellannamn. Tror ni detta ska vara något problem? Jag har alltså angett förnamn och efternamn helt korrekt, mellannamn har jag inte angivit någonstans.
Hur gjorde ni som har gjort provet?
Citera
2013-12-15, 13:23
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelSnoken
Mba säger att namnet när man registrerar sig måste matcha det i ens legitimation EXAKT.
Jag skrev bara förnamn och efternamn i min registrering, men i Svensk legitimation så står mellannamnen som förnamn. Det står ju:

i passet, om man har två mellannamn. Tror ni detta ska vara något problem? Jag har alltså angett förnamn och efternamn helt korrekt, mellannamn har jag inte angivit någonstans.

Ja, det var ett stort problem för mig när jag upptäckte det dygnet innan provet. Fick ringa runt väldigt mycket till massa amerikaner för att ändra namnet. Så ändra det direkt medan du kan göra det på hemsidan. Sen är dom eventuellt snälla i provlokalen men räkna inte med det, har du inte uppgett korrekt namn ska dom egentligen neka dig att skriva.
Citera
2013-12-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ja, det var ett stort problem för mig när jag upptäckte det dygnet innan provet. Fick ringa runt väldigt mycket till massa amerikaner för att ändra namnet. Så ändra det direkt medan du kan göra det på hemsidan. Sen är dom eventuellt snälla i provlokalen men räkna inte med det, har du inte uppgett korrekt namn ska dom egentligen neka dig att skriva.

Tack för svaret, skickade ett PM till dig också
Citera
2013-12-15, 16:46
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelSnoken

Så länge du har

Förnamn mellannamn mellannamn

Och inte t exa

Mellannamn förnamn (så som du angett på MBA) mellannamn

Är det absolut inga som helst problem. Jag skrev provet i USA, dvs. GMAT-byråkratins högborg, utan strul och jag kollade också upp det med dom innan jag skrev provet. Dom kollar nämligen bara att det förstanamnet i ordningen stämmer överens med ditt förnamn som du angett. Hade du däremot haft ett mellannamn som förstanamn och du inte angett detta skulle du kunna få strul, men förmodligen bara om du skriver det utomlands.
Citera
2013-12-16, 20:49
Medlem
Jag kan inte planera för fem öre (hurra för ADHD) och fick i början av december för mig att jag kanske visst skulle söka HHS..

Fick dock lite panik när den enda lediga tiden verkade vara 3 dagar efter det att jag kollade upp det hela - så jag panikbokade den och skrev skiten. Det gick totalt katastrofalt (580, Q35, V35, IR4).
Uppenbarligen är resultat i 99:e percentilen på HP inte direkt överförbart eftersom jag knappt fick över medel på GMAT. Total jävla katastrof.

Nu, fortfarande nästan gråtandes (femhundra jävla åttio!) ser jag att det har dykt upp en tid till. 8:e januari (suck).

Hinner jag plugga upp mig till minst 650 på dessa 3.5 veckor? Det som gick överlägset sämst var SC, olikhetsproblem, geometri och givetvis IR. Har i övrigt 4 tentor i januari men finner förhoppningsvis tid.
Senast redigerad av snelduva 2013-12-16 kl. 20:52.
Citera
2013-12-16, 22:00
Medlem
Hej,

Jag tänkte skriva gmat nu i vår för att söka in till den mba utbildning jag vill in på i dec 2014. Jag har ett helt år på att förbereda mig. Det här är en helt ny värld för mig och tänkte köpa böcker nu i veckan för att börja studera. Har märkt att det finns en hel uppsjö av böcker och utgivare...tänkte börja med att köpa Kaplans Gmat Premier 2014(inkl. bok, dvd etc.) Har även sett att man kan köra prep kurser online också, finns det fysiska kurser någonstans? Jag bor i Stockholm. Har någon tips på ngn annan bok jag ska införskaffa istället eller tillsammans med? När testet är avklarat ska jag även göra TOEFL. Tips på förberedelser även där? Tack på förhand!
Citera
2013-12-16, 23:43
Medlem
Columbias avatar
Snelduva

Självklart kan du det. Även om korrelationen HP-GMAT inte är 1 till 1 så visar det att du har potential och åtminstone är normalbegåvad (kanske till och med mer!) och då kan du tveklöst höja dig till 650.

Just SC är dessutom det klart lättaste att öva upp i min mening i och med att det i princip handlar om att memorera grammatiska regler.

Lindis12

Innan du gör något: Gå in på http://gmatclub.com/forum/. Du verkar vilja gå in väldigt seriöst för det hela, och då ska du läsa igenom vilken litteratur personer på det forumet rekommenderar för varje enskilt delområde på GMAT.

Min personliga rekommendation är annars att köpa hela Manhattan GMAT, senaste Official Guide for GMAT Review, samt göra övningsuppgifter från ovan nämnda forum.
Citera
2013-12-20, 12:36
Medlem
Witch-Kings avatar
Finns det fler ställen i närheten av södra Sverige att skriva gmat på förutom Oslo, Göteborg eller Köpenhamn? Alla dessa centrum har tyvärr inga lediga platser innan den 15e januari.

Köpenhamn hade dock en plats den 23e december, men det blir för tight med tid att skriva provet dagen innan julafton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in