2013-08-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 112Polisen
Var gör man GMATprep?

Du laddar ner den här mjukvaran så finns det två prov där:
http://www.mba.com/store/store-catalog/gmat-preparation/free-gmatprep-software.aspx

Har läst igenom hela tråden nu, många skriver att dom pluggar "2-3 månader innan". Handlar det då om heltidsplugg, kvällar/helger eller något annat upplägg? Majoriteten av er bör väl ha, precis som jag, någon huvudsaklig sysselsättning som hindrar er från att plugga till GMAT hela dagarna?
Citera
2013-08-27, 13:24
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelSnoken
Du laddar ner den här mjukvaran så finns det två prov där:
http://www.mba.com/store/store-catalog/gmat-preparation/free-gmatprep-software.aspx

Har läst igenom hela tråden nu, många skriver att dom pluggar "2-3 månader innan". Handlar det då om heltidsplugg, kvällar/helger eller något annat upplägg? Majoriteten av er bör väl ha, precis som jag, någon huvudsaklig sysselsättning som hindrar er från att plugga till GMAT hela dagarna?

Exakt, det är nog få som tar ledigt ett par månader från jobb/plugg för att plugga gmat på heltid. Det är just av den anledningen som folk håller på och pluggar kvällar/helger i 2-3 månader, vilket trots allt är en ganska lång tid.
Citera
2013-10-10, 10:14
Medlem
Jag håller på och ska boka en tid för GMAT i Stockholm, hur funkar det egentligen med deras tillgängliga tider. Jag vill skriva provet i veckan 16-20e december, och har varit inne och kollat på deras schema ett par gånger den senaste veckan. När jag började kolla så fanns det inga tider under den veckan tillgängliga, när jag kollar nu så finns det tider på måndagen. Om jag väntar ännu längre, finns det chans för att ännu fler tider bli tillgängliga den veckan?
Oklart vad dom har för system för det där.
Citera
2013-10-14, 13:29
Medlem
ATTACKxTITANs avatar
Hejsan gott folk! Nu undrar jag; hur svårt är GMAT? Går det ens att jämföra med högskoleprovet eftersom båda är standardiserade test ? Har inte börjat på HHS eller någon ekonomi line och inget är säkert än. Just nu går jag i 3:an och vill göra en "research" på om det verkligen är värt det att ta vägen mot finans, management och dylikt. Man har ju siktet mot London/USA och då vill man ta reda på om ett GMAT resultat på 700+ inte bara är fullkomligt för personer med Aspergers.

Har lagt upp en plan på att plugga 1-3 ggr per vecka under studierna på HHS. Skulle någon med empiriska erfarenheter kunna ge mig en prognos på hur mycket man kan förvänta sig att få på GMAT om man fått t.ex. 76/80 på kvantitativa delen HP och 20/20 på ELF utan några som helst förberedelser.

Tacksam för svar !
Citera
2013-10-14, 18:09
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATTACKxTITAN
Hejsan gott folk! Nu undrar jag; hur svårt är GMAT? Går det ens att jämföra med högskoleprovet eftersom båda är standardiserade test ? Har inte börjat på HHS eller någon ekonomi line och inget är säkert än. Just nu går jag i 3:an och vill göra en "research" på om det verkligen är värt det att ta vägen mot finans, management och dylikt. Man har ju siktet mot London/USA och då vill man ta reda på om ett GMAT resultat på 700+ inte bara är fullkomligt för personer med Aspergers.

Har lagt upp en plan på att plugga 1-3 ggr per vecka under studierna på HHS. Skulle någon med empiriska erfarenheter kunna ge mig en prognos på hur mycket man kan förvänta sig att få på GMAT om man fått t.ex. 76/80 på kvantitativa delen HP och 20/20 på ELF utan några som helst förberedelser.

Tacksam för svar !

Upplägget liknar varandra men eftersom gmat ursdprungligen är gjort för amerikaner som redan har en universitetsutbildning och vill in på en MBA och inte för svenska gymnasiekids som är för lata för att fixa sina betyg så är dert givetvis svårare än högskoleprovet.

Tror det finns en ganska liten korrelation mellan hp-resultat (som man gör när man är sjutton-arton) och hur bra man presterar på gmat ( som man gör efter ett par år på universitetet). För min egen del tror jag att jag fick runt medel på engelskadelen på HP men hamnade i 89 percentilen på gmat.
Citera
2013-11-08, 15:21
Medlem
Dvargperspektivs avatar
Någon som har koll på om det går att kugga ett GMAT-test?

Finns det några misstag jag kan göra under provet som gör det ogiltigförklarat (förutom att då bryta mot ordningsregler)?
Senast redigerad av Dvargperspektiv 2013-11-08 kl. 15:27.
Citera
2013-11-08, 18:44
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargperspektiv
Någon som har koll på om det går att kugga ett GMAT-test?

Finns det några misstag jag kan göra under provet som gör det ogiltigförklarat (förutom att då bryta mot ordningsregler)?

Efter testet får du en fråga (innan du har fått resultatet) om du vill ogiltigförklara testet och inte skicka ut det till några skolor, eller om du vill behålla resultatet. Men under provet nej, utom uppenbara saker som att du har med dig något otillåtet in i testrummet etc...
Citera
2013-11-28, 14:22
Medlem
Cleganes avatar
Gjorde precis ett av de två övningsproven man kan ladda ner gratis från MBA.com
Genomfördes lite stressat och nonhalant med ett resultat på 470 på Scaled Score och 26 percentile. Q 24/13 och V 31/59 IR 4/37

Inte speciellt bra överhuvudtaget, inte alls, men har drygt tio veckor att förbereda mig inför det riktiga. Har beställt hem hela Manhattanserien och tänkte fokusera på den litteraturen, är det bara att börja beta av böckerna och slänga ett öga på Gmatclub i mån av tid? Tips på bra upplägg i övrigt?
Har inte satt mig in speciellt mycket i betygsättningen men av vad jag kan utläsa av det där övningsprovet är framför allt Q och IR rejält svaga så antar att jag främst för fokusera på det.
Senast redigerad av Clegane 2013-11-28 kl. 14:26.
Citera
2013-11-29, 20:27
Medlem
Nej, tycker inte GMAT är speciellt svårt. Fick 1.7 på hp och sedan 680 på GMAT när jag först tog det utan att plugga något så bara man studerar lite så borde en normalbegåvad person få över 700 men det är svårare än hp förstås.
Citera
2013-12-04, 22:29
Medlem
Hej, måste skriva GMAT senast 15 mars 2014 vilket innebär att jag ungefär har tre månader på mig. Behöver ett resultat på 350 eller mer för att ha en chans att komma in på mitt valda program. Nu till det svåra, kommer läsa min kandidatkurs under tiden vilket innebär att jag inte helt fullt ut kommer kunna fokusera på Gmat förberedelser. Undrar bara vad ni som har erfarenhet av att skriva provet tycker om mina möjligheter. Tänkte plugga 1-2 timmar varje dag, minst.

//thepokee
Citera
2013-12-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thepokee
Hej, måste skriva GMAT senast 15 mars 2014 vilket innebär att jag ungefär har tre månader på mig. Behöver ett resultat på 350 eller mer för att ha en chans att komma in på mitt valda program. Nu till det svåra, kommer läsa min kandidatkurs under tiden vilket innebär att jag inte helt fullt ut kommer kunna fokusera på Gmat förberedelser. Undrar bara vad ni som har erfarenhet av att skriva provet tycker om mina möjligheter. Tänkte plugga 1-2 timmar varje dag, minst.

//thepokee

350? Det bör du kunna få utan att plugga alls, bara boka in ett datum.
Citera
2013-12-11, 15:20
Medlem
Witch-Kings avatar
Vilket resultat kan jag förvänta mig att få om jag inte pluggar något före provet? Jag kommer tyvärr inte ha tid att plugga inför det här provet.

Jag går just nu sista året på civilekonomprogrammet och har nu under hösten gått/går masterkurser i nek och finans, bland annat avancerad ekonometri som jag tror kan vara till fördel till den kvantitativa delen av proven.

Jag har även 30hp engelska, vilket borde göra den verbala delen mindre svår.

Provet är väl utformat, så som jag har förstått det, som ett slags högskoleprov för personer som har läst relativt mjuka ämnen som management och liknande på sin kandidat?

Så hur har det gått för er som gjorde provet utan någon övning och vad har ni för bakgrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in