2013-12-16, 20:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag har 2 frågor till dig.
1. Kan du berätta för mig hur ledarna för folket får ditt yrke i Nordkorea, hur länge de sitter på sina jobb med mera?
Jag antar att vill de bli ingenjörer som jag så får de väl gå på universitet som alla andra. Den officiella arbetstiden är 48 h/vecka plus "frivillig" indoktrinering på lördagar utanför arbetstid men jag gissar att det kan avvika både uppåt och nedåt. Jobbar man i det viktiga kärnvapenprogrammet kanske man bjuder till lite extra. Låt säga att de sitter på jobbet exempelvis kl. 08-18 med ett kort avbrott för en vattnig skål kimchi mitt på dagen. Något mer du vill lära dig om paradiset?

Citat:
2. I en demokrati ska väl folket bestämma antar jag också. Hur kan länder göra sådana stora saker som att gå i krig när folket inte vill det? Är det demokrati då? Att döda och få sina unga dödade mot folkets vilja alltså
Ja det är fortfarande demokrati, dessutom har flera av deras krig haft rätt brett folkligt stöd. Nu handlar tråden om Nordkorea så tjata inte mer om andra länder tack.
Citera
2013-12-16, 20:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om de själva tycker de är fattiga, vad är det för efterbliven satans fråga???
Jag skall svara dig. De tycker inte att de är fattiga. De tycker att de är framgångsrika och rika i jämförelse med de fattiga i väst. Detta är ett grundläggande faktum du måste förstå för att kunna förstå Nordkorea. Tramsa inte nu nåt skit om att de verkligen svälter (vilket de gjorde tio år sen) det är irrelevant för deras självuppfattning.

Även du kunde kolla in denna intervju. Du vet faktiskt inte grundläggande saker. Dessutom tar du den där idiot-tonen! OBS källan är amerikansk (University of Chicago) ... ingen ursäkt att inte titta.
Inlägg #4865 och #4920
Citera
2013-12-16, 20:47
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
http://www.wsws.org/en/articles/2013/12/16/kore-d16.html
Jang was in charge of economic relations with China, by far North Korea’s largest trading partner, including the establishment of special economic zones on the border between the two countries. Among the charges in Jang’s indictment was the accusation that he sold “off precious resources of the country at cheap prices”—an implicit criticism of China.

Jang was closely associated with Kim Jong-un’s father and predecessor, Kim Jong-il, who died two years ago. He accompanied Kim Jong-il on three trips to China in 2010 and 2011 that focussed on implementing Chinese-style pro-market restructuring. Jang made a further trip to China in August last year to meet with Chinese leaders on economic policy.

Om det stämmer att Chang (Jang) åkte tillsammans med Kim Jong-il till Kina för att undersöka den kinesiska marknaden och eventuellt implementera en liknande marknad i Nordkorea, så borde det ligga i linje med den framtid som Kim Jong-il föreställde sig. Med andra ord har Kim Jong-un ändrat riktning. Antingen har han gjort det plötsligt, på grund av Changs ökade inflytande, eller så har han jobbat med det från dag ett. Vad tror du?

Chinese foreign ministry has declared Jang’s execution to be “an internal affair” for North Korea. However, Ta Kung Pao, a mouthpiece for Beijing in Hong Kong, described the execution as a “wake-up call” for China, declaring: “This incident reveals that China’s influence on the internal affairs of North Korea is close to zero.” It described “the possibility of instability in North Korea” as “far bigger and far more dangerous than South Korea.”

Zhu Feng, a Beijing University professor, told the New York Times: “Jang was a very iconic figure in North Korea, particularly with economic reform and innovation. He is the man China counted on to move the economy in North Korea. This is a very ominous sign.”

Chang var alltså en slags ikon i Nordkorea. Dessutom, kanske det viktigaste, hans rykte utomlands och speciellt i Kina var väldigt viktig för Nordkorea som helhet. Nu när han är borta så finns risken att mycket av handeln stannar av, vilket kan bli förödande för nordkoreanerna. Men det ligger i Kinas intressen att ha ett stabilt Korea, så de lär förmodligen försöka komma närmare Nordkorea och i framförallt Kim. Men det är helt klart intressanta saker vi ser just nu.
Är din slutsats att detta är nån slags attack mot Kina och handeln med Kina. Sällan! Det går jag inte på.
Citera
2013-12-16, 20:48
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Jag antar att vill de bli ingenjörer som jag så får de väl gå på universitet som alla andra. Den officiella arbetstiden är 48 h/vecka plus "frivillig" indoktrinering på lördagar utanför arbetstid men jag gissar att det kan avvika både uppåt och nedåt. Jobbar man i det viktiga kärnvapenprogrammet kanske man bjuder till lite extra. Låt säga att de sitter på jobbet exempelvis kl. 08-18 med ett kort avbrott för en vattnig skål kimchi mitt på dagen. Något mer du vill lära dig om paradiset?

Ja det är fortfarande demokrati, dessutom har flera av deras krig haft rätt brett folkligt stöd. Nu handlar tråden om Nordkorea så tjata inte mer om andra länder tack.

Nu frågade jag inte efter hur man blir lönearbete utan hur de som styr får sina positioner.
Min andra fråga är hur du placerar en stat som demokrati och en annan som diktatur.
Citera
2013-12-16, 20:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag skall svara dig. De tycker inte att de är fattiga. De tycker att de är framgångsrika och rika i jämförelse med de fattiga i väst. Detta är ett grundläggande faktum du måste förstå för att kunna förstå Nordkorea. Tramsa inte nu nåt skit om att de verkligen svälter (vilket de gjorde tio år sen) det är irrelevant för deras självuppfattning.

Även du kunde kolla in denna intervju. Du vet faktiskt inte grundläggande saker. Dessutom tar du den där idiot-tonen! OBS källan är amerikansk (University of Chicago) ... ingen ursäkt att inte titta.
Inlägg #4865 och #4920
Du snillet, det jag skrev var ju att det är fullständigt irrelevant om de tror att de är rika och framgångsrika eller om de tror att de inte svälter, det enda som spelar någon roll är om de är rika och framgångsrika eller om de de facto svälter.

Jag länkade till årsfärska uppgifter från World Food Programme som fortfarande skickar matbistånd till Nordkorea. Om du hävdar att inte 1/3 av barnen lider av kronisk undernäring så var så djävla god och presentera dina korrekta fakta eller håll käft.
Citera
2013-12-16, 20:50
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Det beror på hur man ser det. Folket kan ju rösta fram något annat rent teoretiskt. De är däremot grundlurade av den styrande klassen som äger deras media, skola osv och som matar dem med propaganda och domedagsprofetior som gör att de måste anfalla ytterligare ett land i stället för att fixa de enorma problem som finns i deras egna land.

En diktatur (vilket jag inte är säker på att Nordkorea är) har självklart propaganda men kan använda mer våld och är inte lika beroende av propagandan. De kan nämligeb vara ogillade av befolkningen.
Sammanhanget var att gurex sa
Citat:
En diktatur kan ju bara skjuta av folk och ge polisen stora befogenheter vilket inte går i en fungerande demokrati.
Vilket USA gör just nu. Otroliga befogenheter till homeland security, FEMA fångläger, dumum ammunition för att skjuta på folket med...

Nej, USA är inte en demokrati utom kanske i relativ bemärkelse jämfört med de värsta diktaturerna.
Citera
2013-12-16, 20:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nu frågade jag inte efter hur man blir lönearbete utan hur de som styr får sina positioner.
Min andra fråga är hur du placerar en stat som demokrati och en annan som diktatur.
Du frågade hur de får mitt jobb, jag svarade vad jag anser är rimligt.

Demokrati innebär bl a allmän rösträtt, något som USA har men Nordkorea saknar. Så djävla enkelt är det, sedan får du tycka vad fan du vill om saken, jag skiter högaktningsfullt i det och förlitar mig till ords definitioner istället för tyckande.
Citera
2013-12-16, 20:53
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Du snillet, det jag skrev var ju att det är fullständigt irrelevant om de tror att de är rika och framgångsrika eller om de tror att de inte svälter, det enda som spelar någon roll är om de är rika och framgångsrika eller om de de facto svälter.
Vi snackar ju inte ens om samma sak. Så varför gör du dessa inlägg? Enbart deras självuppfattning har en betydelse. Jag har ju argumenterat emot uppfattningen att folket är rädda och hatar sin regering, att de ligger i startgroparna för en revolution eller nåt.

Om de de-facto svälter eller inte har ingen betydelse.
Citera
2013-12-16, 21:05
Medlem
Xeliouss avatar
Nordkorea begår kollektivt självmord och förstör sitt folks liv. De säljer sina naturresurser billigt till Kina samtidigt som folket lever på runt 20kr per månad. De är råkapitalistiska kinas små bitches och pengarna de får för sitt slit slösar de bort på idiotiska projekt istället för att bygga ett fungerande elnät och själva investera i sin gruvnäring och matproduktion. De svälter och är fångar i sitt eget land medan ledarna i landet äter upp sig så de ser ut som grisar.

Diktaturen styrs som vanligt med våld, nepotism, skräck och ren idioti som ledord.
Citera
2013-12-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Om de väljer att gömma sig i Kina så kommer deras familjer att torteras och kanske bli avrättade. Åker de tillbaka till Nordkorea, frivilligt eller inte spelar ingen roll, så kommer även dem att torteras och kanske avrättas. Vad de än gör så riskerar någon att skadas. Väldigt tragiskt.
Värre än i Stalins Sovjet?
Citera
2013-12-16, 21:09
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Du frågade hur de får mitt jobb, jag svarade vad jag anser är rimligt.

Demokrati innebär bl a allmän rösträtt, något som USA har men Nordkorea saknar. Så djävla enkelt är det, sedan får du tycka vad fan du vill om saken, jag skiter högaktningsfullt i det och förlitar mig till ords definitioner istället för tyckande.

Min kära telefon ändrade ordet :-(
Men eftersom du så tvärsäkert ser Nordkorea som diktatur måste du =veta hur de politiska ledarna får sina yrken.
Att man I USA tar bort stora grupper från rösträtt är en annan sak.
Den ekonomiska makten är ju diktatorisk i väst men det kanske inte räknas?
Citera
2013-12-16, 21:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Vi snackar ju inte ens om samma sak. Så varför gör du dessa inlägg? Enbart deras självuppfattning har en betydelse. Jag har ju argumenterat emot uppfattningen att folket är rädda och hatar sin regering, att de ligger i startgroparna för en revolution eller nåt.

Om de de-facto svälter eller inte har ingen betydelse.
Ok, detta är så gränslöst dumt så jag tappar hakan. Bara självuppfattningen har betydelse, inte om de svälter på riktigt. Där visade du att det är komplett meningslöst att diskutera med dig, adjö!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in