2013-04-16, 04:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nejdu det där går inte, det finns ingen som helst konfirmation att detta är vad rapporten innehåller, det är enbart vad tidningen i fråga PÅSTÅR den innehåller:

http://www.koreatimes.co.kr/www/news...113_74440.html

Innan vi har sett rapporten är dessa spekulationer meningslösa.

Det har väl något säkerhetsvärde eller liknande.
Men de är ju glasklara med vad deras slutstas var.

Ryssland är betydligt mer trovärdigt då de har en relativt neutral eller bara milt missnöjd inställning till Nordkorea, medan Sydkorea och USA är dess svurna fiender.

Jag har inga problem att avgöra vems rapporter jag sätter min tilltro till, någons fiende eller ett land med extremt god kännedom om Nordkorea och ingenting att varken vinna eller förlora på att säga sanningen.
Citera
2013-04-16, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka

Ryssland är betydligt mer trovärdigt då de har en relativt neutral eller bara milt missnöjd inställning till Nordkorea, medan Sydkorea och USA är dess svurna fiender.

Jag har inga problem att avgöra vems rapporter jag sätter min tilltro till, någons fiende eller ett land med extremt god kännedom om Nordkorea och ingenting att varken vinna eller förlora på att säga sanningen.

Goddag yxskaft!

Nord Korea och sanning i samma mening, snacka om oxymoron.

NK är planeten jordens största skämt. Alla vet det utom überhjärntvättade kommunister som dig och ett par miljoner svältande nordkoreaner.
Senast redigerad av SuperSwede79 2013-04-16 kl. 04:52.
Citera
2013-04-16, 08:17
Bannlyst
Amerikansk helikopter kraschade nära Nordkorea

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.1564598-amerikansk-helikopter-kraschade-nara-nordkorea
Citera
2013-04-16, 09:17
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Nu har du lite otur, källorna visar faktiskt att NK besökte Sovjet och Kina redan i början av 1949, och att man började planera anfallet från och med när USA började dra bort sina trupper samma år. Oavsett vad som hände vid gränsen började anfallet planeras långt innan oroligheterna startade vid gränsen senare 1949.

Detta är på gränsen till foliehatteri vad du håller på med nu, det har noll med källkritik att göra:
http://www.kwp.org/html/kdata/zveda.htm

Jag ställer några frågor som jag hoppas du kan svara på.

1. Får jag fråga om du ens orkar läsa de länkar jag postar eller är bonniers världshistoria och historia för gymnasiet ofelbara för dig så du inte känner dig behöva?

2. Som jag antog så vet du inte riktigt vad som sades i Moskva eller Peking, det verkar råda delade meningar om det bland historieforskare om det även vad du läst och tror dig tvärsäkert veta. Eller menar du att det inte finns delade meningar?

3. Det råder även delade meningar om vilka det var som öppnade fientligheterna som startade kriget, eller gör det inte det?

4. Tror du inte att exempelis Sydkorea i dagens läge har haft diskussioner med USA (och avtal) om hur ett anfall på Nordkorea skulle te sig. Om man har avtal och planer med USA om vilka garantier de har om Nordsidan anföll och hur man skulle slå tillbaka det och sen erövra hela halvön?

5. Om du tror att Sydkorea har en plan tillsammans med USA hur de ska gå till väga om Nordkorea anfaller så undrar jag om det i efterhand kan ses som bevis att det var Sydkorea som anföll Nordkorea.

Du får även observera att jag inte säger att det var Sydsidan som startade kriget. Jag är bara försiktig i det jag tar för givet då jag INTE ser det som självklart vad som har hänt.
Citera
2013-04-16, 09:36
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Nja men nu vet vi ju inte vad den ryska rapporten visar. Så länge ingen visat upp innehållet blir ju allt spekulationer, och det är ju exakt det ryssarna vill ha. De kan låsas som att den visar än det ena än det andra beroende på vem som frågar, och därmed så lite foliehattsfrön hos vissa. Mästerligt spelat av ryssarna; alla kan tolka den precis som de vill. Vilket du visade prov på här ovan när du tvärsäkert säger att den visar att NK är oskyldiga, fast du garanterat aldrig sett den.
.

http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=12877
http://www.reuters.com/article/2010/03/27/us-korea-ship-idUSTRE62P30E20100327

Verkar inte vara solklart hur den sjönk.
Citera
2013-04-16, 09:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Ryssland trovärdigt? Vilket skämt!
Citera
2013-04-16, 09:50
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Snälla berätta vilka länder du anser vara trovärdiga!
Citera
2013-04-16, 10:32
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Rent allmänt taget: Nej inte ett skämt!
Citera
2013-04-16, 10:54
Medlem
idiamindadas avatar
Jag har letat som en tok efter BBC:s dokumentär, finns den streamad? plz...
Citera
2013-04-16, 13:06
Medlem
Prime.Movers avatar
Citat:

Ryssland trovärdigt? Om det är ett land jag verkligen inte har någon tillit till så är det nog Ryssland. Till och med Nordkorea och Kina är öppnare med deras motiv.

Citat:
Att Ryssland rustar upp kraftigt sedan ett par år tillbaka är väl känt av militära bedömare i hela världen. Bara i år ökar försvarsbudgeten med 25 procent, och enligt officiella uppgifter ska landet spendera ofattbara 4 300 miljarder kronor på vapeninköp fram till år 2020. Mätt som andel av BNP kommer militärutgifterna att närma sig 5 procent mot slutet av decenniet.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/den-ryska-bjornen-visar-musklerna-igen
Citera
2013-04-16, 14:06
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prime.Mover
Ryssland trovärdigt? Om det är ett land jag verkligen inte har någon tillit till så är det nog Ryssland. Till och med Nordkorea och Kina är öppnare med deras motiv.
Citat:
Att Ryssland rustar upp kraftigt sedan ett par år tillbaka är väl känt av militära bedömare i hela världen. Bara i år ökar försvarsbudgeten med 25 procent, och enligt officiella uppgifter ska landet spendera ofattbara 4 300 miljarder kronor på vapeninköp fram till år 2020. Mätt som andel av BNP kommer militärutgifterna att närma sig 5 procent mot slutet av decenniet.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/den-ryska-bjornen-visar-musklerna-igen
Blir Ryssland inte trovärdigt pga att de rustar upp? Hur trovärdig är då hypermakten USA som spenderar mer än hälften av hela världens försvarsbudgetar?
Citera
2013-04-16, 14:09
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag ställer några frågor som jag hoppas du kan svara på.

1. Får jag fråga om du ens orkar läsa de länkar jag postar eller är bonniers världshistoria och historia för gymnasiet ofelbara för dig så du inte känner dig behöva?

Tramsfråga, tycker du verkligen jag diskuterar på gymnasienivå? Bara retorik och ingen fråga.

Citat:
2. Som jag antog så vet du inte riktigt vad som sades i Moskva eller Peking, det verkar råda delade meningar om det bland historieforskare om det även vad du läst och tror dig tvärsäkert veta. Eller menar du att det inte finns delade meningar?

Det finns inte delade meningar om de uppgifter som skrivits ned till eftervärlden, men det finns delade meningar om hur vissa av dessa uppgifter ska tolkas. Skillnaden mellan de olika tolkningarna är inte så stor som du låtsas dock.

Citat:
3. Det råder även delade meningar om vilka det var som öppnade fientligheterna som startade kriget, eller gör det inte det?

Precis som det finns "delade meningar" om månlandningarna. Det innebär dock inte att det i verkligheten finns något tvivel om vad som hände ute i rymden, lika litet som det finns det här.
Citat:
4. Tror du inte att exempelis Sydkorea i dagens läge har haft diskussioner med USA (och avtal) om hur ett anfall på Nordkorea skulle te sig. Om man har avtal och planer med USA om vilka garantier de har om Nordsidan anföll och hur man skulle slå tillbaka det och sen erövra hela halvön?

Naturligtvis har man det.

Citat:
5. Om du tror att Sydkorea har en plan tillsammans med USA hur de ska gå till väga om Nordkorea anfaller så undrar jag om det i efterhand kan ses som bevis att det var Sydkorea som anföll Nordkorea.

Nej. Och det är inte något liknande vi pratar om här, så gör inte löjliga jämförelser.

Citat:
Du får även observera att jag inte säger att det var Sydsidan som startade kriget. Jag är bara försiktig i det jag tar för givet då jag INTE ser det som självklart vad som har hänt.

Det går att vara källkritisk, och det går att låtsas att vi inte vet någonting. I detta fallet är det ganska tydligt det hela, så det blir enbart löjligt att låtsas som om Nord inte startade kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in