Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag ställer några frågor som jag hoppas du kan svara på.
1. Får jag fråga om du ens orkar läsa de länkar jag postar eller är bonniers världshistoria och historia för gymnasiet ofelbara för dig så du inte känner dig behöva?
Tramsfråga, tycker du verkligen jag diskuterar på gymnasienivå? Bara retorik och ingen fråga.
Citat:
2. Som jag antog så vet du inte riktigt vad som sades i Moskva eller Peking, det verkar råda delade meningar om det bland historieforskare om det även vad du läst och tror dig tvärsäkert veta. Eller menar du att det inte finns delade meningar?
Det finns inte delade meningar om de uppgifter som skrivits ned till eftervärlden, men det finns delade meningar om hur vissa av dessa uppgifter ska tolkas. Skillnaden mellan de olika tolkningarna är inte så stor som du låtsas dock.
Citat:
3. Det råder även delade meningar om vilka det var som öppnade fientligheterna som startade kriget, eller gör det inte det?
Precis som det finns "delade meningar" om månlandningarna. Det innebär dock inte att det i verkligheten finns något tvivel om vad som hände ute i rymden, lika litet som det finns det här.
Citat:
4. Tror du inte att exempelis Sydkorea i dagens läge har haft diskussioner med USA (och avtal) om hur ett anfall på Nordkorea skulle te sig. Om man har avtal och planer med USA om vilka garantier de har om Nordsidan anföll och hur man skulle slå tillbaka det och sen erövra hela halvön?
Naturligtvis har man det.
Citat:
5. Om du tror att Sydkorea har en plan tillsammans med USA hur de ska gå till väga om Nordkorea anfaller så undrar jag om det i efterhand kan ses som bevis att det var Sydkorea som anföll Nordkorea.
Nej. Och det är inte något liknande vi pratar om här, så gör inte löjliga jämförelser.
Citat:
Du får även observera att jag inte säger att det var Sydsidan som startade kriget. Jag är bara försiktig i det jag tar för givet då jag INTE ser det som självklart vad som har hänt.
Det går att vara källkritisk, och det går att låtsas att vi inte vet någonting. I detta fallet är det ganska tydligt det hela, så det blir enbart löjligt att låtsas som om Nord inte startade kriget.