Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Titta på hur folk pratar på Nords tv och i Syd's propaganda? Irrelevant! Folket uppfattar inte Syd eller väst som frihet!
Ok, är det kollaboratörer med utländska regimer då enligt dig, de som flyr landet?
Jag har absolut förståelse för en stor del av kritiken mot "väst" som kommer från många här på Flashback PU, inklusive mig ibland för övrigt, och jag kan till och med förstå
hur någon tänker som försvarar Iran eller är arg på "judar" i största allmänhet, men hur fan någon tänker som försvarar Nordkorea, det övergår verkligen mitt förstånd.
Det är för mig bevis nog på brutaliteten och galenskapen i landet att man har utreseförbud för sina egna medborgare, att utländska journalister inte får rapportera från landet på egen hand, att regimen har hand om all turism så att det är omöjligt för folk utifrån att bilda sig en egen uppfattning om läget, eller inte minst det nästan sinnessjuka faktum att Kim-Il-Sung fortfarande är "evig president". Allt detta ger trovärdighet åt alla rapporter om ofattbara övergrepp mot den egna befolkningen, för de stackare som inte kan tänka sig att göra exakt som partiet/sekten vill.
Kort sagt, hur tänker man när man försvarar denna regim? Jag kan inte komma på en enda fördel med landets styre för någon, utom de styrande själva så klart, som uppenbarligen lever "västerländska" lyxliv på folkets bekostnad. Landet för inget konstruktivt motstånd mot någonting över huvud taget, utan bedriver en klassisk men extrem utsugning av det egna folket som kommer ta hundratals år att reparera när fanskapen som styr i Pyongjang äntligen är borta.