2013-12-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Å vilka bevis har du på rädsla eller olydnad? Tänk på att det är bevisat att terrorbombningarna av Tyskland enbart enade landet. Din bild av ett folk i skräck ekar enbart propaganda som är ämnat att påverka DIG!
Jag upprepar mig men titta på foto och filmer inifrån NK och se hur folk pratar och agerar jämfört med sydkoreaner. I Sydkorea säger man vad man tycker, i Nordkorea säger man vad regimen tycker. Sydkorea är det mest uppkopplade landet i världen, i norr vet man knappt vad internet är. Ringer en klocka? Dina argument är ohållbara och lättgenomskådliga tyvärr. Tyskland är ointressant, men OK, nassarna förlorade kriget och ett välstånd började byggas upp i Västtyskland medan Östtyskland fick vänta på sin frihet till 1989 tror jag.
Citera
2013-12-16, 11:09
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Deju vu. Du är som en raspig gammal skiva. Alla diktaturer måste ha en fiende för att kunna trycka ner sitt eget folk inför ett "hot" utifrån. Formel 1a. Varför du är så anti-USA är svårt att förstå.

Är inte det där mycket viktigare för en demokratisk stat. En diktatur kan ju bara skjuta av folk och ge polisen stora befogenheter vilket inte går i en fungerande demokrati. Om man inte har ett stort hot utifrån då vill säga. Typ Nordkorea som skall anfalla, vansinniga muslimer, Ecuador som invaderar, kommunister i allmänhet osv osv.
Citera
2013-12-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Självklart är det spekulationer. Du är väl inte så dum att du tror att jag sitter på sanningen? Spekulationerna baseras på vad media förmedlar, vilket självklart kan vara helt åt skogen. Det brukar dock finnas en gnutta sanning i de flesta historier som läcker ut. Så baserat på den senaste veckan så har vi: 1) en potentiell ekonomisk kris, 2) Chang blir avrättad, 3) Nordkorea kallar hem affärsmän från Kina som var lojala till Chang.

Jag tycker i alla fall att det tyder på något håller på att hända. Eller är allt påhittad av Sydkorea/USA? Så naiv är inte jag, men jag är inte heller så naiv att jag tror på allt som Sydkorea/USA skriver. Det kallas att vara kritisk mot båda håll.

http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/Article.aspx?aid=2982088
North Korean officials with close ties to Jang working in China have disappeared and calls to their mobile phones are not being answered, reported Lee Keum-ryong, a defector

Below is Lee’s account from his visit to Beijing reported in the JoongAng Sunday yesterday.

I went to an office building where North Korean officials in the business of trade, whom I have personally known for some years, used to work. Stuff had been removed from all three rooms and [North Korean] strangers were standing guard. I waited for hours for North Korean officials to show up, but they didn’t. A source in China told me ‘a whole group of team members seemed to have disappeared’ and those who were standing guard at the office were an arrest squad [sent from Pyongyang].

Mycket intressant artikel. Det verkar som att nordkoreaner med nära anknytning till Chang har börjat försvinna i Kina. En del har tydligen blivit kidnappade av nordkoreanska poliser/militärer från Pyongyang. Det verkar dock som att en del har lyckats gömma sig. I Beijing så är 30 stycken försvunna. Man vet inte om de frivilligt har följt med till Nordkorea. Med tanke på att Chang (Jang eller Jan som det också stavas) blev avrättad, så tror jag inte att de har följt med frivilligt. Dessutom så står det också i artikeln att många förmodligen har gömt sig när de hörde att Chang avrättades.

Nu vet vi inte om de är försvunna eller tillfångatagna, men om de är försvunna så lär de väl dyka upp så småningom. Kanske i Kina eller Sydkorea. Då kanske historien om Chang klaras upp.

Om du inte följer åker tillbaka "frivilligt" så skeppas din familj i bästa fall bara iväg till arbetsläger utan förhoppningar om att någonsin komma därifrån. I värsta fall förlorar de sina liv i. Om du följer med tillbaka "frivilligt" så blir du själv avrättad och din familj skickas ändå iväg till arbetsläger.

Livsvillkoren för människorna är så absurda i det landet. Och den åsikten baserar jag på den extremt snålt tilltagna informationen som läcker ut till omvärlden.
Citera
2013-12-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Visst är det rätt att Kina och framförallt inte Sydkorea vill ha den börda det skulle innebära om miljontals nordkoreaner flyr över gränserna.

Samtidigt kan det ju inte fortsätta som i dagsläget heller.

Jag tror den mest stabila vägen framåt är att en reformriktad falang på något sätt lyckas ta makten och genomföra ekonomiska reformer i landet, samtidigt som gränserna hålls stängda. Efter några årtionden med positiv utveckling mot större välstånd kan gränserna till slut öppnas.

Tyvärr verkar väl inte det särskilt troligt i dagsläget, särskilt om det stämmer att den avrättade farbrorn stod för någon sorts reformlinje. Kanske var avrättningen helt enkelt en reaktion från de reaktionära krafterna i landet för att behålla status quo?

Jag tror också på en långsam reform eftersom jag inte tror att nordkoreanerna själva mentalt skulle klara av en övergång till ett fritt samhälle utan att bli djupt traumatiserade. Eller det är lite som att välja mellan pest och kolera..

Som det är nu så vet ju stora delar av befolkningen inte om någonting annat än det de har. Och att anamma ett nytt synsätt är inte möjligt över en natt.
Citera
2013-12-16, 12:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Frågan är vem de är arga på. Och det är inte en tramsfråga då de flesta i denna tråd talar som om regeringen i Nordkorea faller i dag eftermiddag.
Då säger jag såhär: De är utan skäl arga på och rädda för USA och de är av goda skäl rädda för sin egen regim.
Citera
2013-12-16, 12:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då säger jag såhär: De är utan skäl arga på och rädda för USA och de är av goda skäl rädda för sin egen regim.
Det sa du ju. Men dessa skäl föreligger dig med den information/propaganda du besitter. Nordkoreanerna är enligt alla seriösa källor mycket patriotiska. De kan inte tänka sig att förlåta USA eller Syd's kollaboratörer med Japan. Betänk t.ex. den amerikanska krigsveteranen och turisten som blev arresterad. Jag är övertygad om att den arresteringen har ett folkligt stöd.
Citera
2013-12-16, 12:46
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jag upprepar mig men titta på foto och filmer inifrån NK och se hur folk pratar och agerar jämfört med sydkoreaner. I Sydkorea säger man vad man tycker, i Nordkorea säger man vad regimen tycker. Sydkorea är det mest uppkopplade landet i världen, i norr vet man knappt vad internet är. Ringer en klocka? Dina argument är ohållbara och lättgenomskådliga tyvärr. Tyskland är ointressant, men OK, nassarna förlorade kriget och ett välstånd började byggas upp i Västtyskland medan Östtyskland fick vänta på sin frihet till 1989 tror jag.
Titta på hur folk pratar på Nords tv och i Syd's propaganda? Irrelevant! Folket uppfattar inte Syd eller väst som frihet!
Citera
2013-12-16, 12:47
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Är inte det där mycket viktigare för en demokratisk stat. En diktatur kan ju bara skjuta av folk och ge polisen stora befogenheter vilket inte går i en fungerande demokrati. Om man inte har ett stort hot utifrån då vill säga. Typ Nordkorea som skall anfalla, vansinniga muslimer, Ecuador som invaderar, kommunister i allmänhet osv osv.
Men hallå! Är USA en demokrati då?
Citera
2013-12-16, 13:19
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex

Ja man har ju läst George Orwells böcker och typ Fahrenheit 451 och öh... skrämmande att det här med tjatet om terrorister och terroristhot kommer som de gamla böckerna sa att det skulle göra. Men samtidigt har ju verkligen äckliga terrorister dykt upp, som nu i Syrien där de med sjuk glädje halshugger vanligt folk och att då vända andra kinden till hjälper inte... Som tur är har inte regeringar börjat släppa bomber på den egna befolkningen än för att skylla på ett annat land (som hos Orwell), vi har den relativa informationsfriheten och viss rättighet att uttrycka åsikter (än så länge) som hindrar regeringar att göra som de (kanske) vill. Men det är också orsaken varför påhittade hot fungerar i en diktatur där man inte får ifrågasätta. Ett påhittat hot man kan hjärntvätta folk med ger mer enighet, "är ni inte med oss är ni med fienden". I demokratiska länder med åsikts och informationsfrihet så får regeringar och presidenter sparken rätt snart om det kommer fram att de ljugit, om det inte råder krigstillstånd som under Bush den yngre.

Att bara skjuta av och ha en tuff polis är inte nog för då kan staten ha dödat X antal fel personer som någon är släkt med etc etc sen rullar diktatorns huvud, nej en stor fiende ska man ha och alltid befinna sig i "krig" med, som Nordkorea och Syd. Även om kriget var för 60-70 år sedan.

Citat:
The Korean War, A History. By Bruce Cumings - Part 1
The Korean War, A History. By Bruce Cumings - Part 2

Bruce Cumings är från University of Chicago, så det torde duga åt en USA-älskare. Ordförande på the Department of History vid University of Chicago, författare till boken 'The Korean War: A History'. Han talar i huvudsak om historien vid krigsutbrottet. Orsakerna till USA hatet blir klart belysta! Märkligt? Så röven heller!

Det finns hjälp, sök och bli avprogrammerad istället för att hålla gammalt hat vid liv. Vietnam har gått vidare, sydkorea har gått vidare, Tyskland etc etc etc. Gör dig inte till ett verktyg.
Citera
2013-12-16, 13:42
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Titta på hur folk pratar på Nords tv och i Syd's propaganda? Irrelevant! Folket uppfattar inte Syd eller väst som frihet!

Ok, är det kollaboratörer med utländska regimer då enligt dig, de som flyr landet?

Jag har absolut förståelse för en stor del av kritiken mot "väst" som kommer från många här på Flashback PU, inklusive mig ibland för övrigt, och jag kan till och med förstå hur någon tänker som försvarar Iran eller är arg på "judar" i största allmänhet, men hur fan någon tänker som försvarar Nordkorea, det övergår verkligen mitt förstånd.

Det är för mig bevis nog på brutaliteten och galenskapen i landet att man har utreseförbud för sina egna medborgare, att utländska journalister inte får rapportera från landet på egen hand, att regimen har hand om all turism så att det är omöjligt för folk utifrån att bilda sig en egen uppfattning om läget, eller inte minst det nästan sinnessjuka faktum att Kim-Il-Sung fortfarande är "evig president". Allt detta ger trovärdighet åt alla rapporter om ofattbara övergrepp mot den egna befolkningen, för de stackare som inte kan tänka sig att göra exakt som partiet/sekten vill.

Kort sagt, hur tänker man när man försvarar denna regim? Jag kan inte komma på en enda fördel med landets styre för någon, utom de styrande själva så klart, som uppenbarligen lever "västerländska" lyxliv på folkets bekostnad. Landet för inget konstruktivt motstånd mot någonting över huvud taget, utan bedriver en klassisk men extrem utsugning av det egna folket som kommer ta hundratals år att reparera när fanskapen som styr i Pyongjang äntligen är borta.
Citera
2013-12-16, 13:57
Medlem
Citat:

Staten gör ju precis allt för att förhindra fri tanke i det landet. Hur skulle någon där kunna bilda sig ens en någorlunda självständig uppfattning om något över huvud taget?
Citera
2013-12-16, 14:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det sa du ju. Men dessa skäl föreligger dig med den information/propaganda du besitter. Nordkoreanerna är enligt alla seriösa källor mycket patriotiska. De kan inte tänka sig att förlåta USA eller Syd's kollaboratörer med Japan. Betänk t.ex. den amerikanska krigsveteranen och turisten som blev arresterad. Jag är övertygad om att den arresteringen har ett folkligt stöd.
Som jag nu sagt tre gånger så betvivlar jag inte att folket i NK har ett brett USA-hat, det har regimens propaganda bankat in i dem i decennier.

Vad du behöver erkänna är som jag också sagt att NK:s regim är en grym förtryckande diktatur som låter sitt folk svälta, har fruktansvärda koncentrationsläger och annat sattyg. Om du inte accepterar de bevis för detta som har framlagts så duger det inte att sitta som en liten snorunge och bjäbba nej, nej, nej, du måste presentera egna bevis för att våra bevis inte är korrekta. Men det klarar du inte.

Citat:
Men hallå! Är USA en demokrati då?
Irrelevant men ja det är en demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här