Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Du framför bara spekulation! Chang kan lika väl vare den som röjts ur vägen för att nån försöker göra reformer. Kim Jong Un är inte gammal på posten, vad vet du vad han strävar att göra i långa loppet? Eller så inte ... du vet i varje fall inte!
Självklart är det spekulationer. Du är väl inte så dum att du tror att jag sitter på sanningen? Spekulationerna baseras på vad media förmedlar, vilket självklart kan vara helt åt skogen. Det brukar dock finnas en gnutta sanning i de flesta historier som läcker ut. Så baserat på den senaste veckan så har vi: 1) en potentiell ekonomisk kris, 2) Chang blir avrättad, 3) Nordkorea kallar hem affärsmän från Kina som var lojala till Chang.
Jag tycker i alla fall att det tyder på något håller på att hända. Eller är allt påhittad av Sydkorea/USA? Så naiv är inte jag, men jag är inte heller så naiv att jag tror på allt som Sydkorea/USA skriver. Det kallas att vara kritisk mot båda håll.
http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/Article.aspx?aid=2982088
North Korean officials with close ties to Jang working in China have disappeared and calls to their mobile phones are not being answered, reported Lee Keum-ryong, a defector
Below is Lee’s account from his visit to Beijing reported in the JoongAng Sunday yesterday.
“
I went to an office building where North Korean officials in the business of trade, whom I have personally known for some years, used to work. Stuff had been removed from all three rooms and [North Korean] strangers were standing guard. I waited for hours for North Korean officials to show up, but they didn’t. A source in China told me ‘a whole group of team members seemed to have disappeared’ and those who were standing guard at the office were an arrest squad [sent from Pyongyang].
Mycket intressant artikel. Det verkar som att nordkoreaner med nära anknytning till Chang har börjat försvinna i Kina. En del har tydligen blivit kidnappade av nordkoreanska poliser/militärer från Pyongyang. Det verkar dock som att en del har lyckats gömma sig. I Beijing så är 30 stycken försvunna. Man vet inte om de frivilligt har följt med till Nordkorea. Med tanke på att Chang (Jang eller Jan som det också stavas) blev avrättad, så tror jag inte att de har följt med frivilligt. Dessutom så står det också i artikeln att många förmodligen har gömt sig när de hörde att Chang avrättades.
Nu vet vi inte om de är försvunna eller tillfångatagna, men om de är försvunna så lär de väl dyka upp så småningom. Kanske i Kina eller Sydkorea. Då kanske historien om Chang klaras upp.