Citat:
Inte alls. Du har så fel. Jag, som rationalist, lever inte i en bubbla då min inställning är att jag ändrar min uppfattning efter bevis och upptäckter som förändrar premisserna för min världsbild. Du, däremot, reagerar genom att flytta målstolparna, vägra information och basera dina uppfattningar på hörsägen och myt. Det är inte samma sak och det är inte likt och dina försök att jämställa allt till en grå soppa är löjliga.
Det som ytterligare skiljer mig och dig är att jag börjar med en nollhypotes. Dvs, saker måste bevisas existera innan man bildar uppfattningar kring dessa.
Det som ytterligare skiljer mig och dig är att jag börjar med en nollhypotes. Dvs, saker måste bevisas existera innan man bildar uppfattningar kring dessa.
Men det är ju hypoteser du går på om du går efter vad forskarna har att säga. Vissa hypoteser är starkare än andra men det är fortfarande hypoteser. Men om du som du skrev att du väljer 2c som säger att vi inte vet då är det ingen hypotes men du ändrar din uppfattning hela tiden. Å ena sidan säger du att vi har bevis för att senare säga att vi vet inte. Det som vi kan observera i universum beror helt på hur vi observerar och från vilken vinkel och tidpunkt. Svaren kan skilja sig markant när man ändrar på vinkel och tidpunkt. Det finns inget entydigt svar vad gäller universum.
Citat:
Hur vet du vad jag läser? Dessutom ligger böcker i regel flera år efter de senaste rönen.
Jag vet vad din påhittade syn om forskare är. Du har skrivit det förut och igen visar sig bubblan stark.
Jag vet vad din påhittade syn om forskare är. Du har skrivit det förut och igen visar sig bubblan stark.
Det bestämer du helt själv. Du behöver inte välja böcker som är skrivna på 1800-talet däremot kan du välja en bok som är skriven 2011 eller ännu senare.
Citat:
En falsk dikotomi är när två alternativ presenteras och det andra alternativet inte är "eller inte".
Vi har en melon i kylen, eller inte.
Gud finns, eller inte.
Universum skapades av en magisk tyrann, eller inte.
Detta är inte falska dikotomier.
Det som följer här, är en falsk dikotomi:
Vi har en melon i kylen, eller inte.
Gud finns, eller inte.
Universum skapades av en magisk tyrann, eller inte.
Detta är inte falska dikotomier.
Det som följer här, är en falsk dikotomi:
Ja, min tro vs din hypotes. eller ditt jag vet inte.
Citat:
2c, tack. Du kan inte presentera några bevis för något annat.
Juste, inte bara jag utan inte du heller kan presentera några bevis för något annat. Därför kommer vi till det jag tog upp tidigare. Min tro vs din hypotes eller ditt vi vet inte.
Citat:
2c är inte en tro eller hypotes. Att du påstår att hypoteser är svagare än tro säger en del...
Kanske du borde läsa upp på hur man vet hur många galaxer det finns?
Kanske du skulle läsa upp om Hubble deep field. Ta en titt på google, studera bilderna och wikipediasidan. Mycket spännande, vackert och överrumplande. Man behöver inga magiska galaktiska despoter för att tycka att universum är fantastiskt.
Kanske du borde läsa upp på hur man vet hur många galaxer det finns?
Kanske du skulle läsa upp om Hubble deep field. Ta en titt på google, studera bilderna och wikipediasidan. Mycket spännande, vackert och överrumplande. Man behöver inga magiska galaktiska despoter för att tycka att universum är fantastiskt.
Jag har läst och läser en hel del om universum osv. I början av 1900-talet trodde man att endast få galaxer fanns, senare förfinade man tekniken och kom till den insikten att miljarder med galaxer finns och om hundra år kanske man förfinar tekniken ännu mer och finner oändligt många galaxer. Mig veterligen finns det ingen säker siffra på exakt hur många galaxer kan finnas. Vad studera bilder på galaxer beträffar vill jag att du ska veta en sak. Dessa bilder som du ser på galaxer ser egentligen inte ut sådär. Dessa bilder har redigerats miljontalsgånger om och om igen. När man studerar galaxer ser de ut som små prickar som nästan inte syns med blotta ögat. Det är inte så galaxerna ser ut som du ser på bilder. Det är en hypotes hur de skulle kunna se ut.
Citat:
Vem har påstått att man kan få 100% svar?
Är det apologistundanflykten som följer, att eftersom man inte kan veta allt kan det finnas en Gud? Desperationen i det argumentet är riktig humor.
Är det apologistundanflykten som följer, att eftersom man inte kan veta allt kan det finnas en Gud? Desperationen i det argumentet är riktig humor.
Nej, däremot måste det finnas en skapare för att ett universum som vi känner till idag omöjligt kan komma till av sig själv.
Citat:
Det är möjligt att vi aldrig kommer att få veta, men om vi ska vara helt ärliga är det du som står för fantasier och jag som står för rationalism. Åtminstone i det här ämnet.
Hade du trott annat om din tillställning hade du inte varit ateist. Att du tror som du gör om dig själv är en självklarhet. Jag är inte förvånad och har således inget att diskutera här. Självklart lyfter du segerflaggan och påstår att du tillhör de grupper som tänker mest rationellt.
Citat:
Du har därför.. Du har gjort en serie felaktiga antaganden, och därför är det som du säger?
Det illustrerar väl hur fantastiskt dåligt underbyggd din världsbild är.
Det illustrerar väl hur fantastiskt dåligt underbyggd din världsbild är.
Felaktiga ur din utgångsläge. Men det säger inget om felaktighet i allmänhet och i verkligheten.