2013-12-18, 02:44
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
I princip samtliga religioner har kommit med tokiga påståenden som inte visat sig stämma.

Vi kan ta bara ett par exempel från tex Islam.
Pungkulor bland de inre organen mellan rygg och revben? (Quran 86.6-7). Nog för att vissa verkar ha nötterna i huvudet men någon måtta får det väl vara? Vetenskapliga principer idag och gammal Grekisk medicin (som koranen verkat hämta mycket av sina påståenden ifrån) går inte riktigt ihop. Det har krävs både en och annan ogudaktig skarvning för att få ihop det numera.

Sju lagers atmosfär? (Quran 65.12). Det ursprungliga påståendet visade sig inte stämma hur man än vrider och vänder på det. Men det har man smidigt nog numera omtolkat till något helt annat bland de "vise" inom just den religionen till att betyda något helt annat.

Månen är en lampa? (Quran 71.16). Nej det var inte riktigt korrekt så man har ändrat tolkningarna och de flesta översättningar säger numera att månen reflekterar ljus istället vilket även det är en "solklar" efterhandskonstruktion.

Vart tar Solen vägen? (Surah 18v86). Nu snackar vi regelrätta tolkningar. Solen försvinner på natten för att den gömmer sig i lera. Jag vågar påstå att vetenskapen har en aningen mer korrekt bild av hur det funkar.

Och få mig inte ens att börja med Hinduiska astronomiska avstånd, eller i princip någonting ur Tora eller Bibeln. Och för att förekomma din fråga så ja eftersom jag inte vill vara ignorant så har jag genom åren läst hela bibeln, hela koranen, delar ur Torah även om jag inte haft tillgång till de muntliga delarna, och en hel drös med hinduiska texter samt fuskat mig igenom både buddism, shintoism och en massa annat).
Jag är ingen professionell tolkare av någon av sagda texter och jag kan inte säga att jag kommer ihåg mycket mer än vissa passager som antingen var tänkvärda eller rent humoristiska i sin naivitet men det var intressant läsning oavsett.

Det märks att Torah är lastgammal och att koranen är relativt "fräsch" ur ett historiskt perspektiv men det är så mycket knasigheter i det mesta som utövarna varit tvungna att omtolka eller vifta bort i samtliga att det finns mer än fog för de påståenden jag gjorde tidigare.

Men du borde vara glad att vetenskapliga upptäckter gjort att du lättare kan tolka den gudom du nu tror på. Annars hade du ju fått bokstavstolka det som står i de heliga skrifterna och det visade sig ju vara lite tokiga slutsatser innan empiriska studier gav andra besked.

Jag vägrar att säga vilken religion jag tillhör eftersom vi är på Flashback och detta skulle kunna användas mot mig. Det skulle i sin tur kunna leda till att diskussionen spårar ur totalt. Jag vill diskutera rubriken och inga religioner men en sak har jag fascinerats över och det är vissa människors läsförståelse. Hur dåliga vissa är på att förstå texter är bara häpnadsväckande jag vill därför fråga dig var i koranen det står att solen gömmer sig i lera eller nåt om sju atomsfär eller nåt annat? Jag har nämligen själv läst bibeln och Koranen men inte Tora och det skulle vara intressant att se var i koranen det står att solen gömmer sig i lera? Skulle du kunna länka till någon vers kanske?
Citera
2013-12-18, 07:53
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag vägrar att säga vilken religion jag tillhör eftersom vi är på Flashback och detta skulle kunna användas mot mig. Det skulle i sin tur kunna leda till att diskussionen spårar ur totalt. Jag vill diskutera rubriken och inga religioner men en sak har jag fascinerats över och det är vissa människors läsförståelse. Hur dåliga vissa är på att förstå texter är bara häpnadsväckande jag vill därför fråga dig var i koranen det står att solen gömmer sig i lera eller nåt om sju atomsfär eller nåt annat? Jag har nämligen själv läst bibeln och Koranen men inte Tora och det skulle vara intressant att se var i koranen det står att solen gömmer sig i lera? Skulle du kunna länka till någon vers kanske?

Det är just sådana fjanterier du tyvärr måste försvara dig mot om du endast presenterar dig som teist utan att specificera din egen inriktning. Det skulle ge ett betydligt mer precist diskussionsunderlag.
Citera
2013-12-18, 08:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

http://quran.com/search?q=seven%20heavens

http://quran.com/18/86

Ganska välkända grejer ärligt talat.. Och mycket omdebatterade.
Citera
2013-12-18, 21:13
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
http://quran.com/search?q=seven%20heavens

http://quran.com/18/86

Ganska välkända grejer ärligt talat.. Och mycket omdebatterade.

Nu har jag inte studerat koranen så värst djupt men jag har läst ut den.

Until, when he reached the setting of the sun, he found it [as if] setting in a spring of dark mud, and he found near it a people. Allah said, "O Dhul-Qarnayn, either you punish [them] or else adopt among them [a way of] goodness."

Inte att solen försvinner i mörk lera utan att det föreföll honom ( Personen i tredje part syftas det på här) Gud = första part som berättar för Muhammed som är andra part om en man som Gud befallt åstadkomma och mannen är tredje part. läsförståelsen är väldigt viktigt innan man ska avfärda nåt som lögn.

And We have created above you seven layered heavens, and never have We been of [Our] creation unaware.

Vad menas med sju himlar ovanför er? Är det sju solsystem? Sju planeter? sju galaxer? sju universum? Återigen ska man vara väldigt försiktigt innan man avfärdar detta som lögn.
Citera
2013-12-18, 21:20
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Vad menas med sju himlar ovanför er? Är det sju solsystem? Sju planeter? sju galaxer? sju universum? Återigen ska man vara väldigt försiktigt innan man avfärdar detta som lögn.

Vad är "ovanför" när du lämnat jorden?

Jag avfärdar det inte som lögn. Jag avfärdar det som barnsligt svammel.
Citera
2013-12-18, 21:39
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Vad är "ovanför" när du lämnat jorden?

Jag avfärdar det inte som lögn. Jag avfärdar det som barnsligt svammel.

Återigen handlar det om läsförståelse. Dessa verser utgår från vår utgångpunkt som är på jorden. Var vi än står på jorden så tittar vi alltid upp för att se skyn. Vi tittar aldrig ner även om vi är på sydligaste punkten på jorden. Det är alltid upp.
Citera
2013-12-18, 21:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Until, when he reached the setting of the sun, he found it [as if] setting in a spring of dark mud, and he found near it a people. Allah said, "O Dhul-Qarnayn, either you punish [them] or else adopt among them [a way of] goodness."

Inte att solen försvinner i mörk lera utan att det föreföll honom ( Personen i tredje part syftas det på här) Gud = första part som berättar för Muhammed som är andra part om en man som Gud befallt åstadkomma och mannen är tredje part. läsförståelsen är väldigt viktigt innan man ska avfärda nåt som lögn.

And We have created above you seven layered heavens, and never have We been of [Our] creation unaware.

Meh... oavsett vilka texter du citerar så är det inte sanningen. Sen kan man ju kalla det lögn om man vill. Men ingen text om sanningen i bemärkelsen verkligheten som den är kan beskriva sanning. Fast jag föredrar ordet verklighet. Inga historier kan säga något om verkligheten.

Spelar ingen roll om det är heliga böcker eller vetenskapliga fakta, inget av det där svarar på någonting egentligen, mer än på det man förväntar sig (analogt med observatörens påverkan på experimentet or the measurement problem). Typ.

Här, nu, det är allt som finns. Man kan säga att religion klänger sig fast i forntiden medan forskningen skenar in i framtiden. Men om alla bara stannade upp skulle de inse att allt finns här nu redan

Be there already
Citera
2013-12-19, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

[as if] är en notering man gjort som är baserad på en tolkning. Jag lovar dig att det finns andra tolkningar och andra vitt skiljda översättningar.. Men vem har rätt?

Koranapoligisterna menar ofta att sju himlar avser sju olika atmosfäriska lager och att det finns stöd för det i vetenskapen och att koranens författare OMÖJLIGT kunde veta att det var så och att det därför är gudomligt inspirerat. Löjeväckande.

Det finns till och med ännu mer löjeväckande sidor.
http://www.speed-light.info/miracles_of_quran/seven_heavens.htm
Man blir lite mörkrädd..
Citera
2013-12-19, 10:56
Medlem
Citat:
Återigen handlar det om läsförståelse. Dessa verser utgår från vår utgångpunkt som är på jorden. Var vi än står på jorden så tittar vi alltid upp för att se skyn. Vi tittar aldrig ner även om vi är på sydligaste punkten på jorden. Det är alltid upp.

Du kan ta i princip vilket som helst av de tidigare exemplen och du skulle skriva samma sak.
Och det var PRECIS det du nu försöker göra som jag ville hävda med min ursprungliga kommentar.

Vetenskapen har gjort att en mängd religiösa påståenden inte håller och därefter så omtolkas de av de troende (eftersom de inte kan kan acceptera att skrifterna kan ha FEL).

Drar du det hela till sin spets så kommer tolkningarna i framtiden att ha ungefär lika mycket manöverutrymme som tex Heisenbergs osäkerhetsprincip tillåter (om inte även den biten är utredd tills dess).
Citera
2013-12-19, 11:50
Medlem
Bogomils avatar
Denna tråd har från början varit ett dåligt skämt:

1/ Med upprepninger av flertalet av missions-manualens favorit-klyschor (ID, finetuning, outgrundlighet).

2/ Baserad på strawmen om vetenskaps-fakta och vetenskapens systematiska metodologi (ex. referensen till gravitation).

3/ Riktad till imaginäre förespråkare av dessa strawmen om vetenskapen.

4/ Semantisk akrobatik för att undvika såpass mycket specifikation omkring vissa punkter att kritik blir möjlig. (Det är ännu oklart exakt vad "förnekelse" egentligen är och VAD som "förnekas").

5/ Det vanliga röret omkring faith vs. fact och bevisbörda-jonglerandet.
Citera
2013-12-19, 14:45
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Du kan ta i princip vilket som helst av de tidigare exemplen och du skulle skriva samma sak.
Och det var PRECIS det du nu försöker göra som jag ville hävda med min ursprungliga kommentar.

Vetenskapen har gjort att en mängd religiösa påståenden inte håller och därefter så omtolkas de av de troende (eftersom de inte kan kan acceptera att skrifterna kan ha FEL).

Drar du det hela till sin spets så kommer tolkningarna i framtiden att ha ungefär lika mycket manöverutrymme som tex Heisenbergs osäkerhetsprincip tillåter (om inte även den biten är utredd tills dess).

Man kan ju undra varför "Guds ord" ska behöva omtolkas från dess mest självklara innebörd efter att man visat på att det är inkorrekt. Man skulle ju kunna tro att det alls inte är frågan om några "Guds ord".
Citera
2013-12-20, 00:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Man kan ju undra varför "Guds ord" ska behöva omtolkas från dess mest självklara innebörd efter att man visat på att det är inkorrekt. Man skulle ju kunna tro att det alls inte är frågan om några "Guds ord".

'Gud' har tydligen båda existentiella- och kommunikations-problemer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in