Citat:
Ursprungligen postat av
DingusMcDuck
Självklart behöver du bevis för vad du påstår.
Pasteurs experiment visar ju bara att att liv inte uppstår spontant i buljong hela tiden.
Hur ska man bevisa att något är omöjligt utanför matematikens område ? Experiment som gjorts avslås pågrund av att "Det kan hända om tillräckligt många möjligheter ges " . Så ifall vi säger att det är omöjligt att skapa en villa genom att lägga flera dynamit gubbe i en hög bråte som inehåller alla komponenter.. Så kan jag genomföra tester.. Om jag genomför 100 tester och inte får någon villa så kommer någon kunna påstå att det inte är giltigt eftersom det skulle kunna hända efter en miljon gånger.
Jag tycker denna logik är befängd. Man behöver inte alltid "bevis " för att göra ett påstående. Om jag påstår att en osignerad tavla har en målare eller att det inte finns en eldsprutande draka i Ballingslöv så behöver jag inget extra bevis. Jag behöver inte genomsöka Ballingslöv i ett år efter en drake för att kunna konstatera att en sådan inte finns. Och jag behöver inte konstatera vem målaren är för att säga att någon målade tavlan.
Detta är för att jag kan bevisa dessa påståenden genom " Logik ". Jag kan inte göra en milljards milljards biologiskt experiment med abiogenesis för att kunna säga att det är omöjligt. Det räcker med att logiskt anta att det är möjligt och försöka hitta förklaringen.
Jag ser ingen som helst möjlighet för att alla komponenter som ingår för att göra den första levande cellen livsduglig, med förmågan att förtära och göra sig av med avfall och med förmågan att reproducera och skapa avkomma som har utvecklats lite grann utan att det isåfall var en produkt av en skapare. Detta är rena rama önsketänkandet.
Och de experiment som man säger stödjer detta gör det inte alls i min mening.. Att forskare lyckats framställa aminosyror/Sockerarter som behövs för liv (Vilket i många experiment gör dom mera till "Gud " än "Sannolikhetsagent) inte imponerar ett dugg. OM liv kunde uppstå spontant så skulle det göra det hela tiden och vi skulle kunna observera det och framställa det.
Om det bara verkade hända " Vid ett tillfälle länge länge sedan " så handlar det mera om en gudomlighet. Monument över kejsare dyker inte upp som svampar utan brukar byggas vid bara ett tillfälle efter kejsaren är avliden.
Att vara ateist och tro abiogenesis är rena rama önsketänkandet. Det kan göra så livet blir mer bekvämt men att försöka anta rollen som " rationell "människa är absurt...