2013-12-15, 00:54
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Säg att sannolikheten är 1/10^300 att du får den svarta kulan, då behöver du göra i snitt 10^300 försök för att få den svarta kulan. Säg att du gör ett försök varje sekund. Hur långt tid tar det innan du får den svarta kulan i snitt? Är du bra på matematik, så kan du räkna ut det. Jag kan bara säga att cirka efter 10^293 år av försök i snitt så har du äntligen fått den svarta kulan. Så länge kan nämligen ingen leva, inte ens vårt universum

Någon frågade för flera sidor sedan, men du har fortfarande inte svarat på varifrån du fått siffran 10^300. Det är ju kreativt att bara ta den ur luften och sedan avfärda händelse X som en omöjlighet bara för att sannolikheten som siffran 10^300 medföljer är för liten
Citera
2013-12-15, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Vad vill du säga med detta, att universum inte finns för att det inte har en chans (i snitt) att dra en svart kula? Ytterst osannolika saker händer hela tiden. Folk vinner på Lotto hela tiden.

Om jag har 6 miljoner kulor varav en är vit och alla andra är svarta och låter 6 miljoner människor dra upp var sin kula så är sannolikheten 100 procent att någon får upp den vita kulan. Om jag hade samma scenario men bara lät en person ta bort 1 kula och sedan förstörde de resterande kulorna så är chansen 1/10^6 att den vita kulan blir upptäckt.

Om vi pratar om tillexempel abiogenesis utan påverkan från någon högre makt. Så är sannolikheten helt enkelt noll. Bara för att det finns ett oändligt antal möjligheter så innebär det inte att alla utgångar är lika sannolika. Universum styrs nämligen av olika regler och lagar.

Låt oss ta planeter tillexempel. Universum fungerar som en sorts maskin som spottar ut nya planeter och stjärnor hela tiden. Vad skulle du säga är möjligheten till att en planet som är lika stor som jorden men fyrkantig skulle kunna existera oberoende av någon varelse som format det så ? Skulle du säga att det är ett "mycket lågt nummer men att det måste hända förr eller senare " ? Jag skulle säga att det är ingen som helst möjlighet till det eftersom gravitations kraften formar planeter till att vara sfäriska.

Hela tankegången att den första cellen skulle kunna uppstå oberoende av en skapare med de förutsättningar som behövs för att överleva, reproducera och utvecklas är fullständigt befängt. Så isåfall så borde alla vara åtmindstonde teistiska evolutionister ?
Citera
2013-12-15, 02:09
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Om vi pratar om tillexempel abiogenesis utan påverkan från någon högre makt. Så är sannolikheten helt enkelt noll.

Vad trevligt. När ska du presentera underlaget för detta påstående?

Citat:
Låt oss ta planeter tillexempel. Universum fungerar som en sorts maskin som spottar ut nya planeter och stjärnor hela tiden. Vad skulle du säga är möjligheten till att en planet som är lika stor som jorden men fyrkantig skulle kunna existera oberoende av någon varelse som format det så ? Skulle du säga att det är ett "mycket lågt nummer men att det måste hända förr eller senare " ? Jag skulle säga att det är ingen som helst möjlighet till det eftersom gravitations kraften formar planeter till att vara sfäriska.

Falsk analogi.

Citat:
Hela tankegången att den första cellen skulle kunna uppstå oberoende av en skapare med de förutsättningar som behövs för att överleva, reproducera och utvecklas är fullständigt befängt.

Och bevisen för detta....?
Citera
2013-12-15, 02:14
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Om vi pratar om tillexempel abiogenesis utan påverkan från någon högre makt. Så är sannolikheten helt enkelt noll. Bara för att det finns ett oändligt antal möjligheter så innebär det inte att alla utgångar är lika sannolika. Universum styrs nämligen av olika regler och lagar.

Detta är ett påstående som du behöver belägg för.

Citat:

Vad har det med något som helst att göra?

Citat:
Hela tankegången att den första cellen skulle kunna uppstå oberoende av en skapare med de förutsättningar som behövs för att överleva, reproducera och utvecklas är fullständigt befängt. Så isåfall så borde alla vara åtmindstonde teistiska evolutionister

Det skulle hjälpa om någon kunde presentera belägg för skaparen.
Citera
2013-12-15, 02:59
Medlem
Så jag behöver bevis för att göra påståendet att liv inte kan spontant uppstå ? Om jag vill göra påståendet att ett slott inte kan uppstå från ingenting behöver jag då likväl bevis ?

http://wiki.answers.com/Q/What_is_Louis_Pasteur%27s_experiment#slide1
Citera
2013-12-15, 03:08
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Så jag behöver bevis för att göra påståendet att liv inte kan spontant uppstå ? Om jag vill göra påståendet att ett slott inte kan uppstå från ingenting behöver jag då likväl bevis ?

http://wiki.answers.com/Q/What_is_Louis_Pasteur%27s_experiment#slide1

Självklart behöver du bevis för vad du påstår.

Pasteurs experiment visar ju bara att att liv inte uppstår spontant i buljong hela tiden.
Citera
2013-12-15, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Självklart behöver du bevis för vad du påstår.

Pasteurs experiment visar ju bara att att liv inte uppstår spontant i buljong hela tiden.

Hur ska man bevisa att något är omöjligt utanför matematikens område ? Experiment som gjorts avslås pågrund av att "Det kan hända om tillräckligt många möjligheter ges " . Så ifall vi säger att det är omöjligt att skapa en villa genom att lägga flera dynamit gubbe i en hög bråte som inehåller alla komponenter.. Så kan jag genomföra tester.. Om jag genomför 100 tester och inte får någon villa så kommer någon kunna påstå att det inte är giltigt eftersom det skulle kunna hända efter en miljon gånger.

Jag tycker denna logik är befängd. Man behöver inte alltid "bevis " för att göra ett påstående. Om jag påstår att en osignerad tavla har en målare eller att det inte finns en eldsprutande draka i Ballingslöv så behöver jag inget extra bevis. Jag behöver inte genomsöka Ballingslöv i ett år efter en drake för att kunna konstatera att en sådan inte finns. Och jag behöver inte konstatera vem målaren är för att säga att någon målade tavlan.

Detta är för att jag kan bevisa dessa påståenden genom " Logik ". Jag kan inte göra en milljards milljards biologiskt experiment med abiogenesis för att kunna säga att det är omöjligt. Det räcker med att logiskt anta att det är möjligt och försöka hitta förklaringen.

Jag ser ingen som helst möjlighet för att alla komponenter som ingår för att göra den första levande cellen livsduglig, med förmågan att förtära och göra sig av med avfall och med förmågan att reproducera och skapa avkomma som har utvecklats lite grann utan att det isåfall var en produkt av en skapare. Detta är rena rama önsketänkandet.

Och de experiment som man säger stödjer detta gör det inte alls i min mening.. Att forskare lyckats framställa aminosyror/Sockerarter som behövs för liv (Vilket i många experiment gör dom mera till "Gud " än "Sannolikhetsagent) inte imponerar ett dugg. OM liv kunde uppstå spontant så skulle det göra det hela tiden och vi skulle kunna observera det och framställa det.

Om det bara verkade hända " Vid ett tillfälle länge länge sedan " så handlar det mera om en gudomlighet. Monument över kejsare dyker inte upp som svampar utan brukar byggas vid bara ett tillfälle efter kejsaren är avliden.

Att vara ateist och tro abiogenesis är rena rama önsketänkandet. Det kan göra så livet blir mer bekvämt men att försöka anta rollen som " rationell "människa är absurt...
Citera
2013-12-15, 04:23
Medlem
Citat:
Vi lever i en kronologisk dimension...Men varför skulle gud göra det ? Vem vet hur en varelse som lever i flera kronologiska dimensioner/utanför dom fungerar..Gud kanske spelar på andra regler och aldrig någonsin skulle behövas bli skapad.

Hursomhelst är det inget giltigt argument i min mening att säga att man inte kan använda gud som svar för att man inte vet något om denne guds natur. Vetenskap handlar om att lösa svaret på frågan man kollar på för tillfället. Newton kunde beräkna hur gravitationen påverkade objekt men inte hur den fungerade. Man upptäckte att bakterier gjorde oss sjuka innan man visste hur. Att säga att man inte kan använda bakterier som förklaring på hur vi blir sjuka för att vi inte vet hur dom gör oss sjuka håller inte.

Det är mycket i dina resonemang som inte håller. Att försöka bevisa att dina fantasier inte finns är lönlöst då du lever i en stor bubbla och du själv kan ta ut svängarna precis som du vill. Med ditt sätt att resonera kan du bevisa allt och ingenting.

På ett sätt är det rätt underhållande hur en person med relativt hög IQ som dig kan lura sig själv så kapitalt just bara för att undvika det pinsamma faktum att du varit på fel spår under större delen av ditt liv ...
Citera
2013-12-15, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag har en tendens att skriva om sådant som FB-medlemar finner vara intressant och som det oftast pratas om och skrivs om här på forumet. Detta brukar vara relation och samlevnad, politik och ekonomi, Invandrarfrågor och religion Den här gången valde jag att skriva om religion och tron på en skapare.

Hur kan man förneka en skapare?

Hur kan människor vara så naiva att de med vett och vilja förnekar en skapare när det är så uppenbart att alla tingen i naturen har konstruerats på ett mycket smart och ordningsfullt sätt. Det som existerar i naturen fungerar inte bara felfritt utan de är vackra också. Ordning och reda kan vi hitta i universum och i naturen i övrigt. Vi vet att det finns ett mönster och en lag som följs i universum och i naturen. Hu kan vi välja att ignorera det? Jag vill inte här prata om de etablerade religionerna eller ett liv efter döden däremot vill jag diskutera hur en människa kan ignorera att det måste finnas en skapare till allt som existerar?

Om vi utgår från oss själva. Människor är ett gott tecken på att det existerar en skapare och även om vi låter lura oss själva med naturligt urval och Darwins teori så finns det en osäkerhet kring frågan i varje själ som existerar. När man tittar upp mot skyn förundras man över skapelsen. Det är så fascinerande att vårt förnuft och vår intelligens inte kan/vill acceptera det. Hur kan vi någonsin förstå vad 100 000 000 000 galaxer innebär? Det är siffror som vi förtränger på grund av dess omfattning. Men stannar vi till och funderar över dessa siffror så blir vi minst sagt bara stumma. Inte nog med att det finns miljarder med galaxer men sen när vi får förklarat för oss vad en galax är blir det hela mycket mer abstrakt och ofattbart. Hur många av oss reflekterar över 100 000 000 000 galaxer som i sin tur består av 100 000 000 000 stjärnor som i sin tur består av kometer, planeter och månar? Det är helt ofattbart. Men det tar inte slut där. Det sägs att endast ca10% av universum är synligt för oss människor. Då uppstår frågan vad resterande 90%en består av.

Ett sånt system och ordning kräver en skapare som övergår mänskligt förstånd. Och vad som är ännu häpnadsväckande är att vi människor som består av blod och kött, som är beroende av mat och vatten som blir trötta och sjuka och är dödliga och som är helt obetydliga storleksmässigt i detta universum kan faktiskt reflektera över allt det där trots vår storlek och vår beroende. Vi sänder signaler och andra hjälpmedel flera hundra kilometer rakt upp i rymden som sänder tillbaka matnyttig information till oss. Vi människor på jorden vill ge stanna där utan vill undersöka och ha teorier om vad som skulle kunna finnas bakom universum. Detta privilegium har vi ensamrätt om av jordens alla andra arter. Vi människor har fått privilegium som ingen annan art har fått men samtidigt har vi skapats väldigt sårbara och sköra. Det räcker med 5 ynka minuters syrebrist för att vi ska kunna tillskansa oss grava hälsoproblem. Det räcker med att vi fråntas vår andning i några få minuter för att vi ska mista livet. Dessa och mycket mer vill vi inte reflektera över och vad värre är, det är att vi inte lyssnar på våra känslor och inre röst. Den inre rösten vägleder oss genom livet men endast om vi hormoniskt och balanserat lyssnar på vad rösten säger oss utan att inblanda våra förhoppningar och önskningar i bilden. Vi behöver inte ha heliga böcker att rätta oss efter eller andra människor att predika för oss. Allt finns redan inbyggd i vår kropp och själv och vi behöver bara stanna till, reflektera och lyssna på inre rösten. Men blandar man in sina egna förhoppningar och önskningar kan den inre rösten vara förödande.

Jag tänker som sagt var inte prata om de etablerade religionerna, livet efter döden eller paradiset och helvetet. Utan bara om reflektioner och funderingar kring sånt som nästan har blivit tabu i samhället.

Hur harmonisk och lycklig skulle man inte tjäna sig om man levde i harmoni och balans med skaparen till skapelsen? VILKEN LYCKA! EXTAS!

Ok, om vi börjar här. Du tar 5 stycken vattendroppar från daggen en tidig morgon och så droppar du i dessa droppar i ett vattenglas. Vem är det nu som bestämt i vilken ordning vattenmolekylerna i glaset skall befinna sig i? Är det du eller den här skaparen du talar om? Kan du beskriva ordningen av vattenmolekylerna i vattenglaset? Nej det kan du inte. Det finns nog ingen skapare som klarar av det heller. Kanske rent av är det därmed så att det inte finns någon "skapare"
Citera
2013-12-15, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur ska man bevisa att något är omöjligt utanför matematikens område ? Experiment som gjorts avslås pågrund av att "Det kan hända om tillräckligt många möjligheter ges " . Så ifall vi säger att det är omöjligt att skapa en villa genom att lägga flera dynamit gubbe i en hög bråte som inehåller alla komponenter.. Så kan jag genomföra tester.. Om jag genomför 100 tester och inte får någon villa så kommer någon kunna påstå att det inte är giltigt eftersom det skulle kunna hända efter en miljon gånger.

Jag tycker denna logik är befängd. Man behöver inte alltid "bevis " för att göra ett påstående. Om jag påstår att en osignerad tavla har en målare eller att det inte finns en eldsprutande draka i Ballingslöv så behöver jag inget extra bevis. Jag behöver inte genomsöka Ballingslöv i ett år efter en drake för att kunna konstatera att en sådan inte finns. Och jag behöver inte konstatera vem målaren är för att säga att någon målade tavlan.

Detta är för att jag kan bevisa dessa påståenden genom " Logik ". Jag kan inte göra en milljards milljards biologiskt experiment med abiogenesis för att kunna säga att det är omöjligt. Det räcker med att logiskt anta att det är möjligt och försöka hitta förklaringen.

Jag ser ingen som helst möjlighet för att alla komponenter som ingår för att göra den första levande cellen livsduglig, med förmågan att förtära och göra sig av med avfall och med förmågan att reproducera och skapa avkomma som har utvecklats lite grann utan att det isåfall var en produkt av en skapare. Detta är rena rama önsketänkandet.

Och de experiment som man säger stödjer detta gör det inte alls i min mening.. Att forskare lyckats framställa aminosyror/Sockerarter som behövs för liv (Vilket i många experiment gör dom mera till "Gud " än "Sannolikhetsagent) inte imponerar ett dugg. OM liv kunde uppstå spontant så skulle det göra det hela tiden och vi skulle kunna observera det och framställa det.

Om det bara verkade hända " Vid ett tillfälle länge länge sedan " så handlar det mera om en gudomlighet. Monument över kejsare dyker inte upp som svampar utan brukar byggas vid bara ett tillfälle efter kejsaren är avliden.

Att vara ateist och tro abiogenesis är rena rama önsketänkandet. Det kan göra så livet blir mer bekvämt men att försöka anta rollen som " rationell "människa är absurt...

Oavsett om abiogenes håller eller inte har ingen bäring på om en gudomlig skapare finns eller inte. Även om du skulle totalt motbevisa abiogenes, så bevisar du inte någon gud. Det är ett argument from ignorance och smickrar ingen som gör det.

Dessutom gör du det vanliga misstaget kreationister brukar göra angående "irreducerbar komplexitet". Du antar att det första livet måste vara en cell och att den första cellen måste se ut som moderna celler gör. Det är inget som säger att det måste vara så.
Citera
2013-12-15, 10:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag tycker denna logik är befängd. Man behöver inte alltid "bevis " för att göra ett påstående.

Inom den rationella världsbilden krävs "bevis" för att göra postulat (~extraordinary claims) 'sanna' eller göra dom till acceptabla verklighets-beskrivninger. Om du kallar dina postulat för subjektiv tro behövar du givetvis inga "bevis".

Citat:
Om jag påstår att en osignerad tavla har en målare eller att det inte finns en eldsprutande draka i Ballingslöv så behöver jag inget extra bevis. Jag behöver inte genomsöka Ballingslöv i ett år efter en drake för att kunna konstatera att en sådan inte finns. Och jag behöver inte konstatera vem målaren är för att säga att någon målade tavlan.

Dessa två exempel tillhör inte samma kategori.

Citat:

Redan i inorganiska strukturer finns det självorganisation.

Citat:

Varför skulle abiogenesis uppstå spontant hela tiden?

Citat:

Falsk analogi.

Citat:

Vad med att vara agnostiker och avvakta med ett svar tills fakta finns? Det stolliga liggar i positivistisk materialism som grälar me positivistisk idealism.
Citera
2013-12-15, 11:21
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Falsk analogi.

Citat:
Jag tycker denna logik är befängd.

Kanske beror på att det är en strawman.

Citat:
Man behöver inte alltid "bevis " för att göra ett påstående. Om jag påstår att en osignerad tavla har en målare eller att det inte finns en eldsprutande draka i Ballingslöv så behöver jag inget extra bevis. Jag behöver inte genomsöka Ballingslöv i ett år efter en drake för att kunna konstatera att en sådan inte finns. Och jag behöver inte konstatera vem målaren är för att säga att någon målade tavlan.

Korrekt. Synd bara att det är en falsk analogi.

Citat:

Och hur ska den logiken se ut? Borde det inte vara behjälpligt att känna till alla parametrar innan man bedömer vad som är omöjligt? Har du tillgång till information ingen annan har?

Citat:
Jag ser ingen som helst möjlighet för att alla komponenter som ingår för att göra den första levande cellen livsduglig, med förmågan att förtära och göra sig av med avfall och med förmågan att reproducera och skapa avkomma som har utvecklats lite grann utan att det isåfall var en produkt av en skapare.Detta är rena rama önsketänkandet.

Och det, lilla vän, är DEFINITIONEN av ett argument from ignorance.

Citat:
Om det bara verkade hända " Vid ett tillfälle länge länge sedan " så handlar det mera om en gudomlighet.

Därför att....?

Citat:
Monument över kejsare dyker inte upp som svampar utan brukar byggas vid bara ett tillfälle efter kejsaren är avliden.

Falsk analogi.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-12-15 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in