Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabasson
Jag kan säga samma sak om dig men jag gör inte det för att det tjänar ingenting till. Du lever också i en bubbla om jag ska använda mig utav samma teknik som du gör. Min världsbild skiljer sig inte så mycket från din världsbild förutom att jag tror på en Gud och du tror på en massa andra saker som ingen någonsin kan förstå sig på. Dessa ''bubblor'' som vi två lever i spricker inte så lätt. Varken det ena eller det andra kan motbevisas eftersom det alltid kommer finnas argument för och emot för både sidor. Så länge människor har funnits och så länge hon kommer att finnas kommer dessa frågor aldrig besvaras till 100%. Hur mycket än du önskar man har lyckats hitta svar på universums gåtor så får du fel på alla punkter. För oss troende är det samma sak. Vi kommer aldrig att kunna bevisa att en skapare existerar enligt era egna premisser.
Inte alls. Du har så fel. Jag, som rationalist, lever inte i en bubbla då min inställning är att jag ändrar min uppfattning efter bevis och upptäckter som förändrar premisserna för min världsbild. Du, däremot, reagerar genom att flytta målstolparna, vägra information och basera dina uppfattningar på hörsägen och myt. Det är inte samma sak och det är inte likt och dina försök att jämställa allt till en grå soppa är löjliga.
Det som ytterligare skiljer mig och dig är att jag börjar med en nollhypotes. Dvs, saker måste bevisas existera innan man bildar uppfattningar kring dessa.
Citat:
Vad är det för information som du vill att jag ska ta till mig? Jag har ju redan läst allt detta som du vill presentera för mig och avkastat inte allt men nästan allt av dessa. Om du är ärlig och verkligen vill gå in på djupet av vad forskarna har kommit fram till lyssnar du inte på såna som använder forskningen till sin fördel. Läs böcker istället för att läsa på nätet så lovar jag dig att du kommer att bli förvånad över hur litet vi vet om universum och till och med vår egen planet. Du kan börja med att läsa lite kvantfysik- atomernas struktur och uppbyggnad. eller kvantfysik- universums-struktur och uppbyggnad. Läs böcker istället. Gå till valfritt biblioteket och leta i naturvetenskapsavdelningen efter valfritt ämne och valfri bok.
Hur vet du vad jag läser? Dessutom ligger böcker i regel flera år efter de senaste rönen.
Jag vet vad din påhittade syn om forskare är. Du har skrivit det förut och igen visar sig bubblan stark.
Citat:
I slutändan handlar vår diskussion om detta:
Vi har två alternativ:
En falsk dikotomi är när två alternativ presenteras och det andra alternativet inte är "eller inte".
Vi har en melon i kylen, eller inte.
Gud finns, eller inte.
Universum skapades av en magisk tyrann, eller inte.
Detta är inte falska dikotomier.
Det som följer här, är en falsk dikotomi:
Citat:
1) Det finns en skapare som har skapat allt och själv är evig och oskapad.
2) ett av dessa:
a) Universum har alltid funnits och är evigt.
b)Det finns flera universum och vårt är bara ett av dessa som råkat hysa liv.
c)Vi vet inte exakt vad som låg bakom universums skapande.
Vi har inga flera alternativ att leka med.
2c, tack. Du kan inte presentera några bevis för något annat.
Citat:
De som väljer att tro på och jo även alternativ två handlar om tro eller något ännu svagare som heter hypotes. Du har en hypotes att gå på och jag har en tro att gå på. Hur mycket du än försöker att bevisa för mig eller någon annan att vi har bevis så slår verkligheten tillbaka mot dig med hårda slag. De indikationer som vi har skaffat oss är genom att observera det redan existerande universum som är synligt för oss. Hur många galaxer det finns är också en hypotes. I början av 1900 talet trodde man att det bara finns ett par tusen galaxer eller ännu färre. Idag säger man att det finns miljarder med galaxer om 100 år kommer vi kanske komma till insikten att hela vårt universum är en del av någon ännu större. Kanske att vårt universum kan då betraktas som en enda atom eller som en enda galax som ingår i något ännu större. Det är bara hypoteser.
2c är inte en tro eller hypotes. Att du påstår att hypoteser är svagare än tro säger en del...
Kanske du borde läsa upp på hur man vet hur många galaxer det finns?
Kanske du skulle läsa upp om Hubble deep field. Ta en titt på google, studera bilderna och wikipediasidan. Mycket spännande, vackert och överrumplande. Man behöver inga magiska galaktiska despoter för att tycka att universum är fantastiskt.
Citat:
Genom att observera saker kan man alltid inte få hundra% svar och särskilt när det handlar om universum. Om du bara läser kvantfysik-universumsstruktur och uppbyggnad kanske du får en hint på vad jag syftar på.
Vem har påstått att man kan få 100% svar?
Är det apologistundanflykten som följer, att eftersom man inte kan veta allt kan det finnas en Gud? Desperationen i det argumentet är riktig humor.
Citat:
Så i slutändan är det din hypotes mot min tro. OM vi ska vara helt ärliga är det så det förhåller sig.
Och vem som har rätt eller fel kommer vi aldrig att få reda på.
Det är möjligt att vi aldrig kommer att få veta, men om vi ska vara helt ärliga är det du som står för fantasier och jag som står för rationalism. Åtminstone i det här ämnet.
Citat:
Jag har därför kommit till den insikten att tro är bättre än hypotes och att det finns goda indikationer för att en skapare är nödvändig.
Du har därför.. Du har gjort en serie felaktiga antaganden, och därför är det som du säger?
Det illustrerar väl hur fantastiskt dåligt underbyggd din världsbild är.