2013-12-14, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.93
Vilket lärosäte är att rekommendera om man vill läsa juristprogrammet, men endast kommer få ett betygssnitt kring 15-18 (lite beroende på vilka ämnen jag taktik-väljer..)
Ponera att jag inte har gjort högskoleprovet ännu. Hur många poäng bör jag minst få för att kunna komma in via den vägen?

Vilket lärosäte spelar mig ingen roll, det är utbildningen jag vill åt.

Först frågar du vilket lärosäte som rekommenderas sedan säger du att lärosätet inte spelar någon roll? Du kommer inte in någonstans med 15-18, men får du 1,5 eller högre på Högskoleprovet så bör du komma in.
Citera
2013-12-14, 10:11
Medlem
trattfans avatar
Funderar på att söka in till Jurist via HP då mina betyg suger. Vad krävs? Har hört 1.5 räcker för Lund? Vad krävs för GBG/Sthlm?

Sedan så har jag en del kontakter via familjen. Har man praktik och får man göra det utomlands? För morsan har en kompis som jobbar som advokat på Manhattan (NYC) så hade varit grymt att göra praktiken där.
Citera
2013-12-14, 10:16
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
...jag fick alltså inte mitt B på ett "Flashbacksätt"...

Glöm inte bort att det du kallar för "Flashbacksätt" så gott som alltid (om inte alltid) är ren och skär lögn. Källkritik är en dygd, och det gäller än mer här på Flashback.
Citera
2013-12-14, 10:19
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Okej okej. Ja dina siffror är högst relevanta. Däremot vill jag poängtera att jag också trodde juridikstuderande skulle vara det här "toppskiktet" som var allmänt smarta, någon sorts ubermensch som kunde fysik bättre än fysikstuderande men som hade valt juridik.
Genomgående egenskapar hos juridikstuderande är stark prestationsångest och ett starkt driv att sköta sina studier.

Uppenbarligen failar jag någonstans, om det sedan är att skriva tenta eller vad fan det är vet jag inte. Men jag misstänker starkt att det är att skriva tenta, kan lägga till att jag fick uselt betyg på den uppsats vi hade på termin 1.
Hursomhelst så tänker jag inte acceptera några smutsiga underbetyg, speciellt inte något jävla B. Lite svårt är det dock då jag verkligen pluggade inför den här tentan, jag fick alltså inte mitt B på ett "Flashbacksätt", vilket är att man i stort sett går till tentamen oförberedd och frågar sin polare vad tentan handlar om och så sätter man B, eller att man går till föreläsningarna och sover och sedan går och skriver och får B. Utan mitt B är utdelat efter hårt pluggande.

edit: mycket vill ha mer. när man väl är inne på det här så kallade "juristprogrammet" så tar det några veckor så är det AB AB som gäller och inte MVG MVG.

Det största problem som jag ser är att du på allvar tror att många juriststudenter går till en tenta utan att alls vara förberedd och bara sådär klarar godkänt och därmed får ett ett B, Ba eller AB direkt?
Citera
2013-12-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Funderar på att söka in till Jurist via HP då mina betyg suger. Vad krävs? Har hört 1.5 räcker för Lund? Vad krävs för GBG/Sthlm?

Sedan så har jag en del kontakter via familjen. Har man praktik och får man göra det utomlands? För morsan har en kompis som jobbar som advokat på Manhattan (NYC) så hade varit grymt att göra praktiken där.

Det är ju inte jättesvårt att söka efter den informationen. Jag föreslår VHS antagningsstatistik så ser du antagningspoängen för alla olika skolor.

Nej, man har inte praktik och om man så hade, varför skulle du göra den i USA? Det är svensk lag du studerar och den praktiseras inte någon annanstans än i Sverige.
Citera
2013-12-14, 10:25
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Först vill jag börja med: VAD SKRIVER NI FÖR SKIT?

För det första till TS: Du studerar en utbildning där det senast i HT2013 var så att 6875 var sökande endast i Uppsala. 200 av dessa kom in. 2.9% procent. Fattar du? Du är en av dem. I snitt är det kanske 10-15% som går ut med AB per termin.. Av dem 2.9% procenten som i princip har snittat MVG sedan dem var små. Eller har skrivit ett riktigt bra HP förstås.
Du är inte bäst av dem 2.9 procenten. Därför är du fruktansvärt besviken på dig själv. Är det så fruktansvärt illa? Självklart. INTE.
Nej, var glad för att du är där du är i ditt liv, och lär dig av dina misstag. Begär ut din tenta. Begär ut tentan på den som maxade samma. Lär dig skillnaden, om du är så "förbannat besviken på dig själv". Lär av livet. Sluta lipa och var glad över ditt BA/B eller w/e. Ni är fortfarande en minoritet av människor som ens kom in på det program du pluggar.

Namgreb: Du påpekar att mål och ambitioner är ett helvete i princip. Löjligt. Är en utbildning som är lättare bättre på något sätt, eller var vill du få ut? Att viljan att få bra betyg är för hög? Utbildningen blir vad man gör den till, oavsett om man pluggar Juridik eller till Socionom. Alla har olika ambitioner och mål. Det enda jag kan hålla med om i ditt inlägg är "Ibland handlar livet mindre om att lyckas och mer om hur man hanterar sina misslyckanden.", bra skrivet, oavsett vad man tycker om utbildning X och Y och dess krav på sina studerande.

Väldigt bra inlägg och jag kan bara hålla med dig. Tyvärr är det många som inte uppskattar sin egen prestation att komma in på programmet eller att i slutändan få en juristexamen. Och även fast alla inte har betygen för att sitta ting så finns det INGENTING som utesluter att de studenterna i framtiden kan bli skickliga processjurister, advokater, komma in på en så kallad drake eller kunna i bli rådman... Ibland får man stanna upp och uppskatta att man faktiskt har lyckats att läsa en av de mest populära utbildningarna vi har i landet samt att enbart ha en juristexamen öppnar många dörrar på arbetsmarknaden och med hårt arbete samt lite tur kan man gå väldigt långt...
Citera
2013-12-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ta mig samman... Tycker jag är förvånansvärt samlad i mina uttalande med tanke på vad jag gick igenom igår.

fast din position är väl inte så dålig ändå. Du verkar ju ha lyckats sätta fingret på en central svaghet i ditt tentapluggande, nämligen att lära av gamla tentor. Åtgärda detta och utvärdera sedan hur tentaskrivandet går. Kan du inte hantera pressen och lära dig av dina misstag, kommer du i vilket fall som helst inte klara av att arbeta på Mannheimer Swartling
Citera
2013-12-14, 11:25
Medlem
Emanciperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Ibland får man stanna upp och uppskatta att man faktiskt har lyckats att läsa en av de mest populära utbildningarna vi har i landet samt att enbart ha en juristexamen öppnar många dörrar på arbetsmarknaden och med hårt arbete samt lite tur kan man gå väldigt långt...

Minns vår introduktion på SU för ett antal år sedan då föreläsarna bl.a. sade "ni har kommit in på den mest sökta utbildningen, bara x antal procent lyckas" och även "ni är grädden på moset" (kan ha varit "Hööken"). Saken är att alla som har fullständiga betyg från gymnasiet har behörighet att söka vilket leder till att många chansar, det kan ju hända att det är extremt mycket färre ansökningar till någon termin. Det är inte likt t.ex. medicin i vilket man behöver ha läst en hel del matte, fysik, och kemi som man aktivt måste ta ställning i för att läsa.

Vidare handlar det om, i varje fall för min del, att man inte vill förlita sig på turen. Kan nu inte hitta artikeln, men jag läste på nätet ett antal år sedan om någon som hade en jur.kand samt ekonomexamen, och arbetade som vitvaruförsäljare. Många dörrar säkerligen öppna, men ingen som tagit sig igenom utbildningen vill ha ett mediokert arbete med medioker lön - då hade man läst en (ännu mer) medioker utbildning.

Orkarintebetyg1
Känner igen mig i vad du skriver, öppnade själv med ett starkt B på jik:en
Det blev ännu ett B i rättsinformatik, alltså B i kurserna med högst andel AB-resultat. Förutom dessa fadäser (och BA i folkrätt samt statsrätt) så har det gått bra.

Du måste, som någon skrev tidigare, lägga ner mer energi på gamla tentor. Min gissning när du konsulterar facit, är inte att du har missat relevanta rekvisit eller undantag, utan att du i dina svar har skrivit saker som inte ens nämns i svarsmallen. Du måste förstå att de frågorna som du trodde dig kunna, dem kunde du inte alls. Vad som - troligtvis - hände var att något i frågan gjorde att du associerade till en viss del av kurslitteraturen, som du kunde. Tentorna utgör mallar vilka visar, på ett mycket mer pedagogiskt sätt än litteraturen, hur informationen bör tillämpas. Se det som att du efter att ha läst böckerna har pusselbitarna, men tentorna visar hur man ska lägga dem. Det förvånar mig inte att du får ett dåligt resultat när du hetsar dig genom tentorna. De första tentorna du gör kommer gå helt åt skogen, sen går det bättre, och sen går det nästan på rutin.

Vill faktiskt opponera mot de som hävdar att det inte finns några som får AB:n med väldigt liten arbetsinsats. Jag är inte av dem, men enligt min erfarenhet är det ingen omöjlighet att få AB genom att läsa litteraturen en gång, och sedan verkligen lära sig tentorna utantill. Skrapa ihop en studiegrupp och dra igenom alla tentor ni hittar, men var inte rädd - som jag var - för att vissa dagar säga "jag kommer inte idag, ska läsa". Innan du gör några tentor så vet du inte vad du kan och inte kan, min studiegrupp nöjde sig med att enbart hålla sig tentor sista tiden, och jag ville inte vara den som uteblev när tid och dag hade blivit bestämt. Detta gjorde att jag gick in till vissa tentor, och visste vad jag inte kunde, så det första jag gjorde var att i stressat tillstånd läsa frågorna för att se om något hade kommit. Antingen infann sig en lugn, eller en obeskrivlig frustration vilket en gång utmynnade i en högljudd svordom.

Kan tillägga att jag också lider av ångest, veckorna/veckan innan tenta är det ytterst få nätter som jag inte vaknar mer än en gång, emellertid har jag nu blivit så van att jag bara tänker "aha, nu börjar det igen". Du kommer också vänja dig.
Senast redigerad av Emanciperad 2013-12-14 kl. 11:37.
Citera
2013-12-14, 11:40
Medlem
Citat:
Jag har Ångest!!!

Har gått i tre veckor och väntat på betyget i kursen associationsrätt, hade pluggat som en liten gris och satt där på tentamen och kände att det här går ganska bra trots allt.

Fick resultatet idag............
Man kan få AB BA och B.

Jag fick B!!! jag fick fucking ta mig B 24/40
BA 26
AB 32

Jag är helt jävla förkrossad, det är jag verkligen Flashback, helt krossad, tog lugnande precis, så om det här är otydligt får ni förlåta mig.. Helt krossad.

Termin 1 fick jag BA, rättslära satte jag perfekt sedan blev det mediokert.

Nu sitter jag här med 30p BA och 10p B.

Helt krossad.

Har som sagt gått i tre veckor och väntat på det här resultatet, man kan aldrig veta vilket betyg man kommer få men det kändes bra! Men flyttet har aldrig varit med mig på den här utbildningen och då menar jag ALDRIG.
6 6 6 6. De två första kände jag att jag prickade och så får jag 6? Vad drar man får slutsatser då? När sista frågan också ger 6 och man där är osäker på det man skriver..

Pluggade, blankade och nu fick jag B. jag fick B.
Här på Flashback är B sådant man får genom att "gå på föreläsningarna och sova" eller genom att fråga en kompis före tentamen, och det fick jag! Jag fick B.

Alltså seriöst varför?? inget flyt har jag haft under dessa tre terminer överhuvudtaget. B blev det.
24. BA gränsen låg på 26. Och jag satt och hoppades på AB, då kan ni föreställa er ångesten.

Känslan av otillräcklighet är enorm.

PS. Har du ångest och prestationsångest och prestationdemoner så läs inte juristprogrammet 300hp!

Någon som har tankar på det jag skrev ovan?
Rättningsmallen har inte kommit ut så någon konstruktiv granskning har jag inte kunnat vidta, dessutom så är jag halvt påtänd, tog hög dos lugnande precis.

Kom igen, det är en 10-poängskurs. Till och med Jens Lapidus fick B i en kurs och han fick jobb på Mannheimer Swartling och är nu delägare på Försvarsadvokaterna. Tove från Juridikpodden fick enligt egen utsago BA på jiken och B på nån annan kurs i början, men hon lyckades komma in på ting ändå.

Som tidigare nämnts i tråden: Bara det faktum att du har lyckats komma in på linjen och inte hoppa av de första två terminerna är bra i sig. Många klarar inte pressen och jag har för mig att mindre än hälften klarar utbildningen på under 6 år i Stockholm. Det är (vad jag har hört) de första terminerna som är svårast, specialkurserna är tydligen ganska lätta att få bra betyg på.

Dessutom, låt oss säga att du tar examen med BA i snitt. Det är inte kört för det. Du kan bli advokat med raka B:n om du så vill, det finns ingen betygsgräns för att bli advokat. Efter några år i arbetslivet gissar jag att betygen blir lite mindre viktiga, då spelar nog erfarenhet och bra referenser större roll. Självklart finns det byråer som har stränga krav på att man ska ha minst 70% AB osv, men vill man verkligen jobba på ett sånt ställe? Jag tycker iaf det verkar skitstressigt.

Lite pluggtips: Du kanske lägger för lite tid på att göra gamla tentor? Det är genom att nöta tentor som jag lär mig bäst. Innan jag börjar göra gamla tentor känns det oftast som att jag har rätt dålig koll på kursen, men när jag har gjort alla känns det som att jag har järnkoll. Alla lär sig på olika sätt och jag har märkt att jag lär mig bäst genom att jobba praktiskt med uppgifter. Du kanske är likadan? Som någon nämnde tidigare i tråden: Ägna de sista två veckorna på kursen åt att nöta gamla tentor!
Citera
2013-12-14, 11:59
Medlem
Emanciperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLox
Självklart finns det byråer som har stränga krav på att man ska ha minst 70% AB osv, men vill man verkligen jobba på ett sånt ställe? Jag tycker iaf det verkar skitstressigt.

http://doanttran.files.wordpress.com/2011/09/work-ethics-life-harvey-specter.jpg?w=480

(Kunde inte låta bli, speciellt med alla Harvey-kloner i tråden...)
Citera
2013-12-14, 12:34
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emanciperad
http://doanttran.files.wordpress.com/2011/09/work-ethics-life-harvey-specter.jpg?w=480

(Kunde inte låta bli, speciellt med alla Harvey-kloner i tråden...)

OnT:
Varför sätter man ingen specifik områdesbehörighet till Juristprogrammet då?
Något likt det HHS har. Exempelvis:

Samt att man avvecklar juristprogrammet vid Umeå och Örebro Universitet.
Mindre antal behöriga & mindre andel platser.
Citera
2013-12-14, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emanciperad
Minns vår introduktion på SU för ett antal år sedan då föreläsarna bl.a. sade "ni har kommit in på den mest sökta utbildningen, bara x antal procent lyckas" och även "ni är grädden på moset" (kan ha varit "Hööken"). Saken är att alla som har fullständiga betyg från gymnasiet har behörighet att söka vilket leder till att många chansar, det kan ju hända att det är extremt mycket färre ansökningar till någon termin. Det är inte likt t.ex. medicin i vilket man behöver ha läst en hel del matte, fysik, och kemi som man aktivt måste ta ställning i för att läsa.

Vidare handlar det om, i varje fall för min del, att man inte vill förlita sig på turen. Kan nu inte hitta artikeln, men jag läste på nätet ett antal år sedan om någon som hade en jur.kand samt ekonomexamen, och arbetade som vitvaruförsäljare. Många dörrar säkerligen öppna, men ingen som tagit sig igenom utbildningen vill ha ett mediokert arbete med medioker lön - då hade man läst en (ännu mer) medioker utbildning.

Orkarintebetyg1
Känner igen mig i vad du skriver, öppnade själv med ett starkt B på jik:en
Det blev ännu ett B i rättsinformatik, alltså B i kurserna med högst andel AB-resultat. Förutom dessa fadäser (och BA i folkrätt samt statsrätt) så har det gått bra.

Du måste, som någon skrev tidigare, lägga ner mer energi på gamla tentor. Min gissning när du konsulterar facit, är inte att du har missat relevanta rekvisit eller undantag, utan att du i dina svar har skrivit saker som inte ens nämns i svarsmallen. Du måste förstå att de frågorna som du trodde dig kunna, dem kunde du inte alls. Vad som - troligtvis - hände var att något i frågan gjorde att du associerade till en viss del av kurslitteraturen, som du kunde. Tentorna utgör mallar vilka visar, på ett mycket mer pedagogiskt sätt än litteraturen, hur informationen bör tillämpas. Se det som att du efter att ha läst böckerna har pusselbitarna, men tentorna visar hur man ska lägga dem. Det förvånar mig inte att du får ett dåligt resultat när du hetsar dig genom tentorna. De första tentorna du gör kommer gå helt åt skogen, sen går det bättre, och sen går det nästan på rutin.

Vill faktiskt opponera mot de som hävdar att det inte finns några som får AB:n med väldigt liten arbetsinsats. Jag är inte av dem, men enligt min erfarenhet är det ingen omöjlighet att få AB genom att läsa litteraturen en gång, och sedan verkligen lära sig tentorna utantill. Skrapa ihop en studiegrupp och dra igenom alla tentor ni hittar, men var inte rädd - som jag var - för att vissa dagar säga "jag kommer inte idag, ska läsa". Innan du gör några tentor så vet du inte vad du kan och inte kan, min studiegrupp nöjde sig med att enbart hålla sig tentor sista tiden, och jag ville inte vara den som uteblev när tid och dag hade blivit bestämt. Detta gjorde att jag gick in till vissa tentor, och visste vad jag inte kunde, så det första jag gjorde var att i stressat tillstånd läsa frågorna för att se om något hade kommit. Antingen infann sig en lugn, eller en obeskrivlig frustration vilket en gång utmynnade i en högljudd svordom.

Kan tillägga att jag också lider av ångest, veckorna/veckan innan tenta är det ytterst få nätter som jag inte vaknar mer än en gång, emellertid har jag nu blivit så van att jag bara tänker "aha, nu börjar det igen". Du kommer också vänja dig.

Ja så är det.
Jag läser litteraturen och lär med det som står i den.. Gamla tentor är jag rädd för, då ser man vad man kan liksom...
På tentamen så sätter jag mig ner och läser frågan, fattar vad den handlar om, sen börjar jag tänka var i litteraturen står detta sen rabblar jag det som står i litteraturen och lagparagrafer såklart.

Känslan jag har är att jag måste fixa rätt teknik så att läraren sätter det där lilla lilla AB på mig, jag ska tving honom att sätta AB. smutsiga B tvi tvi tvi, sudda sudda bort ditt sura B.

Sjukt i hela jävla huvudet att man ska ha ångest 1 vecka innan tenta.. men jag hade det också, ångest ångest nervös nervös.
Efter tenta... i 3 veckor, kolla har resultatet kommit har det kommit.
Alltså 1månad nu och resultatet är B. Därav min starka ångest igår, fast jag intog två tabletter benzodiazepiner.

Det är alltså någon slags metod jag måste lära mig. Måste börja tänka mer seminarium och mindre litteratur?
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2013-12-14 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in