Citat:
Ursprungligen postat av
ProsecutorDredd
Ibland får man stanna upp och uppskatta att man faktiskt har lyckats att läsa en av de mest populära utbildningarna vi har i landet samt att enbart ha en juristexamen öppnar många dörrar på arbetsmarknaden och med hårt arbete samt lite tur kan man gå väldigt långt...
Minns vår introduktion på SU för ett antal år sedan då föreläsarna bl.a. sade "ni har kommit in på den mest sökta utbildningen, bara x antal procent lyckas" och även "ni är grädden på moset" (kan ha varit "Hööken"). Saken är att alla som har fullständiga betyg från gymnasiet har behörighet att söka vilket leder till att många chansar, det kan ju hända att det är extremt mycket färre ansökningar till någon termin. Det är inte likt t.ex. medicin i vilket man behöver ha läst en hel del matte, fysik, och kemi som man aktivt måste ta ställning i för att läsa.
Vidare handlar det om, i varje fall för min del, att man inte vill förlita sig på turen. Kan nu inte hitta artikeln, men jag läste på nätet ett antal år sedan om någon som hade en jur.kand samt ekonomexamen, och arbetade som vitvaruförsäljare. Många dörrar säkerligen öppna, men ingen som tagit sig igenom utbildningen vill ha ett mediokert arbete med medioker lön - då hade man läst en (ännu mer) medioker utbildning.
Orkarintebetyg1
Känner igen mig i vad du skriver, öppnade själv med ett starkt B på jik:en
Det blev ännu ett B i rättsinformatik, alltså B i kurserna med högst andel AB-resultat. Förutom dessa fadäser (och BA i folkrätt samt statsrätt) så har det gått bra.
Du
måste, som någon skrev tidigare, lägga ner mer energi på gamla tentor. Min gissning när du konsulterar facit, är inte att du har missat relevanta rekvisit eller undantag, utan att du i dina svar har skrivit saker som inte ens nämns i svarsmallen. Du måste förstå att de frågorna som du trodde dig kunna, dem kunde du inte alls. Vad som - troligtvis - hände var att något i frågan gjorde att du associerade till en viss del av kurslitteraturen, som du kunde. Tentorna utgör mallar vilka visar, på ett mycket mer pedagogiskt sätt än litteraturen, hur informationen bör tillämpas. Se det som att du efter att ha läst böckerna har pusselbitarna, men tentorna visar hur man ska lägga dem. Det förvånar mig inte att du får ett dåligt resultat när du hetsar dig genom tentorna. De första tentorna du gör kommer gå helt åt skogen, sen går det bättre, och sen går det nästan på rutin.
Vill faktiskt opponera mot de som hävdar att det inte finns några som får AB:n med väldigt liten arbetsinsats. Jag är inte av dem, men enligt min erfarenhet är det ingen omöjlighet att få AB genom att läsa litteraturen en gång, och sedan verkligen
lära sig tentorna utantill. Skrapa ihop en studiegrupp och dra igenom alla tentor ni hittar, men var inte rädd - som jag var - för att vissa dagar säga "jag kommer inte idag, ska läsa". Innan du gör några tentor så vet du inte vad du kan och inte kan, min studiegrupp nöjde sig med att enbart hålla sig tentor sista tiden, och jag ville inte vara den som uteblev när tid och dag hade blivit bestämt. Detta gjorde att jag gick in till vissa tentor, och visste vad jag inte kunde, så det första jag gjorde var att i stressat tillstånd läsa frågorna för att se om något hade kommit. Antingen infann sig en lugn, eller en obeskrivlig frustration vilket en gång utmynnade i en högljudd svordom.
Kan tillägga att jag också lider av ångest, veckorna/veckan innan tenta är det ytterst få nätter som jag inte vaknar mer än en gång, emellertid har jag nu blivit så van att jag bara tänker "aha, nu börjar det igen". Du kommer också vänja dig.