Citat:
Ursprungligen postat av
namgreb
Min uppfattning är den att utbildningen är ett helvete. Inlärningskurvan är ständigt brant, betygshetsen, som är befogad och troligtvis den värsta i landet, hänger ständigt över en som ett orosmoln, och den gemene juriststudenten är van vid att leka sig igenom utbildningar och allt annat än van vid att vara medioker. Lägg samman det här och man har en miljö som är som klippt och skuren för att skapa en massa akademiker med posttraumatiskt stressyndrom. I vart fall vad gäller den stora delen som siktar högt.
Min uppfattning är vidare den att det i arbetslivet, i den riktiga världen, återgår till det normala igen. Så klarar man sig bara igenom utbildningen i fråga så har man nog sitt på det torra.
Men ska du klara dig igenom utbildningen är det nog läge att du hanterar dina bakslag på ett annat sätt än genom att sänka några valium (eller vad det nu blev). Ibland handlar livet mindre om att lyckas och mer om hur man hanterar sina misslyckanden.
De är vana vid att vara bäst i klassen osv. och är helt plötsligt mediokra, varför det inte är konstigt att de drar till med skitsnack för att maskera att de inte längre är bäst i klassen. Jag har träffat på en hel del jurister vid det här laget och det finns få mirakel där ute. Talk the talk och walk the walk är två helt olika ting.
Ditt inlägg är svårförståeligt för en sådan nolla som mig. En sådan person som endast kan prestera ett högst mediokert om inte direkt idiotförklarande B.
Jag hade ångest när jag misslyckades termin 1 då jag bara fick BA. Men har hela tiden haft inställningen att B inte finns på kartan, att jag då får just ett äckligt B när jag sitter och hoppas (och tror att jag har en ärlig chans) till AB visar både på hur värdelös och förvirrad jag egentligen är.
Men om jag ska tolka ditt inlägg så talar du om befogad betygshets, ja visst är den befogad, för att få det där perfekta jobbet på Swartling krävs det ju raka AB, även om man är tillåten att ha 1-2 "underbetyg". Och innan man börjar sin anställning på Swartling ska man först ha suttit ting i Stockholm/Malmö/Göteborg.
Jag däremot sjunker som en jävla sten. Första kursen gick bra sen här på termin 3 har jag redan nått bottnen.
Jag skulle kunnat börja inta en tablett benzo på morgonen och fortsätta med det tills jag kom ur den här djävulens högborg. när jag kom in på juristprogrammet var jag glad och hade förhoppningar.
Hur ska jag ta motgångarna menar du? Har gått och väntat i tre veckor på det här jävla resultatet och idag kom det, känns seriöst som att någon vill mig ont, för har inte haft flytt någonstans på någon av de här kurserna. Jag inser också att det inte handlar om att jag inte har flytt utan att det snarare handlar om att jag misslyckas någonstans när det gäller dessa förbannade skrivningar.
6 6 6 6. Fick tom lika dåligt på de frågorna jag trodde mig ha presterat bra på som på de frågorna jag inte ens var säker på vad det handlade om.
Men vad ska jag göra då? Jag läser böckerna och har tvångstankar om att jag ska kunna allt som står i böckerna, jag rabblar datorskrivna dokument från föreläsningarna.
Kan erkänna att jag gjorde gamla tentor som ett slags snabbtest och inte satte mig in i dem, den genomgående känslan när jag kollar på gamla tentor är att jag är värdelös och aldrig riktigt förstår 100% vad det är man ska skriva.
Att mina kursare skulle ljuga ser jag som högst osannolikt, och även om en enskild individ skulle ägna sig åt sådan verksamhet så kommer det alltid finnas en toppresterande elev i klassen som får den där platsen på Swartling, en sak som är säker är att jag har B......
edit: fan vad jag börjar hata den här utbildningen