2013-12-14, 07:48
Medlem
Undrar hur det kom sig att RO erkände att det var han som ringde SOS-samtalet.
Förmodligen hade polisen ganska mycket på fötterna.

Någon borde ha pratat med polisen nyligen eftersom han var kallad till förhör, förmodligen har han talat om att han ringde till någon han litade på.

Nu börjar det bli riktigt intressant att följa det här.
Citera
2013-12-14, 08:02
Medlem
Vart kommer de här nya uppgifterna till tidningen ifrån?
Citera
2013-12-14, 09:20
Medlem
anuspontens avatar
Skulle tro att han spelar galen för att försöka klara sig undan. Eller så kanske han hade så mycket undertryckt ångest att allt bara rasade när det gick upp för honom att hans dagar som fri man var räknade? Hade han varit oskyldig och bara vittne så borde han väl bara berätta allt som det var? Skyldig. Enligt mig.
Citera
2013-12-14, 09:24
Medlem
FabiusCunctators avatar
Mycket intressant. Om detta stämmer ligger RO pyrt till. Genom eget erkännande är han ju bunden till brottsplatsen och dessutom finns det ju andra omständigheter som talar starkt emot honom. Det gäller dels att han aldrig har gett sig tillkänna som uppringaren, dels att han måste ha bevittnat händelsen på mycket nära håll, dels det sätt varpå det här erkännandet har kommit. Om han - vilket är högst osannolikt - "bara" skulle ha varit vittne till mordet borde han ju åtminstone nu, efter sjutton år, ha något slags vettig förklaring till vad som har hänt. Att han i stället hattar fram och tillbaka, först erkänner att han är ringaren och sedan tar tillbaka, undergräver ju hans redan begränsade trovärdighet. Nu finns det nog bara två alternativ: 1) han erkänner inom kort när julefriden lägrar sig och han återfår sina sinnens fulla bruk, 2) han och hans advokat lever på hoppet att inga tekniska fynd uppdagas som knyter honom till själva mordet (bara till mordplatsen) och att de därför kan framhärda i att han "bara" har varit vittne till dådet. Men frågan är om det räcker för att hoppas på ett frikännande.
Citera
2013-12-14, 09:29
Medlem
det är dags att han snart erkänner varför han dödade per
Citera
2013-12-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12
Mycket intressant, snaran dras åt. Ett erkännande att det var han som ringde samtalet gör ju att RO kraftfullt knyts till brottsplatsen, antingen i form av MGM, GM, eller som kronvittne. Det mest troliga är att det kommer ett erkännande inom ett par veckor, tillsammans med DNA analysen. Ett tidsbestämt straff för dråp är att vänta. Det intressanta är vad sjutton motivet var. "Biffen" har ju redan sagt att han är säker på att RO är inringaren. Frågan är varför det dröjt så länge om det nu är via ett tips som gripandet kunnat ske? Fler än biffen borde ju rimligtvis ha känt igen rösten för länge sedan.

Tjena, Biffen här.
Min feting: jag hade faktiskt inte hört SOS-samtalet innan RO blev häktad. Men som jag sa tidigare, när jag hör det så är jag 100% säker på att det är han. Erkännandet visar ju för trådens skeptiker, som tidigare ifrågasatt min trovärdighet och min kunskap om RO, att jag faktiskt hade rätt och att jag känner RO så pass väl att röstidentifiering via telefonsamtal var tämligen enkelt.

För övrigt tror jag, ju mer jag tänker på det, att han är skyldig. Jag tror också att allt han förträngt under 17 år kommit ikapp honom under de förhör som hållits före och efter häktning. Han har med största sannolikhet exponerats för bilder på offret och mordplatsen vilket satt igång en akut psykisk kris där han inte ens kan skilja på förhörsledare och sina föräldrar. Så frågar ni mig tror jag att ett erkännande kommer ganska snart.
Citera
2013-12-14, 09:59
Medlem
Armstrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Tjena, Biffen här.
Min feting: jag hade faktiskt inte hört SOS-samtalet innan RO blev häktad. Men som jag sa tidigare, när jag hör det så är jag 100% säker på att det är han. Erkännandet visar ju för trådens skeptiker, som tidigare ifrågasatt min trovärdighet och min kunskap om RO, att jag faktiskt hade rätt och att jag känner RO så pass väl att röstidentifiering via telefonsamtal var tämligen enkelt.

För övrigt tror jag, ju mer jag tänker på det, att han är skyldig. Jag tror också att allt han förträngt under 17 år kommit ikapp honom under de förhör som hållits före och efter häktning. Han har med största sannolikhet exponerats för bilder på offret och mordplatsen vilket satt igång en akut psykisk kris där han inte ens kan skilja på förhörsledare och sina föräldrar. Så frågar ni mig tror jag att ett erkännande kommer ganska snart.

Det stod i en av AB artiklarna att RO var lite nördig och inte aggressiv. Vad tror du motivet var?
Man blir så jävla nyfiken!
Citera
2013-12-14, 10:31
Medlem
han har fått så mycket som inte per fick,framgång pengar .barn ,hus ,mmmm,,,han borde erkänna nu,och sluta att tycka synd om sig själv.
Citera
2013-12-14, 11:12
Medlem
SebbeStockholms avatar
Detta var en mycket intressant utveckling som var svår att förutse.

Han genomför röstprov, men istället för att vänta på resultatet på detta erkänner han att det var han som ringde, för att senare ta tillbaka detta erkännande. Frågan är om han i samband med erkännandet gav någon förklaring till hans närvaro vid mordplatsen eller om det bara var ett "det var jag som ringde". Intressant att se resultatet från SKL:s röstanalys.

Han beter sig minst sagt irrationellt måste man säga. Men det är inte första gången mördare gör det förstås. rationellt hade varit att avvakta röstanalysen innan erkännandet. Men å andra sidan är det "smart" att spela knäpp efteråt. Om det nu är så att han spelar. Det kan ju vara så att han är en ytterst psykisk labil människa som i pressen av situationen fullständigt flippar.

Skulle inte röstanalysen visa något så är det ytterst tveksamt om hans erkännande räcker någonvart. Det behövs nog mer bevis än så.

Om röstanalysen tyder på att det är RO som ringde så får jag erkänna att jag hade helt fel när det gäller uppringaren. Det utesluter dock inte en andra gärningsman. Även om jag är tveksam till att RO skulle ha hållit tyst om en andra GM när han nu sitter häktad. Hade han inte varit ensam GM hade han nog gett upp den andra också, såvida hans familj inte blivit hotad.

Fascinerande utveckling minst sagt! Det kan bli en bra film av det här någon dag när krutröken lagt sig.
Citera
2013-12-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Nu finns det nog bara två alternativ: 1) han erkänner inom kort när julefriden lägrar sig och han återfår sina sinnens fulla bruk, 2) han och hans advokat lever på hoppet att inga tekniska fynd uppdagas som knyter honom till själva mordet (bara till mordplatsen) och att de därför kan framhärda i att han "bara" har varit vittne till dådet. Men frågan är om det räcker för att hoppas på ett frikännande.

Det kanske kan bli så att han knasar ihop och erkänner allt i fyra motstridiga versioner?
Är han sen för psykotisk för att kunna förhöras under en rättegång så gäller det att
ha lite teknisk bevisning för en fällande dom. Kan tänka mig att efter Quick-affären
kan domstolar vara tveksamma att döma för mord på bara ett obekräftat erkännande
från en psykotisk person.
Citera
2013-12-14, 11:48
Medlem
AussieRedMans avatar
Fattar inte varför polisen blåste på stenhårt med telefonsamtalet i alla medier för 17 år sedan? Hade varit case closed.
Citera
2013-12-14, 11:48
Medlem
från att ha varit en ordentlig familjefar så har han plötsligt blivit psykiskt sjuk och inbillar sig att förhörsledarna är hans mamma och pappa, märkligt ...vad kan detta bero på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in