2013-12-14, 11:51
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
från att ha varit en ordentlig familjefar så har han plötsligt blivit psykiskt sjuk och inbillar sig att förhörsledarna är hans mamma och pappa, märkligt ...vad kan detta bero på

Han har såklart lyckats förtränga detta och hålla det gömt/inlåst i sitt undermedvetande i 17år. Vad tror du händer när det kommer upp till ytan igen.
Citera
2013-12-14, 12:01
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Fattar inte varför polisen blåste på stenhårt med telefonsamtalet i alla medier för 17 år sedan? Hade varit case closed.
Alla medier?
Det fanns typ bara SVT, SR och några få tv-kanaler. Internet var fortfarande i sin begynnelse och lååååååååååångt från var vi var idag.
Citera
2013-12-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Fattar inte varför polisen blåste på stenhårt med telefonsamtalet i alla medier för 17 år sedan? Hade varit case closed.

I början var man väldigt angelägen att inringaren skulle höra av sig till polisen.
När ingen hörde av sig efter den massiva kampanjen började man fundera över
varför inringaren skulle vilja hålla sig undan.
Citera
2013-12-14, 12:23
Medlem
SebbeStockholms avatar
Om jag ska klämma ur mig en konspiratorisk version på samma drogspår som min lilla historia och som möjliggör RO:s oskuld så blir det följande:

Polisen börjar nära sig Marco. Kanske har förhört honom eller kallat honom till förhör. Någon kanske har tipsat Polisen att det är Marco som är uppringaren.

Marco tar upp detta med sin far Juan, som är drogvärldens kontaktperson med de sydamerikanska kartellerna och därmed Kokainets Nestor i Sverige. Tillsammans tar de fram följande plan:

Om de kan peka ut en alternativ person som uppringaren med ett trovärdigt utpekande och denna person samtidigt kan förmås erkänna så kommer polisen att avbryta alla försök att hitta uppringaren (och därmed mördaren) eftersom de då kommer att anse att mordet är polisiärt löst. Marco känner till RO sedan tidigare och vet att han bott på Valhallavägen. Han får duga. Några skrämmande typer dyker upp hos RO, visar bilder på hans barn och fru (eller liknande) och hotar att slakta hans familj om han inte erkänner att det är han som är uppringaren. De informerar honom att han sedan gärna får ta tillbaka erkännande och spela galen. Detta innebär att han aldrig kan bli fälld för mordet, samtidigt som erkännandet spelar sin roll: att få polisen tro att mordet är löst.

RO kan inget annat göra än att göra som dom säger. Marco tipsar polisen om RO som tar in honom på förhör och genomför röstanalys. RO erkänner och anhålls. Tar sedan tillbaka erkännandet och spelar knäpp. H
Citera
2013-12-14, 12:30
Medlem
Provokatörs avatar
Försvarsadvokaten är belagd med yppandeförbud ändå läcker det information från förundersökningen, det är fördjävla pinsamt och ett klart tecken på hur dåligt förundersökninssekretesen fungerar. Detta i sig anser jag vara föremål för en utredning.

Bara ett erkännande utan teknisk bevisning eller vittnesuppgifter kommer inte att leda till en fällande dom, han kan vara inringaren och inringaren har varit på platsen men det räcker inte.

/Provokatör
Citera
2013-12-14, 12:30
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Nix. Jag blev aldrig förhörd, och såvitt jag vet inte heller någon annan av dem jag umgicks med på sektionen. /.../
Med facit i hand, kan du eller några av dina gamla kursare erinra sig om RO dök upp på gasquen.
Citera
2013-12-14, 12:36
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Tjena, Biffen här.
Min feting: jag hade faktiskt inte hört SOS-samtalet innan RO blev häktad. Men som jag sa tidigare, när jag hör det så är jag 100% säker på att det är han. Erkännandet visar ju för trådens skeptiker, som tidigare ifrågasatt min trovärdighet och min kunskap om RO, att jag faktiskt hade rätt och att jag känner RO så pass väl att röstidentifiering via telefonsamtal var tämligen enkelt.

För övrigt tror jag, ju mer jag tänker på det, att han är skyldig. Jag tror också att allt han förträngt under 17 år kommit ikapp honom under de förhör som hållits före och efter häktning. Han har med största sannolikhet exponerats för bilder på offret och mordplatsen vilket satt igång en akut psykisk kris där han inte ens kan skilja på förhörsledare och sina föräldrar. Så frågar ni mig tror jag att ett erkännande kommer ganska snart.
Jag vet att du aldrig sett RO med kniv m/större (tidigare inlägg). Har du några nya tankar nu?
Citera
2013-12-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
RO erkänner och anhålls. Tar sedan tillbaka erkännandet och spelar knäpp. H

Det kräver förstås sin man att lyckas spela konsekvent galen i flera månader,
och rakt igenom en sinnesundersökning också. De flesta som inte är riktigt
tokiga failar på den testen. Hur många vet exakt hur en galning beter sig i alla lägen?
Citera
2013-12-14, 12:41
Medlem
Orsas avatar
Fråga till SibirienKalle som verkar vara hemma i trakten av Valhallavägen.
Är Valhallavägen 54 ombyggd sedan 1996? Vallhallavägen 52 (där RO ska ha bott enligt tråden) verkar inte finnas idag annat än som dubbeladress 52-54.
Citera
2013-12-14, 12:57
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Tjena, Biffen här.
Min feting: jag hade faktiskt inte hört SOS-samtalet innan RO blev häktad. Men som jag sa tidigare, när jag hör det så är jag 100% säker på att det är han. Erkännandet visar ju för trådens skeptiker, som tidigare ifrågasatt min trovärdighet och min kunskap om RO, att jag faktiskt hade rätt och att jag känner RO så pass väl att röstidentifiering via telefonsamtal var tämligen enkelt.

För övrigt tror jag, ju mer jag tänker på det, att han är skyldig. Jag tror också att allt han förträngt under 17 år kommit ikapp honom under de förhör som hållits före och efter häktning. Han har med största sannolikhet exponerats för bilder på offret och mordplatsen vilket satt igång en akut psykisk kris där han inte ens kan skilja på förhörsledare och sina föräldrar. Så frågar ni mig tror jag att ett erkännande kommer ganska snart.
Jag stryker utan vidare på foten och lyfter på hatten för ditt igenkännande av hans röst.

När jag tidigare ifrågasatte dina uppgifter så var det inte för att jag ville såga dig utan för att jag gärna ville ha litet mer kött på benen eftersom åtminstone en uppgift var felaktig.

En fråga: Som du och andra som träffat honom beskriver honom så är han inte typen som blir våldsam och inte heller typen som bär kniv. Är han i så fall en ren dubbelnatur eller kan det vara som han säger i telefonsamtalet; han var där, men någon annan höll i kniven? Någon som han kanske är så rädd för att han nu spelar knäpp.
Citera
2013-12-14, 13:02
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Fråga till SibirienKalle som verkar vara hemma i trakten av Valhallavägen.
Är Valhallavägen 54 ombyggd sedan 1996? Vallhallavägen 52 (där RO ska ha bott enligt tråden) verkar inte finnas idag annat än som dubbeladress 52-54.
Det huset byggdes runt 1970, då det gamla huset (som hade två ingångar) revs. (Jag och några kompisar brukade klättra omkring i bygget. En av oss föll två våningar ner i det som nu är garage och bröt foten).

Kan inte tänka mig att det byggts om sedan det byggdes. Skulle vara att man byggt om enskilda lägenheter i så fall. Kan inte påminna mig att jag sett byggnadsställningar eller liknande där bortsett från när man putsade (eller tvättade?) fasaden. Det skedde nog iofs på 90-talet, men jag vet inte vad det skulle kunna ha med saken att göra.
Citera
2013-12-14, 13:09
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det huset byggdes runt 1970, då det gamla huset (som hade två ingångar) revs. (Jag och några kompisar brukade klättra omkring i bygget. En av oss föll två våningar ner i det som nu är garage och bröt foten).

Kan inte tänka mig att det byggts om sedan det byggdes. Skulle vara att man byggt om enskilda lägenheter i så fall. Kan inte påminna mig att jag sett byggnadsställningar eller liknande där bortsett från när man putsade (eller tvättade?) fasaden. Det skedde nog iofs på 90-talet, men jag vet inte vad det skulle kunna ha med saken att göra.
Tack. Visst, egentligen är det inte så intressant om RO bodde i Vaxholm 1996. Jag blev bara lite undrande över adressen Valhallvägen 52, som väl inte finns. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in