2013-12-13, 21:02
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Som andra så gissade jag på Jara och Vreeswijk redan innan låten började. Efter cirka tre år fastställde jag min gissning.
Deltagarnas gissningar och förklaringar underkänner frågan ännu mer.
Varför ta med en musikfråga om en artist på ett land där alla bara har hört talas om en spelman, och det också är den spelmannen som efterfrågas? Så tråkigt. Ingen av dom visste att det var Victor Jaras låt, men ändå fick alla rätt på den frågan.
Pinsam nivå då.

Instämmer. Dessutom verkar det vara ett obegripligt mönster i år att de tävlande inte kan ett skit när det kommer till musikfrågorna.
Citera
2013-12-13, 21:05
Medlem
Förvånad över att ingen klagat på att det var för lätt denna gång. T.o.m. lilla jag kunde en hel del, vilket inte varit fallet flera gånger när Flashback likställt svårighetsgraden med sandlådenivå.
Citera
2013-12-13, 21:11
Medlem
Hade inte den blekaste aning om att Wiehe hade tolkat Victor Jara, men som redan sagts - ska man ha med en musiker från Chile (eller från resten av Sydamerika överhuvudtaget) så landar ju gissningen rätt snabbt på Jara. Var inte länge sedan jag drog igenom Cornelis Jara-tolkningar och lite tråkigt att svaret låg så nära till hands.

Kul å andra sidan att för en gångs skull kunna någonting.
Citera
2013-12-13, 21:31
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Göran och Helena bör vinna detta ganska lätt. Tror på ca 35-25 till dem.

Haha, det blev ju det omvända.

Eric Ericson verkar adhd-tjackad, förövrigt. Riktigt jobbigt.
Citera
2013-12-13, 21:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Fan vad dåligt allmänbildad man känner sig när man sitter och tittar på det här. Av det som har frågats är det i stort sett bara Malmö på 4p, Hamburg på 6p, Santiago på 6 eller 8p och att Rotterdam är den största hamnen i Europa som jag har kunnat.

Du är i alla fall ärlig och det bör ge dig 10 poäng till.

---

Hamburg var lätt. De övriga två blev man ju störd av de båda lagens diskussion så det är lätt att övervärdera hur snabbt man tog dem. Jacob Hellman och Victor Jara [även Rotterdam om man varit närvarande vid geografilektionerna i skolan] var straffsparkar utan målvakt.
Citera
2013-12-13, 22:12
Medlem
Ferry31s avatar
Jag tycker Rotterdam var jävligt lätt eftersom man redan fått informationen att Hamburg är tredje största. Satt inte någon i första klass och trodde på Göteborg, hur fan gick tankarna där? I och för sig har jag kollat av någon sån där lista för länge sen vill jag minnas. Är inte Antwerpen näst största i Europa?

Annars var det ju faktiskt mycket som var svårt. Hur i helvete ska man ha koll på diverse serietecknare? Helt ointressant kunskap. Frågorna de får i På Spåret är ju på allvar flera nivåer svårare än muppfrågorna de får i postkodmiljonären
Citera
2013-12-13, 22:28
Medlem
Kungblas avatar
Någon annan från malmö som reagerade på att de kallade rosengård för förstad? Det ligger ju typ 10 minuter från centrum, och innanför ringvägen. Och kan man verkligen säga att jägersro ligger utanför malmö? Det är ju så nära.
Citera
2013-12-13, 22:31
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tycker Rotterdam var jävligt lätt eftersom man redan fått informationen att Hamburg är tredje största. Satt inte någon i första klass och trodde på Göteborg, hur fan gick tankarna där? I och för sig har jag kollat av någon sån där lista för länge sen vill jag minnas. Är inte Antwerpen näst största i Europa?

Annars var det ju faktiskt mycket som var svårt. Hur i helvete ska man ha koll på diverse serietecknare? Helt ointressant kunskap. Frågorna de får i På Spåret är ju på allvar flera nivåer svårare än muppfrågorna de får i postkodmiljonären

Något av det första jag gör varje fredag är att gå in på svenskans sida och läsa senaste Berglins.
http://www.svd.se/kultur/serier/berglins_5017.svd

Cecilia Torudds serier publicerades i Kamratposten på den tiden jag läste den.

Liv Strömquist var nog svårare, men eftersom hon håller till här i Malmö kände jag till henne.
Senast redigerad av mishima 2013-12-13 kl. 22:33.
Citera
2013-12-13, 22:44
Medlem
DukeSilvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbla
Någon annan från malmö som reagerade på att de kallade rosengård för förstad? Det ligger ju typ 10 minuter från centrum, och innanför ringvägen. Och kan man verkligen säga att jägersro ligger utanför malmö? Det är ju så nära.

Reagerade mest på att det sas att Svågertorp var sista anhalt innan bron, vilket det ju inte är längre.
Citera
2013-12-13, 22:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Man kan väl säga att det ligger utanför stadskärnan.
Citera
2013-12-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Förvånad över att ingen klagat på att det var för lätt denna gång. T.o.m. lilla jag kunde en hel del, vilket inte varit fallet flera gånger när Flashback likställt svårighetsgraden med sandlådenivå.

Drygar mig genom att citera undertecknad. Vad är Pino... för ledtråd på 10:an om inte ett given "dussintal"? Själv var jag trög nog att inte snappa upp den, men med facit i hand så...
Citera
2013-12-13, 23:47
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
De tänker väl att det är en förort, men ordet "förort" har så dålig klang och man associerar direkt till Rinkeby, Bergsjön och Rosengård då. Förstad är mer neutralt.

Malmö var de förresten i väldigt nyligen, om inte förra säsongen så säsongen innan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in