Citat:
Ursprungligen postat av
CattasBubbla
Jag har inte läst hela tråden men har en fundering. Man säger att ingen vet var Alice finns nu, hon har en särskild postadress till vraket som är förvaltare, men nog är det väl så att alla måste vara folkbokförd någonstans och att man ska vara folkbokförd på den adress man tillbringar den mesta dygnsvilan på? Den enda gången man inte är folkbokförd där man bor är väl när man har kvarskrivning eller skyddad id? För att få det ska det ju finnas goda skäl som ex att man lever under hot. Jag har mycket svårt att se att Alice uppfyller de kriterierna.
För övrigt så tror jag det finns stora chanser att Arenbjörk kommer att få inte bara förvaltare utan en förmyndare innan det är klart, för hon tycks ju vara helt jävla väck i hela huvudet. Vilken oerhört störd människa. Hon tycks riktigt njuta av makten hon har, "Det är
JAG som bestämmer
allt"! Vilket enormt förakt jag känner för den människan.

Det har framkommit i tråden att det skulle vara normalt förfarande att man skickar posten till förvaltarens adress - kanske därför att han/hon skulle slippa hämta den från seniorboendet stup i kvarten (tänk på att vissa förvaltare har över 80st huvudmän..).Det kan ju komma viktiga brev från myndigheter - inte bara vykort från nära och kära.
Sen tror jag nog att det GÅR att ordna "skyddad identitet" för en "kändis" ganska lätt hos skatteverket. Många fler kändisar än Alice har det.
Det finns inga formella krav för att få en sekretessmarkering eller kvarskrivning, förutom att den som söker eller
någon i hennes närhet måste uppleva ett konkret,
allvarligt hot. Ännu bättre om man dessutom har någon form av dokument som styrker förhållanden. Det kan till exempel vara:
intyg från sociala myndigheter
intyg från polisen
kopior av domar
beslut om kontaktförbud.
Alice´s förvaltare kunde bevisa att det fanns läkarintyg om demens och 2st stokes och tingsrättens dom om förvaltning. Hon hade själv gjort en polisanmälan om paret Sjöquist och ansökt om kontaktförbud för dem. Boendet medverkade säkert mer än gärna (för att slippa dessa besvärliga vänner). Så varför skulle inte Skatteverket gå med på skyddad identitet.
Man vet inte hur förvaltaren har formulerat sin begäran men säkert har hon låtsats att dessa vänner håller på att ta livet av stackars Alice. Plus att de är ute efter en gammal och dement dams pengar..
Det är horribelt att tänka sig att vem som helst duger som förvaltare/god man. En liten tröst i eländet är att det gäller även Fru Arenbjörk.. den dagen hon själv behöver en
P.S. Så otroligt trevligt att "träffa dig igen" :-))
P.S. 2 Har någon av er andra tänkt på möjligheten att Alice kanske finns kvar på samma gamla seniorboende - man låtsas bara att hon har flyttats?