2013-12-12, 23:54
Medlem
[quote=Grandpa|46561994]
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Från en artikel 11 aug...
Ja? Vad är din poäng? Hon flyttades redan i höstras. Det framgick i dokumentären t.o.m.
Citera
2013-12-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvk
Förutom att Titti har aldrig kunnat sjunga. Mamma komplexet visar sig säkert nu.
Titti kan ju knappast försörja sig som sångerska å har nog ebb i kassan sen lång tid tillbaks.
Hon hade väl några hits under 1:a halvan av 70-tlt, men var aldr nära den nivå som hennes mor
var på. Förmodl slut som artist sen länge----tyst både i radio+tv. Ign aning vad hon sysslat med
sen dess.
Citera
2013-12-13, 00:19
Medlem
[quote=Grandpa|46561994]
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Från en artikel 11 aug...

När Sjötäppen blev kritiserad av IVO - då flyttades Alice därifrån. Det är i augusti vill jag minnas. Sen dess har man svarat från Nacka kommuns sida till kritiken (hur man ska säkerhetsställa att man följer lagen inom äldreomsorgen mm.) men det svaret är hemligt. Mycket märkligt..
Citera
2013-12-13, 20:04
Medlem
CattasBubblas avatar
Jag har inte läst hela tråden men har en fundering. Man säger att ingen vet var Alice finns nu, hon har en särskild postadress till vraket som är förvaltare, men nog är det väl så att alla måste vara folkbokförd någonstans och att man ska vara folkbokförd på den adress man tillbringar den mesta dygnsvilan på? Den enda gången man inte är folkbokförd där man bor är väl när man har kvarskrivning eller skyddad id? För att få det ska det ju finnas goda skäl som ex att man lever under hot. Jag har mycket svårt att se att Alice uppfyller de kriterierna.

För övrigt så tror jag det finns stora chanser att Arenbjörk kommer att få inte bara förvaltare utan en förmyndare innan det är klart, för hon tycks ju vara helt jävla väck i hela huvudet. Vilken oerhört störd människa. Hon tycks riktigt njuta av makten hon har, "Det är JAG som bestämmer allt"! Vilket enormt förakt jag känner för den människan.
Citera
2013-12-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag har inte läst hela tråden men har en fundering. Man säger att ingen vet var Alice finns nu, hon har en särskild postadress till vraket som är förvaltare, men nog är det väl så att alla måste vara folkbokförd någonstans och att man ska vara folkbokförd på den adress man tillbringar den mesta dygnsvilan på? Den enda gången man inte är folkbokförd där man bor är väl när man har kvarskrivning eller skyddad id? För att få det ska det ju finnas goda skäl som ex att man lever under hot. Jag har mycket svårt att se att Alice uppfyller de kriterierna.

För övrigt så tror jag det finns stora chanser att Arenbjörk kommer att få inte bara förvaltare utan en förmyndare innan det är klart, för hon tycks ju vara helt jävla väck i hela huvudet. Vilken oerhört störd människa. Hon tycks riktigt njuta av makten hon har, "Det är JAG som bestämmer allt"! Vilket enormt förakt jag känner för den människan.

Det har framkommit i tråden att det skulle vara normalt förfarande att man skickar posten till förvaltarens adress - kanske därför att han/hon skulle slippa hämta den från seniorboendet stup i kvarten (tänk på att vissa förvaltare har över 80st huvudmän..).Det kan ju komma viktiga brev från myndigheter - inte bara vykort från nära och kära.

Sen tror jag nog att det GÅR att ordna "skyddad identitet" för en "kändis" ganska lätt hos skatteverket. Många fler kändisar än Alice har det.

Det finns inga formella krav för att få en sekretessmarkering eller kvarskrivning, förutom att den som söker eller någon i hennes närhet måste uppleva ett konkret, allvarligt hot. Ännu bättre om man dessutom har någon form av dokument som styrker förhållanden. Det kan till exempel vara:

intyg från sociala myndigheter
intyg från polisen
kopior av domar
beslut om kontaktförbud.

Alice´s förvaltare kunde bevisa att det fanns läkarintyg om demens och 2st stokes och tingsrättens dom om förvaltning. Hon hade själv gjort en polisanmälan om paret Sjöquist och ansökt om kontaktförbud för dem. Boendet medverkade säkert mer än gärna (för att slippa dessa besvärliga vänner). Så varför skulle inte Skatteverket gå med på skyddad identitet.

Man vet inte hur förvaltaren har formulerat sin begäran men säkert har hon låtsats att dessa vänner håller på att ta livet av stackars Alice. Plus att de är ute efter en gammal och dement dams pengar..

Det är horribelt att tänka sig att vem som helst duger som förvaltare/god man. En liten tröst i eländet är att det gäller även Fru Arenbjörk.. den dagen hon själv behöver en

P.S. Så otroligt trevligt att "träffa dig igen" :-))

P.S. 2 Har någon av er andra tänkt på möjligheten att Alice kanske finns kvar på samma gamla seniorboende - man låtsas bara att hon har flyttats?
Senast redigerad av sno 2013-12-13 kl. 22:20.
Citera
2013-12-13, 22:33
Medlem
Här är det i alla fall en journalist som vågar ställa frågor till Nacka kommun. Programmet anger att det var stallfågeln Gunvor Pontén som anmälde till IVO:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5604720

Lyssna- mycket intressant.
Någon här har sagt att Nacka kommuns svar ska vara sekretessbelagt. Men kan inte IVO maska bort det som är "sekretess" på? Kommunens sakskäl kan knappast vara sekretessbelagda.
Citera
2013-12-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Här är det i alla fall en journalist som vågar ställa frågor till Nacka kommun. Programmet anger att det var stallfågeln Gunvor Pontén som anmälde till IVO:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5604720

Lyssna- mycket intressant.
Någon här har sagt att Nacka kommuns svar ska vara sekretessbelagt. Men kan inte IVO maska bort det som är "sekretess" på? Kommunens sakskäl kan knappast vara sekretessbelagda.

Sam Carlsson - presstalesman för Nacka kommun - säger det själv: "i det här fallet har det varit förvaltaren och de anhöriga som ha velat ha dörren låst".

När intervjuaren sen pressar mera då blir han osäker.. Nacka kommun ska se hur de "ytterligare" kan se till att huvudmannens rätt till självbestämmande tillgodoses.."

Fast det var ju förvaltaren OCH de anhöriga som ville få dörren låst - inte Alice. Som IVO redan hade konstaterat i sin kritik.

Det är vanskeligt att prata om Alice vilja och självbestämmande rätt om man samtidigt är beredd att tänka att Alice´s vilja = förvaltarens och de anhörigas vilja..

Alice och Titti har blivit som bångstyriga föräldrar som desperat försöker banka i skallen på sin dotter att hon INTE mår bra av det sällskap hon själv väljer..

Det är lite som att läsa om hedersvåld i tidningen. Förvaltaren och Titti vill bestämma allt - trots att man är i Sverige har helt andra lagar och förordningar än i förvaltaren och Tittis forna hemland...
Citera
2013-12-14, 02:34
Medlem
Demens i all ära! Finns många dementa människor i vårt land, men de får ju träffa sina vänner ändå!Man uppmanar ju folk att ha kontakt med sina dementa anhöriga, finns anledning att följa fallet"Alice Babs"
Citera
2013-12-14, 06:34
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Detta var ju inga stjärninkomster. Nu bor hon billigt i Norrland och den bostaden ägde nog maken när de träffades.
Har ingen hittat vad det var för skandal runt T i Uppsala på 1990-talet?
T hade i alla förut en lägenhet i Stockholm som hon kan ha lån på.
Men ska man resa så mycket som hon själv anger att hon gör med barn och barnbarn och ha dubbelt boende samt inte driver egen firma så blir det lite knapert. Även T kan ha börjat ta ut pensionspengar. Hon fyller 65 nästa år.
Sedan kan hon ha pensionspengar från pappan om han hade försäkringar.¨
Ingen mer som har kollat bilden på T med kvinnan som liknar förvaltaren? Vad säger ni är det F som står bredvid henne?

Jag har tittat på bilden du refererar till (Googlat Titti Sjöblom fältartist) och måste säga att det är då inte lätt att avgöra om det är F som står där i svarta solglasögon. Bilden har några år på nacken också skulle jag gissa, då det talas om utlandsmissioner från 1974-1995. Intressant tanke dock. Kan vara hon eller också någon helt annan.
Citera
2013-12-14, 07:14
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Jo, det är lite likt faktiskt. Får titta på dok. igen och se om förvaltaren har lite uppnäsa. Dom kanske har känt varandra sen tidigare. Titti är major!? Förvaltaren agerar som värsta generalen. Det vore intressant om någon med kunskap om att gräva i förvaltarens eventuella militära bakgrund eller något liknande.
Citera
2013-12-14, 13:05
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
Jo, det är lite likt faktiskt. Får titta på dok. igen och se om förvaltaren har lite uppnäsa. Dom kanske har känt varandra sen tidigare. Titti är major!? Förvaltaren agerar som värsta generalen. Det vore intressant om någon med kunskap om att gräva i förvaltarens eventuella militära bakgrund eller något liknande.

Det finns det exempel på i tråden hon har varit polisanmäld för sitt sätta att sköta förvaltarskapet och avgick då från 3 förvaltaruppdrag. Jag har uppfattat det så att hon på det viset undvek polisen
Citera
2013-12-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Demens i all ära! Finns många dementa människor i vårt land, men de får ju träffa sina vänner ändå!Man uppmanar ju folk att ha kontakt med sina dementa anhöriga, finns anledning att följa fallet"Alice Babs"

Otroligt många äldre blir ju såsiga, frånvarande och svåra att kommunicera med. Till följd av detta (ihop med fysiska åkommor) blir de alldeles för ensamma
DET är ju ett jätteproblem i Sverige, speciellt (har en känsla av att faktiskt i andra kulturer så samlas man hela släkter kring de äldre).
Och nu har Alice Babs massa vänner som verkar brinna för att umgås med henne för att de faktiskt får ut någonting av att umgås med henne (om hon var helt lost, så tror jag inte att folk skulle brinna för att umgås med henne så mycket. Det är besvärligt att umgås med äldre som man inte får connection med).
Ä det är sorgligt att man inte tar vara på, från släktens sida, att det finns så kära vänner som är så måna om Alice, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in