2013-11-14, 12:41
Medlem
Hallå!
Det verkar ju som en hel del rörpulare håller till här så jag tänkte faktiskt fråga om ett verktyg.
Ni vet dom där apparaterna som smälter ett spår för skyddsrören i t.ex cellplast eller finnfoam eller vad det nu kan va man har i bottnen.
Den som jag brukar använda i jobbet är så jäkla långsam, och när man sen har kört spåren och ska börja rensa ur dom så går jag naturligtvis cellplasten sönder så det är ett jåvla jobb att rengöra spåren och runtomkring.

Därför tänkte jag att kanske någon sett någon annan slags maskin som t.ex fräser ett spår och har en dammsugare ansluten?
Eller varför inte en som smälter spåret men att det böjer upp isoleringen baktill så att det blir liksom en lång sträng av det ovanför spåret.

Tack på förhand för alla länkar ni skickar in på såna maskiner
Citera
2013-11-14, 19:16
Medlem
Håller på att renovera mitt badrum, det blir ett ganska smalt badrum där varje cm är viktig så att jag ska kunna komma förbi en toalett

Hur som haver så hävdar byggarna jag anlitat att de måste regla upp väggen och sätta på diverse skivor. Detta kommer att bygga cirka 7 cm och ta mycket av badrummet, iaf känslan av det.

Jag kontaktade byggkeremaikrådet som inte riktigt förstod varför de var tvungna att regla upp. Jag tror själv det handlar om att det går snabbare att göra så, om det ska försänkas rör och bli lätt att kakla etc efteråt.

Motiveringen från byggare:
Enligt lagen och krav badrum zon nr 1, tätskiva , reglar 30 cc och nytt tätsystem, vid betongvägg bara tätsystem - annars gäller inte försäkring etc .

Någon som har mer info? Grannarna som gjort det har ej löst det med reglar iaf...

Bilden nedan visar lite vad för material det är. Vad är det för material bakom rören? Grått med sten i? någon typ av betong?

http://www.ladda-upp.se/bilder/xvsfikcsuwuuzw/

Stort tack!
Citera
2013-11-17, 10:15
Medlem
up2yous avatar
I min lägenhet har jag ett badrum/vc och en toalett med endast vc/handfat. Då jag vill bygga en uthyrningsdel i lägenheten undrar jag om jag kan ställa in en duschkabin och leda ner vattnet i handfatets avlopp, och således få två badrum i lägenheten. Det borde väl gå att göra? Tacksam för svar!
Citera
2013-11-20, 14:04
Medlem
GurkanWTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillen.
Håller på att renovera mitt badrum, det blir ett ganska smalt badrum där varje cm är viktig så att jag ska kunna komma förbi en toalett

Hur som haver så hävdar byggarna jag anlitat att de måste regla upp väggen och sätta på diverse skivor. Detta kommer att bygga cirka 7 cm och ta mycket av badrummet, iaf känslan av det.

Jag kontaktade byggkeremaikrådet som inte riktigt förstod varför de var tvungna att regla upp. Jag tror själv det handlar om att det går snabbare att göra så, om det ska försänkas rör och bli lätt att kakla etc efteråt.

Motiveringen från byggare:
Enligt lagen och krav badrum zon nr 1, tätskiva , reglar 30 cc och nytt tätsystem, vid betongvägg bara tätsystem - annars gäller inte försäkring etc .

Någon som har mer info? Grannarna som gjort det har ej löst det med reglar iaf...

Bilden nedan visar lite vad för material det är. Vad är det för material bakom rören? Grått med sten i? någon typ av betong?

http://www.ladda-upp.se/bilder/xvsfikcsuwuuzw/

Stort tack!

Du får inte ha kopplingar i väggen bara så du vet!
Citera
2013-11-30, 22:25
Medlem
Jag har Wirsbo cosy radio trådlösa rumstermostater. Funkar med 3.6 volts AA batteri.
På sidan finns det en knapp som man kan ställa antingen på en klock symbol, sol symbol eller en mån symbol.
Vet nån vad det är för skillnad på dom ?
Jag har dock inte något extra inkopplat till termostaterna, så som golv temp.givare o.dyl.
Citera
2013-11-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjuths
Hej allihopa!
Jag skulle behöva lite råd från VVS-montörer angående min fråga.
Jag har blivit erbjuden, eller vad man skall kalla det, att köpa en VVS-firma. Det är ett gammalt och stabilt AB, med bra kundkrets i form av både privatpersoner och företag, bla. mycket jobb från kommunen där företaget ligger. Mannen som har firman har gått i pension och har inte hittat nån som vill ta över, i form av släktingar osv. Nu har han då frågat mig, då det företaget jag jobbar för har anlitat honom flera gånger. Problemet är att jag inte är VVS-are. Själv är jag utbildad inom anläggning. Jag har jobbat en hel del med VVS, och klarar av att göra det mesta då jag jobbat med skötsel av flera fastigheter och kan dra rör i badrum, dra avlopp och kopplade in en oljepanna själv. När jag nämnde detta för honom, så sa han bara "du lär dig" och att han skulle hjälpa mig på traven i starten. Min fråga till er VVS-are är; skulle det funka tror ni? Eller är det alltför invecklat?
Alla i min familj har egna företag och det känns väl lite som att jag också skall ha eget, så jag har gott om hjälp att få när det gäller att sköta det rent ekonomiska. Vad tror ni?

nja

du kan lika gärna starta ett eget vvs företag direkt istället.

så slipper du alla gamla åtaganden garantier osv i det bolaget.
Citera
2013-12-08, 15:02
Medlem
Jag har en engreppsblandare i köket och jajg har köpt mig en bänkdiskmaskin då jag varken har plats med en stor eller inkopping under diskbänken.

Jag köpte mig en snabbkoppling att montera på kranen och visst fan fungerar det, men det droppar. Hur får jag det helt tätt?

Edit. Diskmaskinen står på diskbänken som är rostfri, så ingen fara för vattenskador, samt att jag ALLTID är hemma när jag diskar.

Men ändå jobbigt med droppande kran.
Citera
2013-12-13, 20:01
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Jag har en engreppsblandare i köket och jajg har köpt mig en bänkdiskmaskin då jag varken har plats med en stor eller inkopping under diskbänken.

Jag köpte mig en snabbkoppling att montera på kranen och visst fan fungerar det, men det droppar. Hur får jag det helt tätt?

Edit. Diskmaskinen står på diskbänken som är rostfri, så ingen fara för vattenskador, samt att jag ALLTID är hemma när jag diskar.

Men ändå jobbigt med droppande kran.

Låter som det saknas en plast packning.
Citera
2013-12-17, 13:19
Medlem
Jag ska pumpa vatten från sjö till badtunna 60m bort. Höjdskillnad max 2m. Till detta har jag köpt en vattenpump som klarar 5 bar. På trycksidan använder jag en pem-slang dim 25. Vilken dim ska jag ha på sugsidan? Går det bra med en dim 25 även där?

Tack på förhand!
Citera
2013-12-17, 20:05
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelSky
Jag ska pumpa vatten från sjö till badtunna 60m bort. Höjdskillnad max 2m. Till detta har jag köpt en vattenpump som klarar 5 bar. På trycksidan använder jag en pem-slang dim 25. Vilken dim ska jag ha på sugsidan? Går det bra med en dim 25 även där?

Tack på förhand!

Ja .
Citera
2013-12-21, 15:43
Medlem
Burkens avatar
Hej.
Min säkerhetsventil på VVB (Nibe Eminent R 100L) har börjat droppa efter inkoppling till det kommunala vattennätet. Enligt kommunen ligger vattentrycket på närmare 8bar.
Det är inte "mycket" som kommer från säk,ventilen, c:a 1.5L på 3 dygn.
Innan inkoppling på det kommunala nätet hade jag eget vatten och då ett tryck på 6-7bar och då var det inga läckage någonstans.
Vi är 3 personer i hushållet som duschar på olika tider på dygnet.
Jag utgår från att säkventilen som sitter på som original är på 9bar.
Har motionerat ventilen några gånger, vridit motsols så det knäppt till ordentligt, bara vridit så det spolar ur - inget hjälper.

Frågeställning:
* Är det en bra idé att sätta dit en ny ventil på 10bar?
* Om jag bara ska byta till ny säkventil på 9bar - vilket märke/modell rekommenderas?
* Vad bör jag tänka på vid byte av ventilen?

Hoppas på svar.
Citera
2013-12-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Låter som det saknas en plast packning.

Har använt plastpackning, det fungerade i någon dag sedan började det droppa, drar man åt ännu mer så skär man sönder packningen vilket jag gjorde med första packningen.

Min snabbkoppling ser ut enligt följande bild

Kopplingen längst ner till höger

http://www.lagafors.se/Portals/0/Pro...pplar_stor.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in