2016-07-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Borde gå, men om du har valmöjligheten så välj en 70-vägg. Då är det inga problem. Du ska inte köra dold rördragning till allt istället?
Tack! Jo, jag tänkte att väggen skulle vara en 70-vägg. Bra, då vet jag att det går. Hittade något dokument på nätet från någon tillverkare som också menade att det skulle funka bra i 70 vägg (60 mm böjradie på 15 mm-rör, enligt den texten).

Vad är alternativen vid dold förläggning? Det är bara ett handfat och en toastol det rör sig om. Så tre rör från källaren, eller så en lucka vid väggen där kallvattenröret fördelas till handfat respektive toastol?
Citera
2016-07-13, 16:18
Medlem
Byte mina rör (kall och varmvatten) under diskbänken i anslutning till köksblandaren. Idag 10 år på nacken ser jag röret för kallvatten är svart och rost & grön mögel. Röret för varmvatten är fortfarande som ny. Någon som vet varför? Rören är de röda, antagligen koppar. Tror röris gjort slarv jobb???
Citera
2016-07-13, 17:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Byte mina rör (kall och varmvatten) under diskbänken i anslutning till köksblandaren. Idag 10 år på nacken ser jag röret för kallvatten är svart och rost & grön mögel. Röret för varmvatten är fortfarande som ny. Någon som vet varför? Rören är de röda, antagligen koppar. Tror röris gjort slarv jobb???
Blir kondens på kallvattensröret men ingen på varmvattensröret.
Citera
2016-07-19, 14:12
Medlem
Bajsolle1s avatar
- Jag har nyss läst en i laga kraft vunnen Dom från Sthlm Tingsrätt nyss om en VVS Fuskbyggare med " Säker Vatten Certifikat " samt Kakelsättaren med BVK certifikat som fått stryka på foten mot en kvinna som motsatt sig att betala för Installationen och vunnit målet trotts stämning från de båda firmorna vilka istället åkte på att betala hela kalaset samt rättegångskostnader alla aspekter på nån halv miljon kronor

- Nån som vill ta fram mer så kan jag möjligen ta fram den prejudicerande Tingsrättsdomens nummer e.t.c
Senast redigerad av Bajsolle1 2016-07-19 kl. 14:58.
Citera
2016-07-19, 22:01
Medlem
Har nyss installerat en köksblandare från Grohe, men har stött på ett problem. Det är en packning mellan blandare och diskho på ovansidan som gör att blandaren blir sned när jag drar åt "halvmånen" undertill. Vilket gör att det ser lite konstigt ut.

Hur löser man detta? Jag kan inte se hur det inte skulle bli snett eftersom "halvmånen" drar mer på ena sidan när man skruvar åt den. Enda lösningen jag kan komma på är att ta bort packningen på ovansidan mellan blandare och diskho, men hur är det tänkt att man ska göra egentligen?

Bifogar på hur det ser ut.

http://www.ladda-upp.se/bilder/poujipqlwiremp/

Drar jag åt halvmånen undertill ännu mer blir blandaren mer sned.
Citera
2016-07-20, 21:11
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannyp
Har nyss installerat en köksblandare från Grohe, men har stött på ett problem. Det är en packning mellan blandare och diskho på ovansidan som gör att blandaren blir sned när jag drar åt "halvmånen" undertill. Vilket gör att det ser lite konstigt ut.

Hur löser man detta? Jag kan inte se hur det inte skulle bli snett eftersom "halvmånen" drar mer på ena sidan när man skruvar åt den. Enda lösningen jag kan komma på är att ta bort packningen på ovansidan mellan blandare och diskho, men hur är det tänkt att man ska göra egentligen?

Bifogar på hur det ser ut.

http://www.ladda-upp.se/bilder/poujipqlwiremp/

Drar jag åt halvmånen undertill ännu mer blir blandaren mer sned.

Kan du inte fixa till en distans vid halvmånen då? Packningen mellan diskbänk och blandare bör du inte skippa, men det har du säkert redan räknat ut.
Citera
2016-07-20, 21:19
Bannlyst
Tja

Jag behöver byta min blandare i köket / vad kostar ett sådant jobb, har nya blandaren, min befintliga e lite lös.
Citera
2016-07-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Kan du inte fixa till en distans vid halvmånen då? Packningen mellan diskbänk och blandare bör du inte skippa, men det har du säkert redan räknat ut.

Nej, precis förstår att packningen bör sitta kvar. Har testat både med och utan den distans som följer med, men det blir ingen skillnad.
Citera
2016-07-21, 18:26
Medlem
Lajtels avatar
Har någon form av kombi-panna (Viessmann Vitopend 100) som jag har problem med.
Trycket ligger på 0 bar när pannan är avstängd, och runt 0,5 bar när den är på. Detta leder givetvis till att varken värme eller varmvatten fungerar.
Jag förstår att man behöver öka trycket genom att fylla på med vatten - men jag vet inte hur. Har laddat upp lite bilder här https://imgur.com/a/gj6EW - någon som vet hur jag fyller på?
Citera
2016-07-21, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Har någon form av kombi-panna (Viessmann Vitopend 100) som jag har problem med.
Trycket ligger på 0 bar när pannan är avstängd, och runt 0,5 bar när den är på. Detta leder givetvis till att varken värme eller varmvatten fungerar.
Jag förstår att man behöver öka trycket genom att fylla på med vatten - men jag vet inte hur. Har laddat upp lite bilder här https://imgur.com/a/gj6EW - någon som vet hur jag fyller på?

Ser inte ut som att påfyllningen finns på någon av bilderna du laddat upp. Skulle tippa på att den finns innanför pannkroppen. Öppna upp pannan och ta nya bilder.
Citera
2016-07-21, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Ser inte ut som att påfyllningen finns på någon av bilderna du laddat upp. Skulle tippa på att den finns innanför pannkroppen. Öppna upp pannan och ta nya bilder.

Edit. Du bör för övrigt börja tänka på att kasta ut skiten.
Citera
2016-07-23, 02:04
Medlem
Min FM mattsson köksblandare med diskmaskinsavstängning (storsäljaren med hög pip) läcker. Där blandaren möter diskbänken samlas en rund pöl av vatten när jag öppnar blandare, troligen från o-ring gummit där pipen möter muttern. Tro ni svårt byta själv? Blandaren köpte jag från Bauhaus för ca 5 år sen, garanti kvar??

Dessutom läcker det under diskbänken. Jag ser lite läckande vatten kommer från "tredje" röret som är ansluten till inloppet för diskmaskin slangen. Vet nån vad felet är? Tro ni det har med första felet ovan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in