2013-12-12, 19:29
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Verkar stämma att man inte kan få ett utedass för under miljonen på Lidingö...

Har 2 synpunkter:

Stegen upp till sovloftet verkar mycket obekväm att använda.
Betongtrappan utomhus är ful som stryk.

Håller med om stegen, gäller att ha en riktigt pluffsig soffa under om har man kanske tagit sig ett glas vin.
Kan verkligen en såndär lösning va godkänd? trodde det var en massa regler runt sådant.

Men smidigt att du kan dra för altanutgången med den där "väggen"
Citera
2013-12-12, 21:49
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Dom skarpa färgerna är typiskt 70-tal, det var ganska populärt med den typen av "radioaktiva" fäger. Har sett en hel del såna objekt, och jag funderade på att samla ihop en bunt för att det är så kul att se såna objekt tillsammans som en del av en dåtida trend.

Men det ser ut som om dom har målat väggarna utan att maska mot listerna. "Äh, vi tar det sen. Det ska ändå målas över...." Och sen så har dom väl inte pallat. Att slipa och måla alla lister i en lägenhet tar förvånansvärt lång tid. Framförallt när det måste maskas åt alla håll. Sen ser det ut som om listerna är målade med nån sorts plastfärg tidigare, där färgen har spruckit och flagnat i stora sjok. Allt var inte bättre förr...

Ja ok kanske någon bildteknikredigering bidrar, också, jag tycker det blå verkligen står ut i bilden eller hur man ska säga, lite som om man skulle målat med en tuschpenna på ett fotografi, men om det bara är tejp så
Citera
2013-12-12, 21:51
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ja ok kanske någon bildteknikredigering bidrar, också, jag tycker det blå verkligen står ut i bilden eller hur man ska säga, lite som om man skulle målat med en tuschpenna på ett fotografi, men om det bara är tejp så

Nej, jag tror inte det är tejp. Jag tror det är målat med dom där skarpa färgerna. På 70-talet nångång. Att dom "står ut" på fotografierna beror på att dom har höjt färgmättnaden och kontrasten i photoshop...
Citera
2013-12-12, 22:19
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
2.2 miljoner för denna 25 kvm "grindstuga" på Lidingö:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-hersby-centrum-lidingo-kommun-bergsvagen-52-grindstugan-5917056

Och det är en bostadsrätt. Man äger alltså inte ens marken runtomkring...

"Deckad" altan. Angående märklarnas språkkunskaper, då. Fast det är ju Lidingö vi pratar om...
Det borde vara förbjudet med sådana där små låtsasföreningar. Bättre som generationsboende, uthyrningsdel, personalbostad eller avancerad gäststuga.
Citera
2013-12-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det borde vara förbjudet med sådana där små låtsasföreningar. Bättre som generationsboende, uthyrningsdel, personalbostad eller avancerad gäststuga.

Ja jag fattar då inte mycket av juridikbiten i sånt här, hur går det tex. om villaägaren går i personlig konkurs, om villaägaren flyttar så måste någon ny ägare köpa hela konceptet och det vet jag inte om jag själv skulle tycka vara lockande som köpare. Jag kan ju tycka att det skulle bli svårsålt, men vad vet jag om sådant här, ingenting i princip det kanske är många som skulle nappa.
Citera
2013-12-12, 22:33
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja jag fattar då inte mycket av juridikbiten i sånt här, hur går det tex. om villaägaren går i personlig konkurs, om villaägaren flyttar så måste någon ny ägare köpa hela konceptet och det vet jag inte om jag själv skulle tycka vara lockande som köpare. Jag kan ju tycka att det skulle bli svårsålt, men vad vet jag om sådant här, ingenting i princip det kanske är många som skulle nappa.

Föreningen är ju "villaägaren" i det här fallet. Men visst, det är antagligen så att den fd ägaren till huset äger den största delen av föreningen. Den där lilla grindstugan hade ju en ägarandel av åtta komma nånting i föreningen. Som sagt, det finns ju en viss risk för konflikter...
Citera
2013-12-12, 22:42
Medlem
Citat:
Föreningen är ju "villaägaren" i det här fallet. Men visst, det är antagligen så att den fd ägaren till huset äger den största delen av föreningen. Den där lilla grindstugan hade ju en ägarandel av åtta komma nånting i föreningen. Som sagt, det finns ju en viss risk för konflikter...

Jag vet inte hur många medlemmar det måste vara för att uppfylla kriterier för en förening. Om nu villaägaren äger största delen och skulle gå i personlig konkurs av någon outgrundlig anledning, blir det då så att de övriga medlemmarna får ta en högre kostnad tills någon ny medlem köper in sig? Eller upplöses föreningen, alla drabbas av konkursen.....jag har tusen frågor och kan inte ens formulera dem då jag inte är insatt i detta. (Du behöver inte leta svar om du inte har dem i huvudet så att säga.)
Citera
2013-12-12, 23:08
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag vet inte hur många medlemmar det måste vara för att uppfylla kriterier för en förening. Om nu villaägaren äger största delen och skulle gå i personlig konkurs av någon outgrundlig anledning, blir det då så att de övriga medlemmarna får ta en högre kostnad tills någon ny medlem köper in sig? Eller upplöses föreningen, alla drabbas av konkursen.....jag har tusen frågor och kan inte ens formulera dem då jag inte är insatt i detta. (Du behöver inte leta svar om du inte har dem i huvudet så att säga.)

Jag har faktiskt ingen aning. Bostadsrättsföreningar brukar alltid vara svåra att ha att göra med överlag. Antingen finns det för få medlemmar med för lite intresse att ta ett styrelseuppdrag, eller så finns det villiga själar som dock är alldeles för inkompetenta för den typen av uppdrag. Eller småpåvar som tolkar reglerna som fan läser bibeln och kör sitt eget race med godtyckligt styre och dåliga beslut.

Men frågan om mindre föreningar i villasammanhang har ju dykt upp tidigare. Det kunde ju vara kul om någon med personliga erfarenheter kunde dela med sig, alternativt, berätta vad det är som gäller....
Citera
2013-12-13, 08:32
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Äh! Hade jag varit singel hade jag lätt klarat mig på den ytan. Välplanerade kvadratmetrar.
Citera
2013-12-13, 09:35
Medlem
brianmolkos avatar
lägenhet i silon på Kvarnholmen, eller vid, vet inte exakt vilket hus den ligger i. Icke bekant med granskapet
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-kvarnholmen-nacka-kommun-brf-silo-iii,-1081-5927495
http://w4.objektdata.se/pregen/526/OBJ18769_1311120526/hemnetbildlista.htm
Senast redigerad av brianmolko 2013-12-13 kl. 09:38.
Citera
2013-12-13, 16:23
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-ystad-akesholm-ystads-kommun-knut-lavards-vag-13-5205728 var lite udda och oväntat pampig stil för att vara byggt 2003. Tyvärr inga interiörbilder dock av något märkligt skäl. Jag såg huset på en flygbild innan jag såg att det låg ute till salu, och tänkte direkt "slottsdrömmar utan tomt för ändamålet".

Avsaknaden av interiörbilder får en ju att undra om nåt är på tok, eller är det bara svåra säljare som vägrat lämna ut sitt hem på nätet?

Edit: det slog mig nu: hur mycket utemöbler behöver egentligen en familj?
Citera
2013-12-13, 16:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag har faktiskt ingen aning. Bostadsrättsföreningar brukar alltid vara svåra att ha att göra med överlag. Antingen finns det för få medlemmar med för lite intresse att ta ett styrelseuppdrag, eller så finns det villiga själar som dock är alldeles för inkompetenta för den typen av uppdrag. Eller småpåvar som tolkar reglerna som fan läser bibeln och kör sitt eget race med godtyckligt styre och dåliga beslut.

Men frågan om mindre föreningar i villasammanhang har ju dykt upp tidigare. Det kunde ju vara kul om någon med personliga erfarenheter kunde dela med sig, alternativt, berätta vad det är som gäller....

Om jag minns rätt måste en Brf ha minst tre medlemmar. Så en förening kan vara väldigt liten, men det räcker väl inte med villaägaren och den boende i grindstugan då. sen finns det kanske vägar runt det, som att göra två lägenheter av villan eller nåt...

Jag var en gång och tittade på en lägenhet som låg i en villa i Duvbo, den föreningen bestod av tre lägenheter som alla låg i villan. Jag var inte det minsta intresserad av att köpa lägenheten utan jag var bara nyfiken. Det var i och för sig väldigt fint, det var ett fint hus med ganska stor trädgård som låg på en trevlig gata. Men mäklaren varnade till och med i objektsbeskrivningen för att det var väldigt speciellt med en så liten förening och att man skulle vara beredd på att det fungerade annorlunda mot de flesta Brf:er. Förmodligen sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in