Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Jag har faktiskt ingen aning. Bostadsrättsföreningar brukar alltid vara svåra att ha att göra med överlag. Antingen finns det för få medlemmar med för lite intresse att ta ett styrelseuppdrag, eller så finns det villiga själar som dock är alldeles för inkompetenta för den typen av uppdrag. Eller småpåvar som tolkar reglerna som fan läser bibeln och kör sitt eget race med godtyckligt styre och dåliga beslut.
Men frågan om mindre föreningar i villasammanhang har ju dykt upp tidigare. Det kunde ju vara kul om någon med personliga erfarenheter kunde dela med sig, alternativt, berätta vad det är som gäller....
Om jag minns rätt måste en Brf ha minst tre medlemmar. Så en förening kan vara väldigt liten, men det räcker väl inte med villaägaren och den boende i grindstugan då. sen finns det kanske vägar runt det, som att göra två lägenheter av villan eller nåt...
Jag var en gång och tittade på en lägenhet som låg i en villa i Duvbo, den föreningen bestod av tre lägenheter som alla låg i villan. Jag var inte det minsta intresserad av att köpa lägenheten utan jag var bara nyfiken. Det var i och för sig väldigt fint, det var ett fint hus med ganska stor trädgård som låg på en trevlig gata. Men mäklaren varnade till och med i objektsbeskrivningen för att det var väldigt speciellt med en så liten förening och att man skulle vara beredd på att det fungerade annorlunda mot de flesta Brf:er. Förmodligen sunt.