2013-12-11, 23:43
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det där har jag undrat länge, varför är man så ovillig att ta diskussionen till en högre filosofisk och moralisk nivå, det räcker med ett litet snäpp. Ta varje tillfälle i varje debatt säger jag. Linus Bylund hade ett utmärkt tillfälle i sin intervju (givet att det var direktsändning) men han svarade snällt och överlag ganska defensivt på frågorna. en mer driven person hade ju tagit tillfället i akt att få ut ett budskap samtidigt som man bara delvis svarade på de ledande frågorna, tex det hade varit lätt att peka på om den moraliska överlägenheten som Sverigerörelsen besitter i jämförelse med sina motståndare.

Japp, lite "ta bollen och spela tillbaka på motståndarens planhalva". Tycker Åkesson var inne och nosade på det i debatten mot Sjöstedt.
2013-12-11, 23:57
Medlem
Nu borde det gå upp ett ljus för ganska många hur viktigt det är att vi bottenkör Sverige.
Så viktig att vi inte ens kan bevara yttrandefriheten!

Jag tror nog att det här kan sätta fart på SD:s siffror i opinionsundersökningarna.
I den mån man öht vågar ringa någon som sagt SD tidigare.
Och givetvis kommer fler inte våga erkänna sitt stöd för SD eftersom det kanske leder till en framtida häxjakt.

Tyvärr börjar jag bli allvarligt oroad om vi kanske ser vårt sista fria val 2014.
Men med tanke på vad som nu händer kanske 2010 var det sista....
Senast redigerad av UltraMind 2013-12-12 kl. 00:03.
2013-12-12, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Till och med min morsa tycker att det är äckligt hur Sverigedemokraterna nu kryper för media. Att man absolut inte kan hålla på att utesluta folk hela tiden för då skulle det inte bli några kvar i några partier. Sluta kryp för dom kriminella svinen och stå för fan på er mot dom våldsamma och kriminella jävla typerna och deras ombud i expressen! Dataintrång, åsiktsregistrering, hembesök, uthängningar. DET ÄR NOG NU! Sätt för fan ner foten och sluta kräla!
Det var väl inga uteslutningar denna gång, utan frivilliga avhopp?

Annars tycker jag det pågår så mycket konstigt nu att det är svårt att hänga med. Det är DN-annons och Expressenuthängningar och landsdagar och Åkerlundparasiter och gamla BBC-intervjuer brytpunktsomröstningar och Tavakoli och Le Pen och Ekerothstämningar och "bondläppar, rasister och idioter"... det pågår nån slags ganska effektiv nersunkning av SD, nånstans lyckas media sätta en pajasbild med ren kvantitet snarare än kvalitet. Samtidigt får man intrycket att SD är det enda partiet i Sverige. Supervalår närmar sig och vi har visst en statsminister och en oppositionsledare, men man ser aldrig till dem, och den ena är vingklippt och den andra är en kiwifågel som aldrig kunnat flyga. Syrien väller in, skolan är körd i botten, hela havet stormar, Sverige är på drift och ingen håller i rodret. Inte ens Åkesson har synts till på sistone. Twitterhönsen kacklar och media har gått full retard. Jag hoppas verkligen att SD ökar nu. Inte för att jag är missnöjd med 10-11%, utan för att jag vill se reaktionen. Blir det ännu mer panik, förvirring och upptrappning? Eller blir det tvärtyst?
2013-12-12, 02:46
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
... det pågår nån slags ganska effektiv nersunkning av SD, nånstans lyckas media sätta en pajasbild med ren kvantitet snarare än kvalitet.
Jag har noterat det också. SD-politiker är inte så mycket sämre än de övriga urusla politikerna i Sverige, men om man tvingar dem till att visa hur dåliga de är två gånger i veckan så kanske folk tröttnar till slut.

Det är kanske den mest innovativa strategin media har kört med hittills. Jag vet inte om den fungerar. Ska jag vara ärlig så tror jag inte det.
2013-12-12, 08:32
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag har noterat det också. SD-politiker är inte så mycket sämre än de övriga urusla politikerna i Sverige, men om man tvingar dem till att visa hur dåliga de är två gånger i veckan så kanske folk tröttnar till slut.

Det är kanske den mest innovativa strategin media har kört med hittills. Jag vet inte om den fungerar. Ska jag vara ärlig så tror jag inte det.
Problemet är att SD själva släpper fram dumjävlar likt Linus Bylund! Sen funkar det inte att leka Stasi och jaga gamla gubbar och kärringar för att de är kritiska till 25 åriga ensamkommande flyktingbarn och bidragslavinen som moderaterna låter skölja över asylturisterna.
Det leder bara till att folk skjuter rygg.
2013-12-12, 08:57
Medlem
Detta drev är verkligen förkrossande, jag är för första gången på mycket länge oroad för att SD inte kan hantera situationen.

JAG och alla insatta fattar givetvis att det knappast är SD:s toppnamn som avslöjats. Det är företrädare eller wannabeföreträdare som haft obetydliga små uppdrag på kommunal nivå. Alla insatta fattar givetvis att moderparitet omöjligen kan borga för alla företrädare. JAG och alla insatta fattar så klart att exponeringen beror på att SD hårdbevakas (eller registreras kanske är ett korrektare ord), och givetvis finns det galningar på kommunnivå/kyrkopolitiksnivå även inom de andra partierna.

Problemet är att folk i gemen inte är särskilt insatta. De bildar sin politiska uppfattning utifrån löpsedlar och när de bläddrar igenom tidningen på väg till nöjesdelen. Dessa människor är de som avgör valen då de utgör en förkrossande majoritet av de röstberättigade. Inga argument, ursäkter eller resonemang biter på dessa, för de är helt enkelt inte intresserade. Har de väl fått känslan av att ett parti är dåligt, så är den känslan där för alltid. Expressen är mästare på att utnyttja detta.

Dessa människor reflekterar inte heller över det oetiska tillvägagångssättet Expressen använt. För dessa människor räcker det med att höra partiets namn i negativa sammanhang tillräckligt ofta för att tro att det är sanning.

Jag vet, jag vet. Nu kommer nån säkert dragandes med nån undersökning som säger att bara 12% har förtroende för aftonbladet, och kanske ca 15-20 % för resten av tidningarna. Men det är vad folk uppger som svar på en direkt fråga. Då de vill verka kritiska och intelligenta. Sanningen är att folk faktiskt sväljer det mesta som står i tidningen med hull och hår.

Jag önskar jag hade nått bra förslag på hur SD ska tackla detta, men det har jag inte. Att fördöma de som skrivit på avpixlat á la Bylund är fel väg att gå. Samma med att acceptera det hela. Jag är djupt oroad över att detta kan ha skadat SD oåterkalleligen. Min innersta förhoppning är dock att vi ser samma resultat som efter förra årets drev.
2013-12-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Japp, lite "ta bollen och spela tillbaka på motståndarens planhalva". Tycker Åkesson var inne och nosade på det i debatten mot Sjöstedt.
Instämmer. I ett läge som detta är det också helt avgörande vem man skickar fram för att möta hyenorna i pressen. Sätt Bylund tillfälligt på avbytarbänken och låt Jomshof ta debatten istället. Han är lugn, intelligent och sympatisk men har samtidigt den skärpa som många av de andra SD-politikerna (t.ex. Bylund) saknar.
2013-12-12, 10:40
Medlem
Jumalautas avatar
Enligt Statistiska centralbyrån föredrar 7,3 procent av männen som är födda utanför Sverige Sverigedemokraterna. För tre år sedan var motsvarande siffra 1,6 procent.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5730831
2013-12-12, 10:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Instämmer. I ett läge som detta är det också helt avgörande vem man skickar fram för att möta hyenorna i pressen. Sätt Bylund tillfälligt på avbytarbänken och låt Jomshof ta debatten istället. Han är lugn, intelligent och sympatisk men har samtidigt den skärpa som många av de andra SD-politikerna (t.ex. Bylund) saknar.

Sympatiskt utseende också på Jomshof.
Bylund ser mer ut som en karikatyr över en smygnasse som i hemlighet samlar på waffen-ss-prylar.
2013-12-12, 11:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
(...)
Jag önskar jag hade nått bra förslag på hur SD ska tackla detta, men det har jag inte. Att fördöma de som skrivit på avpixlat á la Bylund är fel väg att gå. Samma med att acceptera det hela. Jag är djupt oroad över att detta kan ha skadat SD oåterkalleligen. Min innersta förhoppning är dock att vi ser samma resultat som efter förra årets drev.

Det finns ju ett sätt att hantera detta, men det tar tid: Se till att driva SD på ett sätt som gör att partiet respekteras för sin integritet, sin konsekvens och sin ärlighet.

Ett av de stora problemen med sådana här avslöjanden (och det är i min bok ett relevant problem) är att man inte uppfattar ett parti med dubbla budskap som ärligt. När företrädare för partiet ertappas med att ha en åsikt i sin anonyma (som inte var så anonym) skepnad och en annan i sin öppna, offentliga skepnad, så blir det givetvis jätteproblem. Det handlar inte enbart om åsikten, utan om beteendet.

Sedan inser givetvis de flesta att har man en en öppet hatisk och rentutsagt korkat enkelspårig syn på invandrare (inte invandring) så är man inte en del av lösningen, utan en del av problemet.

SD får helt enkelt pausa en smula, tänka igenom vilka man accepterat i sin partikader och sortera ut de som uppfyller alla motståndarnas förväntningar på att vara en invandrarhatande, odemokratisk, fascistisk individ. Om invändningen är att "sådana finns överallt, bara man letar" så är det inte på det sättet. Det enda parti som villigt öppnat dörren för det här patrasket som Bylund så politiskt inkorrekt beskriver är SD. Att man, om man inte är nogräknad, får ha en "utkastare" och problem med att vettigt folk inte vill ha med partiet att göra är en självklar följd.

SD får helt enkelt fortsätta visa att de gamla brunresterna från 80-talet inte tillåts leva kvar och att arbeta vidare med att bevisa att det går an att rösta och tycka som SD utan att behöva skämmas för extremhatare som gömmer sig i leden. För de som nu figurerat i (Ex)pressen hoppas jag inte är typiska för SD - då är det ur askan i elden, om SD får inflytande genom de här människorna.

Detta är en åsikt, naturligtvis. Men skall SD fortsatt vara den enda rösten som vill diskutera och ifrågasätta dagens invandringspolitik, så kommer de att behövas. Med den här typen av medlemmar kommer de att diskvalificera sig själva på sikt, vare sig opinionen tillfälligt går upp eller ner.
2013-12-12, 11:36
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Detta är en åsikt, naturligtvis. Men skall SD fortsatt vara den enda rösten som vill diskutera och ifrågasätta dagens invandringspolitik, så kommer de att behövas. Med den här typen av medlemmar kommer de att diskvalificera sig själva på sikt, vare sig opinionen tillfälligt går upp eller ner.

Off Topic. Jag minns när Fula Gubben för några år sedan deklarerade att han bytte från moderaterna till sverigedemokraterna.

Är inte inne i denna tråden hela tiden, men mitt minne är att dina inlägg om sverigedemokraterna var betydligt mer kritiska till partiet och dess anhängare. Har du mildrats i din syn? Är SD numera ett möjligt alternativ för dig? Om så, vad är det som förändrats? Du? Tillståndet i landet? SD?

On Topic.

Sveriges radio konstaterar idag:

Citat:
Schablonbilden av en SD-väljare är en lågutbildad, svensk man med låg inkomst, boende på landsbygden i södra Sverige. Men i takt med att Sverigedemokraterna växer lockar partiet nya väljare. Bland män med utländsk bakgrund kan det nu vara fler som sympatiserar med SD än i befolkningen som helhet.

En intressant artikel på Sveriges Radio med intervjuer av såväl utomstående som flera sverigedemokrater (bl.a. Nima Gholam Ali Pour):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5730771

Bl.a. konstateras att det inte enbart är invandringsfrågan som lockar (utländska) väljare till sverigedemokraterna; även värdekonservatismen lockar.
2013-12-12, 11:39
Medlem
Lost-Souls avatar
SENTIO DECEMBER!

Parti NOV DEC Förändring
Centerpartiet 3,9 4,6 0,7
Folkpartiet 4,5 5,6 1,1
Moderaterna 25,9 23,6 -2,3
Kristdemokraterna 4,1 3,7 -0,4
Socialdemokraterna 30,9 31,5 0,5
Vänsterpartiet 7,9 7,7 -0,2
Miljöpartiet 9,3 8,3 -1,1
Sverigedemokraterna 12,8 13,7 0,9
Övriga 0,5 1,4 0,9

http://sdpartille.wordpress.com/2013/12/12/sd-far-13709-i-sentio-for-december-2013/

Ser jävligt bra ut, ras för M o MP

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in