Citat:
Ursprungligen postat av
manssmekaren
(...)
Jag önskar jag hade nått bra förslag på hur SD ska tackla detta, men det har jag inte. Att fördöma de som skrivit på avpixlat á la Bylund är fel väg att gå. Samma med att acceptera det hela. Jag är djupt oroad över att detta kan ha skadat SD oåterkalleligen. Min innersta förhoppning är dock att vi ser samma resultat som efter förra årets drev.
Det finns ju ett sätt att hantera detta, men det tar tid: Se till att driva SD på ett sätt som gör att partiet respekteras för sin integritet, sin konsekvens och sin ärlighet.
Ett av de stora problemen med sådana här avslöjanden (och det är i min bok ett relevant problem) är att man inte uppfattar ett parti med dubbla budskap som
ärligt. När företrädare för partiet ertappas med att ha en åsikt i sin anonyma (som inte var så anonym) skepnad och en annan i sin öppna, offentliga skepnad, så blir det givetvis jätteproblem. Det handlar inte enbart om åsikten, utan om beteendet.
Sedan inser givetvis de flesta att har man en en öppet hatisk och rentutsagt korkat enkelspårig syn på invandrare (inte invandring) så är man inte en del av lösningen, utan en del av problemet.
SD får helt enkelt pausa en smula, tänka igenom vilka man accepterat i sin partikader och sortera ut de som uppfyller alla motståndarnas förväntningar på att vara en invandrarhatande, odemokratisk, fascistisk individ. Om invändningen är att "sådana finns överallt, bara man letar" så är det inte på det sättet. Det enda parti som villigt öppnat dörren för det här patrasket som Bylund så politiskt inkorrekt beskriver är SD. Att man, om man inte är nogräknad, får ha en "utkastare" och problem med att vettigt folk inte vill ha med partiet att göra är en självklar följd.
SD får helt enkelt fortsätta visa att de gamla brunresterna från 80-talet inte tillåts leva kvar och att arbeta vidare med att bevisa att det går an att rösta och tycka som SD utan att behöva skämmas för extremhatare som gömmer sig i leden. För de som nu figurerat i (Ex)pressen hoppas jag inte är typiska för SD - då är det ur askan i elden, om SD får inflytande genom de här människorna.
Detta är en åsikt, naturligtvis. Men skall SD fortsatt vara den enda rösten som vill diskutera och ifrågasätta dagens invandringspolitik, så kommer de att behövas. Med den här typen av medlemmar kommer de att diskvalificera sig själva på sikt, vare sig opinionen tillfälligt går upp eller ner.