2013-12-10, 18:48
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Om en växlare skulle försöka manipulera kurser skulle det troligen vara olagligt, ja. De drivs ju som vilka företag som helst och skulle kunna bli granskade av finansmyndigheter.

72mm, jag tror trollet som du och jag vet att det han skriver är idiotiskt. Jag har fler gånger frågat om det är ett företag eller a-kassan som står för hans trolling, om du kollar alla hans inlägg så ser du att rent många av dom blir skrivit på dagtid.

Det är självklart att å "manipulera kurser" är svårt idag. Det är inte så att det finns en enda börs där man kan handla BTC nu. Det var en gång MtGox hade 80%+ av marknaden. Den gång var dom i en position där dom i teorin kunna prövat göra det.

Nu finns det många olika börs och marknaden är mycket splittrat. En börs med 10% av marknaden kan inte påverka särskilt mycket. För å flytta BTC marknaden måste du ha mycket kapital på OkCoin, BTCChina, Bitstamp, HuoBi, BFX, BTC-E osv och samköra trades på alla. Det är inte så att det är "en BTC börs" och den kan man "manipulera" om man är "insider" (och exakt vad är en insider i en digital valuta? endast någon som är dum som en trästubb eller får betalad för å trolla vill påstå något så dumt).
Citera
2013-12-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Det är självklart att å "manipulera kurser" är svårt idag. Det är inte så att det finns en enda börs där man kan handla BTC nu. Det var en gång MtGox hade 80%+ av marknaden. Den gång var dom i en position där dom i teorin kunna prövat göra det
I teorin? Du driver med oss!

Citat:
Nu finns det många olika börs och marknaden är mycket splittrat. En börs med 10% av marknaden kan inte påverka särskilt mycket. För å flytta BTC marknaden måste du ha mycket kapital på OkCoin, BTCChina, Bitstamp, HuoBi, BFX, BTC-E osv och samköra trades på alla. Det är inte så att det är "en BTC börs" och den kan man "manipulera" om man är "insider" (och exakt vad är en insider i en digital valuta?
Nu är ju inte BTC bara att se som en valuta och om du tror att det idag inte går att samköra trades på flera marknadsplatser samtidigt när man dessutom på ett eller annat sätt själv är inblandad i driften av dessa marknadsplatser så är du otroligt naiv!
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-12-10 kl. 19:32.
Citera
2013-12-10, 19:24
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpalivet
Använd inte svenska exchangers. Kör www.bitstamp.net t.ex. Billigare och bättre.

Kan du handla anonymt hos bitstamp?
Citera
2013-12-10, 19:56
Medlem
April 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Oops $73.5 BTC is going down down down.

Men fortfarande alldeles för högt värderad.
December 2013
Citat:
Ursprungligen postat av isimagen
Vad är det som du förstått om framtiden?

Citat:
Allt! och lite till.

Du kan omöjligt vara nöjd med dina gissningar
Citera
2013-12-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii

Du kan omöjligt vara nöjd med dina gissningar

Det är inga gissningar. Bitcoin är inte ens värt i närheten av 73 dollar styck om mer än ett fåtal av de större aktörerna som köpt fifflat eller minat in sig för bråkdelen av det priset skulle börja sälja större mängder bitcoin.

Handeln i Bitcoins är ju pinsamt liten sett till dess uppblåsta värde. Därför så många noobs hänger kvar vid sina pyramidcoins och tror de sitter på en förmögenhet.
Citera
2013-12-10, 20:08
Medlem
72mms avatar
Citat:
Winklevossarna kan så klart klassas som insiders eftersom de besitter information som inte är offentlig och använder den när de gör vissa manövrar.
Se? Nu påstår du saker taget ur luften igen. Vad för information finns det om Bitcoin som inte är offentlig och som Winklevos besitter? Vad har du läst eller hört som gör att du tror det?

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=7fvSYT7vhQY Lyssna ordentligt
https://bitcointalk.org/index.php?topic=83794.0
Youtube clippet var tredjehandsinformation, ren hörsägen. Det andades foliehatt så det står härliga till. Dessutom verkar det som om både du och youtube-snubben på allvar tro att man bara fritt kan bestämma nivån på kursen. Du vet hur en bitcoinmarknad fungerar va? Du har fattat att det bara är köp/sälj-ordrar som matchas mot varandra?

Visst kan man säkert fiffla med en sådan verksamhet på samma vis som alla andra verksamheter, men menar du att detta är anledningen till varför du tror att bitcoin-kursen manipuleras av insiders?

bitcointalk länken var en lista på stölder av Bitcoin. På vilket vis stödjer detta ditt påstående att "offentliga bekännelser från bitcoininsiders som legat bakom dessa börser där de efter att de dragit sig ut från verksamheten påstått att de satt kurser lite hipp som happ och bluffat med köp och säljordrar för att tjäna mer pengar."?
Citera
2013-12-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Youtube clippet var tredjehandsinformation, ren hörsägen. Det andades foliehatt så det står härliga till. Dessutom verkar det som om både du och youtube-snubben på allvar tro att man bara fritt kan bestämma nivån på kursen. Du vet hur en bitcoinmarknad fungerar va? Du har fattat att det bara är köp/sälj-ordrar som matchas mot varandra?

Visst kan man säkert fiffla med en sådan verksamhet på samma vis som alla andra verksamheter, men menar du att detta är anledningen till varför du tror att bitcoin-kursen manipuleras av insiders?

bitcointalk länken var en lista på stölder av Bitcoin. På vilket vis stödjer detta ditt påstående att "offentliga bekännelser från bitcoininsiders som legat bakom dessa börser där de efter att de dragit sig ut från verksamheten påstått att de satt kurser lite hipp som happ och bluffat med köp och säljordrar för att tjäna mer pengar."?

Du får läsa och lyssna lite bättre. Bitcointalktråden handlar inte bara om stölder vilket du skulle ha vetat om du ens läst rubriken på den.

Angående insiders så tror jag du inte vet vad det innebär eftersom du verkar bjäbba om att man inte kan vara en insider när man handlar med valutor. Vilket man givetvis kan vara.
Citera
2013-12-10, 20:17
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Kan du handla anonymt hos bitstamp?

Nej. Du måste verifiera dig där, precis som du måste på dom flesta platser nu.

Pröva localbitcoins om du vill handla mer anonymt, där kan du hitta människor som du kan köpa kontant av totalt anonymt där du bor. Inte något för mig, men jag vet fler som tycker det är jättebra. Men det innebär mer risk, kompis fick pistol i ansiktet i stället för pengar.
Citera
2013-12-10, 20:24
Medlem
Citat:
Pröva localbitcoins om du vill handla mer anonymt, där kan du hitta människor som du kan köpa kontant av totalt anonymt där du bor. Inte något för mig, men jag vet fler som tycker det är jättebra. Men det innebär mer risk, kompis fick pistol i ansiktet i stället för pengar.

Pistol i ansiktet vid bitcoinhandel? Låter verkligen som om bitcoin är den valuta som kommer ta över världen en dag! Eller vänta lite nu..
Citera
2013-12-10, 20:30
Medlem
72mms avatar
Citat:
Du får läsa och lyssna lite bättre. Bitcointalktråden handlar inte bara om stölder vilket du skulle ha vetat om du ens läst rubriken på den.
Kan du peka lite mer exakt på var i den jag ska läsa, den var ganska massiv. Vilken av de listade stölderna var en "börshöjdare som kommit ut och erkänt att han fifflat med kurserna"?

Citat:
Angående insiders så tror jag du inte vet vad det innebär eftersom du verkar bjäbba om att man inte kan vara en insider när man handlar med valutor. Vilket man givetvis kan vara.
Var har jag skrivit det? Men för att uttrycket "insider" ska kunna användas så måste det finnas något att vara insider i. Man måste veta något som inte är offentligt och som man kan utnyttja för att göra affärer. Du har fortfarande inte beskrivit vad Winklevossarna känner till eller hur de utnyttjat den informationen. När jag frågar så producerar du bara mer grundlösa påståenden om "vissa manövrar". Vad är det för manövrar du pratar om?
Citera
2013-12-10, 20:41
Medlem
Väldigt ofta är det upp mot 5% skillnad i pris mellan olika handelssiter.
Är det något som hindrar mig från att tex köpa på btc-e för $950 och sälja på Mtgox för $1000 - ta ut pengarna och för över de till btc-e på nytt och gör så ofta jag kan?
Citera
2013-12-10, 20:42
Medlem
vizuals avatar
@nibiru2011

hahaha sålde du dina bitcoins vid $700 för att du trodde den skulle gå ner lite igen eller??

hahah tråkig tur bror

du kan ju köpa några terracoins på btc-e o hoppas att den går upp lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in