Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Min definition av insider är den som är rådande.
Nej försök inte. Jag frågade efter exempel på insiders som manipulerade kursen och hur de gjorde det. Du svarade "Winklevossarna och flera av BTC börshöjdarna." samt "stödköp".
Citat:
Wikipedia: I finansväsen är en insider någon som utnyttjar sin insynsinformation för att göra en affär med värdepapper, till exempel genom att köpa en aktie innan företaget offentliggör en nyhet som får aktien att stiga.
Jag tror inte vare sig Winklevossarna eller onämnda "börshöjdare" kvalar in. Om du inte kan producera något konkret som pekar på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Kolla bara Mt Gox och dess förmåga att ståndigt få tekniska problem vid för dom väldigt gynsamma tillfällen.
Något som bidragit till att alltfler ser sig om efter alternativa handelsplatser. Fria marknaden som gör vad den gör bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Sen finns det ju som du säkert känner till en del offentliga bekännelser från bitcoininsiders som legat bakom dessa börser där de efter att de dragit sig ut från verksamheten påstått att de satt kurser lite hipp som happ och bluffat med köp och säljordrar för att tjäna mer pengar.
Nej, det känner jag inte till. Källa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Bitcoin och dess ekosystem är proppfullt med oseriösa aktörer som vill bara göra en quick buck så min kritik är helt klart berättigad.
Jasså, det är ett ekosystem nu? Trodde det bara var ett pyramidspel.