2013-12-09, 20:44
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Såpass. Får se över jullovet som sagt, annars börjar det luta åt att gå tillbaka till metylfenidatskiten eftersom studieresultaten med lisdex inte kan stå upp till hur det var tidigare.

Du fokuserar bättre med ritalin, alltså? 8 h som du nämnde låter väl ändå rätt ok för V?
Citera
2013-12-09, 22:56
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Du fokuserar bättre med ritalin, alltså? 8 h som du nämnde låter väl ändå rätt ok för V?
50 mg Elvanse är inte tillräckligt för att jag ska klara studierna. Jag skulle nog kunna ha jobb och ha fokus, men inte studier. 8 timmar räcker inte heller, efter en heldag i skolan är medicinen klar, jag har fortfarande saker att göra, mer plugg, käk att laga, träning att ta i tu med, hobbies som lockar...

Jag har inte råd med att ta höga doser Elvanse om det inte hamnar under högkostnadsskyddet. Det är pengar och att hitta rätt dos (om det nu funkar) som är problemet.

Ritalin funkade och ligger under skyddet, så om Elvanse inte vill funka så... Får jag gå tillbaka till skiten.
Citera
2013-12-10, 13:03
Medlem
adagios avatar
Citat:
50 mg Elvanse är inte tillräckligt för att jag ska klara studierna. Jag skulle nog kunna ha jobb och ha fokus, men inte studier. 8 timmar räcker inte heller, efter en heldag i skolan är medicinen klar, jag har fortfarande saker att göra, mer plugg, käk att laga, träning att ta i tu med, hobbies som lockar...

Jag har inte råd med att ta höga doser Elvanse om det inte hamnar under högkostnadsskyddet. Det är pengar och att hitta rätt dos (om det nu funkar) som är problemet.

Ritalin funkade och ligger under skyddet, så om Elvanse inte vill funka så... Får jag gå tillbaka till skiten.
Är det depåformen av Ritalin eller den direktverkande som du använder? Är bara nyfiken på vilken som brukar användas mest. Kommer kanske prova Ritalin om ett tag nämligen, och hittills har de flesta tabletter som varit med förlängt frisläpp gjort mig trögare/fått andra konstiga biverkningar, så är mest sugen på den direktverkande.

Testade förövrigt idag att ta en låg dos Elvanse och blanda med kaffe. Definitivt mer effektivt än 50 mg på en gång, åtminstone. Blev nämligen som en jädra zombie på den dosen, även på 30. Kunde inte tänka och koppla samman saker och ting liksom. Vi får se hur jag mår ikväll, om jag kommer få ångest när medicinen går ur kroppen kommer jag nog skippa skiten helt.
Citera
2013-12-10, 13:20
Medlem
Har kört på 60mg Elvanse i 1 vecka nu. Jag blir något piggare men får amfetaminvibbar. Får även sporadiska "ångestkramar" vilket är mycket obehagligt. Är tvungen att ta Imovane till natten för att öht sova. Undrar om biverkningarna lägger sig nån gång. Börjar bli jobbigt, för att inte tala om dyrt.
Citera
2013-12-10, 13:44
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Är det depåformen av Ritalin eller den direktverkande som du använder? Är bara nyfiken på vilken som brukar användas mest. Kommer kanske prova Ritalin om ett tag nämligen, och hittills har de flesta tabletter som varit med förlängt frisläpp gjort mig trögare/fått andra konstiga biverkningar, så är mest sugen på den direktverkande.

Testade förövrigt idag att ta en låg dos Elvanse och blanda med kaffe. Definitivt mer effektivt än 50 mg på en gång, åtminstone. Blev nämligen som en jädra zombie på den dosen, även på 30. Kunde inte tänka och koppla samman saker och ting liksom. Vi får se hur jag mår ikväll, om jag kommer få ångest när medicinen går ur kroppen kommer jag nog skippa skiten helt.
Jag använde både depå och direktverkande, 1-2 depå under dagen och sen påfyllning med direkt. Men ärligt talat, depån känns hårdare och kantigare än direkt, så jag funderar på att be om att få direkt endast. Om jag går tillbaka dvs, det känns mycket lättare att dosera för mig med direkt för depån har konstiga tidsintervaller som varierar för mig. Direkt funkar alltid 4 timmar, in, funka, ut.
Citera
2013-12-10, 15:01
Medlem
adagios avatar
Citat:
Jag använde både depå och direktverkande, 1-2 depå under dagen och sen påfyllning med direkt. Men ärligt talat, depån känns hårdare och kantigare än direkt, så jag funderar på att be om att få direkt endast. Om jag går tillbaka dvs, det känns mycket lättare att dosera för mig med direkt för depån har konstiga tidsintervaller som varierar för mig. Direkt funkar alltid 4 timmar, in, funka, ut.
Jag är främst rädd för ångesten som kommer när substansen går ur kroppen. Har haft en del självmordstankar och varit allmänt låg ibland när Concertan gått ur. Har du förresten testat Concerta och andra metylfenidat-prepp?
Senast redigerad av adagio 2013-12-10 kl. 15:03.
Citera
2013-12-10, 15:20
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Jag är främst rädd för ångesten som kommer när substansen går ur kroppen. Har haft en del självmordstankar och varit allmänt låg ibland när Concertan gått ur. Har du förresten testat Concerta och andra metylfenidat-prepp?
På metylfenidat blir jag bara väldigt trött när den går ur, men det är väl okej för det får mig att gå till sängs vilket jag annars kan ha problem med att göra. På Elvanse blev jag väldigt deprimerad när den gick ur de första tre veckorna, men det har lugnat ner sig nu faktiskt. Men vissa dagar blir jag fortfarande lite mer nedstämd än vanligt.

Har testat Concerta och Ritalin. Concerta gör mig euforisk och ger ena jävla hungersmärtor ibland, spelar ingen roll om jag ätit eller inte (när medicinen är i kroppen). Den går upp och ner i effekt också, som om någon leker med en on-off-knapp. Så kan sitta på en lektion känna mig extremt rastlös och så klickar det till, då kommer en plötslig våg av lugn och glädje. Efter en timme så slår det helt om och sen kommer det tillbaka igen. Det fungerar fan inte för mig.
Då är Ritalin depå mycket jämnare, även om det har olika verkningstid från dag till dag...

Har inte testat Medikinet eller Equasym, men det är möjligt att deras depå kan fungera bättre för mig.
Har aldrig haft Metamina för den delen heller.
Citera
2013-12-10, 17:20
Medlem
Citat:
Har testat Concerta och Ritalin. Concerta gör mig euforisk och ger ena jävla hungersmärtor ibland, spelar ingen roll om jag ätit eller inte (när medicinen är i kroppen). Den går upp och ner i effekt också, som om någon leker med en on-off-knapp. Så kan sitta på en lektion känna mig extremt rastlös och så klickar det till, då kommer en plötslig våg av lugn och glädje. Efter en timme så slår det helt om och sen kommer det tillbaka igen. Det fungerar fan inte för mig.
Då är Ritalin depå mycket jämnare, även om det har olika verkningstid från dag till dag...

Har läst på lite när det gäller Concerta-tablettens effekt över tid. Effekten peakar väldigt snabbt när skalet frigörs. Beroende på om du ätit eller inte och i vissa fall vad du ätit så kan effekten variera.

Concerta har en halveringstid i blodet på ca 3,5 timmar och det är ungefär så länge det tar tills man känner att den börjar tappa effekt.

Under denna tid så ska den bakersta delen (mörka) har börjat svälla och sakta pumpa ut det rosa lagret genom det laserborrade hålet längst fram. Efter ett tag så blandas det rosa med det bakomliggande vita lagret som också är något starkare och man får en medeleffekt. Sen är det bara vitt lager kvar och det e nu man ska ha högst koncentration av ämnet (ca 6-7 h).

Har väl själv upplevt att effekten håller max 7-8 timmar. För att få en jämn effektkurva så bör det bara tas 1 gång och på morgonen.

Börjar fundera på om man ska ta högre dos på morgonen typ 108 mg men först skala av dom. På detta sättet slipper man peaka för att sedan krascha så brutalt.
Citera
2013-12-10, 18:42
Medlem
Edrics avatar
Det spelar ingen roll hur Azlas patenterade OROS-tablett fungerar, Concerta fungerar inte för mig.
Citera
2013-12-10, 19:38
Medlem
absynthes avatar
Nu bli jag orolig...ångest framemot 1600..efter 8h...roligare kan man ju ha. Har inte testat än, men det låter ju som ett sannolikt scenario. Jag hade hoppats att man kunde bli mindre nervig av denna...

Vi får väl se vad det lider.
Citera
2013-12-11, 17:20
Medlem
adagios avatar
Tror jag kommer skippa Elvanse. Den fungerar bara för mig när jag tar den med kaffe, och då finns en stor risk att man blir ett virrigt nervvrak. Inte så stabil och jämn effekt, med andra ord!
Citera
2013-12-12, 19:00
Medlem
Edrics avatar
Jag tror faktiskt att jag hoppar av nu. Jag orkar inte med det här mer.

Ska be om att få testa Medikinet eller Equasym istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in