2013-12-10, 14:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
http://fof.se/tidning/2004/8/tiden-fore-tidens-borjan Här får du läsa en artikel oberoende från religiösa och ateisternas smörja. Reflektera därefter själv och du kommer komma till slutsatsen att en skapare finns.

Precis tvärtom faktiskt. Jag har läst den innan och anser att den stärker den ateistiska modellen.
Universum tar skapelsegudens roll, universum har funnits alltid i stället för en gud som funnits alltid.
Citera
2013-12-10, 14:23
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Precis tvärtom faktiskt. Jag har läst den innan och anser att den stärker den ateistiska modellen.
Universum tar skapelsegudens roll, universum har funnits alltid i stället för en gud som funnits alltid.

Universum har alltså existerat alltid? Det har inte haft en början? Är det det du vill säga?
Citera
2013-12-10, 14:24
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Självklart, en av grejerna med traditionell religion är väl att sluta vara så rädd för döden. Hade Gud bestämt sig för att jag var tillräckligt "helig" för att visat sig för mig och bränt upp mig hade jag kommit till himlen? Eller? Och varför skulle jag vara rädd för Gud? Jag har inte haft något att säga till om om jag ville skapas som människa eller inte? Det är väl snarare han som skulle få stå till svars inför mig istället?

Du har skapats till en människa och du har ett ansvar att fullborda. Lägg inte det ansvaret på skaparen. Det hjälper inte i slutändan.
Citera
2013-12-10, 14:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Universum har alltså existerat alltid? Det har inte haft en början? Är det det du vill säga?
Ja.
Citera
2013-12-10, 14:28
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ja.

Enligt vad? Skulle jag kunna få en källa på detta?
Citera
2013-12-10, 14:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Ett cykliskt universum, Big Bounce etc. Googla.
Citera
2013-12-10, 14:36
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ett cykliskt universum, Big Bounce etc. Googla.

Det har jag läst om men är det en hypotes eller har man kunnat skrapa ihop en teori värd namnet?
Citera
2013-12-10, 14:38
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

"Alltid" förutsätter tid. Så som vi (vetenskapen) förstår universum så skapades även rumstiden vid big bang.
Således kan allt tal om tid "innan big bang" totalt sakna mening.

På så vis kan jag iaf förklara att universum "alltid" existerat. Men jag vet inte om det var så proconsul menade.
Citera
2013-12-10, 14:42
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
"Alltid" förutsätter tid. Så som vi (vetenskapen) förstår universum så skapades även rumstiden vid big bang.
Således kan allt tal om tid "innan big bang" totalt sakna mening.

På så vis kan jag iaf förklara att universum "alltid" existerat. Men jag vet inte om det var så proconsul menade.

Det är jag med på. Men då är vi också överrens om att universum har haft en början hoppas jag och att tid skapades i samband med BIGBANG eller direkt efter. Vad den andra människan påstår är att det har funnits andra universum som har kollapsat men därefter skapats ett nytt och att detta ska ha pågått i all evighet. En hypotes som kan liknas vid en tanke blott som kan liknas vid önsketänkande som kan liknas vid nonsens.
Citera
2013-12-10, 14:43
Medlem
wootens avatar
Ämnen sammanfogade.
/mod
Citera
2013-12-10, 14:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
HAHA blev jag förvånad? Knappast! Sluta ge mig sajter där någon från din grupp (ateister) försöker förklara universum och att det inte behövs någon skapare. Ateismen skulle inte säga nåt annat. Läs istället direkt vad de seriösa forskarna har att berätta.

http://fof.se/tidning/2004/8/tiden-fore-tidens-borjan Här får du läsa en artikel oberoende från religiösa och ateisternas smörja. Reflektera därefter själv och du kommer komma till slutsatsen att en skapare finns.
Man förklarar inte universums början utan varför ditt argument och utgångssätt är fel, men det är klart, man kan ju inte förvänta sig att du ska LÄSA något..

Citat:
Du förstod nog inte frågan. Så du menar att tankar uppstår genom observationer? Du har fel. Tankar uppstår utan att observera. Frågan kvarstår var kommer tankar och hur uppstår de? Jag säger inte att tankar är baserade på extern information utan att tankar är en förmåga som skaparen har gett oss. Tankar är häpnadsväckande. Tänk över frågeställningen i lugn och ro. Tanken kanske slår dig vad frågan handlar om. Gör det innan du ska lägga dig i 5 minuter tänker du över min fråga; Hur föds en ny tanke och så försöker du själv besvara din fråga med de erfarenheter och kunskaper som du besitter men när du har svarat på din egen fråga s ställer du en ny fråga och då kommer du förstå vad det är jag menar med ''hur föds en ny tanke''?
Du använde vissa exempel som var direkt felaktiga. Jag förklarade att tankar om ex. hur Big Bang fungerade inte bara uppstår, utan beror direkt på extrapolation av tidigare information.
Dina arguments from ignorance är bara häpnadsväckande dumma.
"Jag förstår inte.. ", "alltså Gud!" är inte ett argument.
Citera
2013-12-10, 14:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det har jag läst om men är det en hypotes eller har man kunnat skrapa ihop en teori värd namnet?

Bran-kosmologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in