2013-12-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Det förvånar mig inte ett dugg att du inte tror på spöken men jag hoppas att du faller för din egen högmodhet

Du måste nog definiera vad du anser vara spöken först innan jag kan svara...är man högmodig bara för att man anser att bevisen för gudar är otillräckliga så må jag väl vara högmodig! Men i så fall är det inte mitt fel utan gudarna som gett oss så undermåliga skrifter, fulla med fel och rent nonsens!
Citera
2013-12-10, 14:54
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man förklarar inte universums början utan varför ditt argument och utgångssätt är fel, men det är klart, man kan ju inte förvänta sig att du ska LÄSA något..

Du använde vissa exempel som var direkt felaktiga. Jag förklarade att tankar om ex. hur Big Bang fungerade inte bara uppstår, utan beror direkt på extrapolation av tidigare information.
Dina arguments from ignorance är bara häpnadsväckande dumma.
"Jag förstår inte.. ", "alltså Gud!" är inte ett argument.

Vi lämnar universum för att det existerar en uppsjö av teorier och hypoteser kring frågan. Och vi kommer nog aldrig överrens om just den punkten.

Men tankar kan vi diskutera om det går för sig? Jag pratade om tankar i allmänhet. Vad är en tanke? Hur uppstår tankar?

Jag kan underlätta frågeställning om du inte förstår den.

Var kommer tankar ifrån?
Var tar de vägen?
tänker du medvetet eller omedvetet?
Tänker du med viljans hjälp?
Kan du sluta tänka?
Hur skapar du en tanke med viljans hjälp?
Vilken del av hjärnan använder du för att producera tankar?
Har tankar någon konsistens? färg? form? längd? utseende?
Kan man väga tankar?

Alla dessa frågor kan sammanfattas så här: Vad är en tanke? och hur föds en ny tanke?

Nu vill jag att du sitter och tänker aktivt på att du tänker. Tänk nu på att i din hjärna produceras tankar nu. Hur föds tankarna? Just nu samarbetar din hjärnceller med varann där är vi överrens och säg att det skickas elektriska signaler mellan cellerna men hur kan detta leda till att en tanke föds? Eller inte bara en utan biljontals i rasande form?
Citera
2013-12-10, 15:02
Medlem
Citat:
Vi lämnar universum för att det existerar en uppsjö av teorier och hypoteser kring frågan. Och vi kommer nog aldrig överrens om just den punkten.

Men tankar kan vi diskutera om det går för sig? Jag pratade om tankar i allmänhet. Vad är en tanke? Hur uppstår tankar?

Jag kan underlätta frågeställning om du inte förstår den.

Var kommer tankar ifrån?
Var tar de vägen?
tänker du medvetet eller omedvetet?
Tänker du med viljans hjälp?
Kan du sluta tänka?
Hur skapar du en tanke med viljans hjälp?
Vilken del av hjärnan använder du för att producera tankar?
Har tankar någon konsistens? färg? form? längd? utseende?
Kan man väga tankar?

Alla dessa frågor kan sammanfattas så här: Vad är en tanke? och hur föds en ny tanke?

Nu vill jag att du sitter och tänker aktivt på att du tänker. Tänk nu på att i din hjärna produceras tankar nu. Hur föds tankarna? Just nu samarbetar din hjärnceller med varann där är vi överrens och säg att det skickas elektriska signaler mellan cellerna men hur kan detta leda till att en tanke föds? Eller inte bara en utan biljontals i rasande form?

Och på vilket sätt skulle detta vara ett bevis för din gud?
Citera
2013-12-10, 15:11
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Och på vilket sätt skulle detta vara ett bevis för dina gud?

För att tankar är en förmåga som producerar, skapar, illustrerar. Tankar kan aldrig ha uppstått ur tomma intet eller utvecklats stegvis. Tankar och nyfikenhet är två skilda världar så argumentet att vi tänker för att vi är nyfikna håller inte. Själva tänkandet är ett fenomen som förbryllar och är häpnadsväckande. Tankar är en gåva som vi har fått av skaparen. Det finns olika stadier av tankar också. Till och med en dator kan tänka om vi nu vill vara snälla. Djur, insekter, fåglar tänker också men vår arts tankeförmåga slår alla andra arter och det som är ännu häpnadsväckande är att tankar är ingenting alls. Tankar är inte fasta, flytande, gasformig, inte heller är tankar skapade av atomer eller andra grundämnen. Tanken är ingenting men ändå allt. Förstår du paradoxen? Är det inte häpnadsveckande att alla dessa bokstäver som jag skriver har varit en tanke först och att miljontals tankar (ingenting) har skapats i hjärnan och på vägen har miljontals tankar sorterats bort och bara de bästa tankarna har valts ut helt av sig själv, allting i rasande fart och i en hastighet som är lika med ljusets om inte fortare? Endast en allsmäktig Gud kan åstadkomma en sån skapelse med en sån förmåga.

Om en tanke inte kan synas, inte kan bestå av atomer, grundämnen, och inte heller vara gasformig, flytande, fast eller elektrisk. Varför skulle det vara konstigt att skaparen inte består av något som vi känner till precis som tanken. Och tanken har skaparen skapat, hur allsmäktig är inte denna skapare?
Citera
2013-12-10, 15:14
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Du har skapats till en människa och du har ett ansvar att fullborda. Lägg inte det ansvaret på skaparen. Det hjälper inte i slutändan.
Jag har aldrig blivit tillfrågad eller bett om det jävla "ansvaret". Gud får förklara sig för mig om han finns, den idioten.
Citera
2013-12-10, 15:17
Medlem
Citat:
För att tankar är en förmåga som producerar, skapar, illustrerar. Tankar kan aldrig ha uppstått ur tomma intet eller utvecklats stegvis. Tankar och nyfikenhet är två skilda världar så argumentet att vi tänker för att vi är nyfikna håller inte. Själva tänkandet är ett fenomen som förbryllar och är häpnadsväckande. Tankar är en gåva som vi har fått av skaparen. Det finns olika stadier av tankar också. Till och med en dator kan tänka om vi nu vill vara snälla. Djur, insekter, fåglar tänker också men vår arts tankeförmåga slår alla andra arter och det som är ännu häpnadsväckande är att tankar är ingenting alls. Tankar är inte fasta, flytande, gasformig, inte heller är tankar skapade av atomer eller andra grundämnen. Tanken är ingenting men ändå allt. Förstår du paradoxen? Är det inte häpnadsveckande att alla dessa bokstäver som jag skriver har varit en tanke först och att miljontals tankar (ingenting) har skapats i hjärnan och på vägen har miljontals tankar sorterats bort och bara de bästa tankarna har valts ut helt av sig själv, allting i rasande fart och i en hastighet som är lika med ljusets om inte fortare? Endast en allsmäktig Gud kan åstadkomma en sån skapelse med en sån förmåga.

Om en tanke inte kan synas, inte kan bestå av atomer, grundämnen, och inte heller vara gasformig, flytande, fast eller elektrisk. Varför skulle det vara konstigt att skaparen inte består av något som vi känner till precis som tanken. Och tanken har skaparen skapat, hur allsmäktig är inte denna skapare?

Då är biologisk evolution ett mycket bättre svar som dessutom stöds av forskning inom paleontologi, genteknik m.m. Det här med gudar är nog bara ett mänskligt påhitt...
Citera
2013-12-10, 15:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
För att tankar är en förmåga som producerar, skapar, illustrerar. Tankar kan aldrig ha uppstått ur tomma intet eller utvecklats stegvis.

Haha, och varför skulle de inte kunna det?

Citat:
Tankar och nyfikenhet är två skilda världar så argumentet att vi tänker för att vi är nyfikna håller inte.

Vi tänker för att vi har HJÄRNOR.

Citat:
Själva tänkandet är ett fenomen som förbryllar och är häpnadsväckande.

Ja.

Citat:
Tankar är en gåva som vi har fått av skaparen.

Och bevisen för det....?

Citat:
Det finns olika stadier av tankar också. Till och med en dator kan tänka om vi nu vill vara snälla. Djur, insekter, fåglar tänker också men vår arts tankeförmåga slår alla andra arter och det som är ännu häpnadsväckande är att tankar är ingenting alls.

Hahaha NYSS hette det att tankar inte kan utvecklas stegvis och NU säger du själv att det finns olika avancerade stadier av tankar. Självmål.

Citat:
Tankar är inte fasta, flytande, gasformig, inte heller är tankar skapade av atomer eller andra grundämnen. Tanken är ingenting men ändå allt. Förstår du paradoxen? Är det inte häpnadsveckande att alla dessa bokstäver som jag skriver har varit en tanke först och att miljontals tankar (ingenting) har skapats i hjärnan och på vägen har miljontals tankar sorterats bort och bara de bästa tankarna har valts ut helt av sig själv, allting i rasande fart och i en hastighet som är lika med ljusets om inte fortare?

Det enda jag ser är att stort argument from ignorance.

Citat:
Endast en allsmäktig Gud kan åstadkomma en sån skapelse med en sån förmåga.

Det räcker inte med att påstå det.

Citat:
Om en tanke inte kan synas, inte kan bestå av atomer, grundämnen, och inte heller vara gasformig, flytande, fast eller elektrisk.

Tankar är en produkt av aktivitet i den fysiska hjärnan. Du pratar nonsens i vanlig ordning.

Citat:
Varför skulle det vara konstigt att skaparen inte består av något som vi känner till precis som tanken.

Vi vet vad tanken består av: Aktivitet i hjärnan. Ingen aning om exakt hur dock. Du försöker bara göra ännu ett argument from ignorance.

Citat:
Och tanken har skaparen skapat, hur allsmäktig är inte denna skapare?

Och bevisen för att det finns en skapare....?
Citera
2013-12-10, 15:36
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Vill du se skaparen även om synen skulle leda till att du blev till stoft och aska? Om svaret är jakande vill jag säga att jag hoppas på att du ser, inte skaparen för människan är för ohelig för att kunna se skaparen men osynliga väsen som vi kallar spöken i dagligt tal så får vi se om du vågar stå kvar och diskutera med det.

Äh, Jahve, som lär vara den du syftar på, har ju gjort undantag förr så varför inte en eller flera gånger till.
Citera
2013-12-10, 15:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Nej nej. Tankar varken skapar eller producerar något. Handling gör det. Du kan tänka dig blå utan att skapa ett skit. Så om gud finns och har skapat allt måste han vara fysisk.

Man kan också mäta att hjärnan tänker med enkla biofeedbacksystem.
Citera
2013-12-10, 15:45
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Enligt vad? Skulle jag kunna få en källa på detta?

Va? Har du mage att komma och kräva källor till påståenden av andra? Komiskt.
Citera
2013-12-10, 16:36
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Jag har aldrig blivit tillfrågad eller bett om det jävla "ansvaret". Gud får förklara sig för mig om han finns, den idioten.

Nej, och nu när du blev till har du ett ansvar. Gud skapade dig utan att fråga dig om lov. Gud tar ditt liv utan att fråga om lov och Gud dömer dig utan att fråga om lov.
Citera
2013-12-10, 16:37
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Äh, Jahve, som lär vara den du syftar på, har ju gjort undantag förr så varför inte en eller flera gånger till.

När har skaparen gjort undantag och vem har fått se Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in