2013-12-09, 19:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Återigen, alla som gör ett påstående har bevisbörda.

Helt korrekt rör det sig egentligen mest om "extraordinary claims".
Citera
2013-12-09, 19:07
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Rodja.. är du emotionellt laddad och så optimerad att du känner andrs känslor redan via IT-numerologiska överföringar?

Isf.. WOW .... finns dem som tror på orakel, varför går du inte och hör efter vad paranormala forumeet har att säga om "hopp" och om "känslan av utsatthet"

eller du, psykologiforumet : där kan de väl utifrån sina testmannualer bringa klarhet? Att medlemmar som inte skriver utefter tro hopp o kärlek, är rädda ock känner sig.. hotade..

Frågar dig, är du psykologistuderande och behöver kandidera upp tentan? Vad gör du isf i religionsforum tråd : ateism är inte en tro ? mnotivera vad som ficjk in dig här egentligen.. lägg nu ut känslorna, för du försöker närmast förstärka saken att religion och gudstes, vilar på... the mighty feeling.. hioppas hoppas gud finns, inte att han finns, fastän mannualerna spikat fast att han SKALL finnas och etiken SKALL följa Guds DOM.. och han SKALL klubba ner att för att sedan skicka dem till helvetet, medan dem med hopp.. skall smaka guds nektar.. (det vill jag förstås inte utveckla vidare då erotiska anspelningar är svårt att undvika, du har t.ex muslimernas förväntan/hopp.. på att hålla sig med sexuellt harem.. och då är nektar, vad då ? )

Menade du att "vi" behöver börja anamma islamska paketet lite mer för att inge fuindamentalister mer hopp?

Rent allmänt är du ganska diffus.. humanorium är, utifrån att inte ha matte som första kriterium, inte nödvändigtvis ett diffust fält där man kan lägga in religion hur som helst, B. är som han genomgående nämnt, en pedant - vad är det för fel med att vara noga ?

Är man noga inom den fundamentala teismen? Hur noga ? krävs gränssättningar?

Nej, jag börjar att bli ganska roat emotionellt laddad
Citera
2013-12-09, 19:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Helt korrekt rör det sig egentligen mest om "extraordinary claims".
Att Gud inte finns, är det ett "extraordinary claim", anser du?
Citera
2013-12-09, 19:13
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Återigen, alla som gör ett påstående har bevisbörda. Okej?

Att säga att Gud inte finns är ett påstående och vice versa, okej?
Inte riktigt.

Att inte inbefatta gud är inte ett påstående, det är enbart ett överhoppande, eller transcendens, man kan också säga ett mentalt/intellektuellt crescendo och med det, ett icke-ställningstagande.

Därav att ateism inte är en tro, man utformar inget anti-koncept, behöver inte antidot, skulle det besvära, skulle t.ex vetenskap aldrig ens komma på kartan!!! Då skulle man ha fullt upp med att fäkta anti.

Istället lämnas gud och kvar står teismen med sin egenuppsättning, världen har förstås evolutionen som teori, där befinner sig ännu inte teismen : undantaget bl.a Iran.

Vilket stärker och ger råg i ryggen för neo-islamism, som kan tänkas blossa upp, framöver. Iom att teokrati-ideologiska koncept, sällan skiljer på folktro/tradition och akademi, därför får man se upp.. med argument som bl.a dina.

Särskilt när du spekulerade döden. Då får man ju isf undra hur du spekulerar människovärdet och ur vilken värdegrund, den har du ännu inte ens velat namnge. Du drar till med gud som att gud är en slagpåse, ingen förankring ingen källa.....
Citera
2013-12-09, 19:13
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Återigen, alla som gör ett påstående har bevisbörda. Okej?

Att säga att Gud inte finns är ett påstående och vice versa, okej?
Ja, men ateism gör inget påstående. Ateister påstår inte att Gud inte existerar, utan har frånvaro av tro på Gud.
Citera
2013-12-09, 19:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att Gud inte finns, är det ett "extraordinary claim", anser du?

Definitivt om det rör sig om en teo-metafysisk, extra-kosmisk 'gud'. Det finns ju i stort sett inte en tillstymmelse till falsifierings-möjlighet.

Kosmos-relaterande/antropomorficerade 'guder' är lite annorlunda.
Citera
2013-12-09, 19:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ja, men ateism gör inget påstående. Ateister påstår inte att Gud inte existerar, utan har frånvaro av tro på Gud.
Det finns faktiskt ateister som påstår att Gud inte existerar. Eller har jag fel?
Citera
2013-12-09, 19:42
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Själv kan jag inte se nån tråd-relevans alls i detta intresse för pop-psykologiska analyser av mina motiver, men jag kan ju ha forbisett dessa och hoppas på en sambands-förklaring.

Att jag är agnostiker är konsekvensen av min .... genom många år ..... ökande rationella position (och ökande kunskap om den pådyvlande teisms demagogiska karaktär), som intet har med emotionell eller dyl. motivation att göra.

En agnostiker är en agnostiker är en agnostiker.

Varför kallar du dig inte för ateist? Alla dessa år! Ökande rationella position och min (!) demagogiska karaktär!?

Mina "pop-psykologiska" analyser av dina motiv äger inte mer relevans för tråden än dina eleganta ekvilibristiska tangenttryck!

För så fort man börjar att dissekera vad teism och ateism är, så trycker du ner andra. Inlägg av många får bara kritik från dig för att de inte har rätt förståelse för slika retoriska uttryck! Du har ju redan bestämt dig!

Ser du inte själv hur omöjligt det är att samtala, när du inte ens kan närma dig frågan utan ett högdragen attityd? Du är ju inte ens nyfiken?
Citera
2013-12-09, 19:54
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, men ordet "teist" är inte lika etablerat som ordet "ateist".

Ordet "ateist" förknippar dom flesta med människor som tror på evolutionsteorin bland annat, man förknippar inte ordet "ateist" med spädbarn, även om det är konsekvensen av att tillämpa ordet strikt.
Jag ser det mer som att det finns så många olika uppdelningar av teist (personer som tror på en eller flera personliga (som i att dom är aktiva och bryr sig om sin skapelse till skillnad från deism) gudar medans ateist är ett relativt nytt ord.

Jag ser inte spädbarn som ateister då man måste ha kunskap om gudsbegreppet innan man kan kalla sig ateist.
Citera
2013-12-09, 19:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
En agnostiker är en agnostiker är en agnostiker.

Trevligt att du här är så semantisk specifik.

Citat:
Varför kallar du dig inte för ateist? Alla dessa år!

Den pådyvlande abrahamist-apologetiska förvirring omkring semantik är redan påtaglig. Det finns ingen anledning till att öka på den.

Citat:
Ökande rationella position och min (!) demagogiska karaktär!?

Och jag förstår för min del inte din motfråga.

Citat:
Mina "pop-psykologiska" analyser av dina motiv äger inte mer relevans för tråden än dina eleganta ekvilibristiska tangenttryck!

Nej, mindre.

Citat:
För så fort man börjar att dissekera vad teism och ateism är, så trycker du ner andra.

Jag ser inte semantisk precision som annat än en tillgång i religions-deabetten som länge har dominerats av en minoritet demagoger ..... som försvårar för båda religions-kritiker och vettiga teister.

Citat:
Inlägg av många får bara kritik från dig för att de inte har rätt förståelse för slika retoriska uttryck!

Offerkoftan är irrelevant.

Citat:
Du har ju redan bestämt dig!

Ja, i stort sett i relation till pådyvlande teism. "Vettiga" teister har jag inget problem med.

Citat:
Ser du inte själv hur omöjligt det är att samtala, när du inte ens kan närma dig frågan utan ett högdragen attityd?

Nej.

Citat:
Du är ju inte ens nyfiken?

Om vad? "Svar" från nån missions-manual som jag har sett tusentals gånger tidigare? Däremot finns det iblant mycket duktiga och kunniga teister som är intressante (också på detta på detta subforum).
Citera
2013-12-09, 20:05
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det finns faktiskt ateister som påstår att Gud inte existerar. Eller har jag fel?
Det finns det säkert, så kallade "gnostiska" eller "starka" ateister. Väldigt få ateister är just starka ateister, och om inget annat nämns syftar "ateist" på agnostisk ateist, en ateist som inte vet om gudar finns eller inte, men väljer att inte tro, precis som man inte tror på spöken, häxor och annat trams.
Citera
2013-12-09, 20:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det finns det säkert, så kallade "gnostiska" eller "starka" ateister. Väldigt få ateister är just starka ateister, och om inget annat nämns syftar "ateist" på agnostisk ateist, en ateist som inte vet om gudar finns eller inte, men väljer att inte tro, precis som man inte tror på spöken, häxor och annat trams.
Jag tycker snarare att det finns många fler "starka" ateister än "svaga". Se bara hur det ser ut i detta forum. Du är själv en svag ateist, förmodar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in