2013-12-08, 23:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
MrFold du citerade nyss mig men ändå har du problem med att läsa innantill... kommer inte ens kommentera det. Men att MB skulle våga köra med ett par öl i kroppen det tror jag definitivt!

Vad menar du? Försök nu inte komma undan sakliga bemötanden med sånt där trams, det är alldeles för många av er i karategänget som kommer med luddiga ursäkter när det börjar bli tuffa sakargument att bemöta.

Var också medveten om att många i tråden är MYCKET mer inlästa på materialet än du. Jag iddes inte kommentera din spekulation om att han skulle ha skrivit att han ringer när han åker. Hela denna spekulation faller redan på att han faktiskt inte ringde. Dessutom: Inte en enda gång under den period på nära 3 månader som man analyserade MB och VB:s datatrafik så ringde han till henne. Hon ringde honom några gånger vid samma tillfälle och bad om ursäkt för det efteråt, de tycks ha haft en överenskommelse om att bara ha kontakt via SMS.
Citera
2013-12-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du skrev att det är FL som beslutar om vittnen får gå. Personer som kan misstänkas får gå från anhållandeförhör efter beslut från åkl.
Jag kan ändå besvara den rätt enkla frågan med att upprepa, åklagaren är fu-ledare och således högsta beslutsafattare vad gäller handläggningsåtgärder och om det tidigt i utredningen funnits vissa misstankar mot MB så är det nog knappast upp till FL att "avskriva" dessa utan man frågar chefen, dvs åklagaren.

Vill du inte förstå?
Citera
2013-12-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Lägg inte din tid på att övertala "Tozon" eller vad han nu heter på att du har varit där... somliga i denna tråden vill vilseleda, ljuga, svartmåla/förtala andra skribenter samt styra utredningen i fel riktning.

Självklart har du varit där, det fattar nog Tzon också, ellerhur Tzon eller vad du nu heter!

"styr utredningen i fel riktning" denna utredning vi har i tråden menar du? Det är väl ingen som styr den åt något visst håll. De flesta skriver om ditten o datten.
Du däremot tycks ha hakat upp dig vid att svartmåla MB, om och om igen. Inte mycket prat om nåt annat där inte. Du vill ha reportage i Efterlyst, uppdrag granskning mm hm.. Kanske lite sent drag nu eller???

Menar du att det är du som styr utredningen åt fel riktning?? För Enligt mig gör du det om man nu ska snacka om att styra.
Jag tycker nog mer det handlar om helt vanliga diskussioner, argumentationer vilka kan bli lite ilskna ibland, det hör liksom till.
- Vilka styr utredningen här inne undrar jag, för det är inget jag märkt av faktiskt, skulle vara intressant att få reda på...
Citera
2013-12-08, 23:34
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är en spekulation som kommer att visa sig vara riktig. Sticken i ryggen gjordes med avsikt att orsaka inre blödningar varvid blodomloppet tömdes på en betydande mängd blod för att kommande kapning av händer och ben vid ljumskarna inte skulle orsaka blodspår i onödan. VB var troligen åtminstone vid halvt medvetande tills de dödande sticken i hjärttrakten släckte henne. Jag tror förövarna var ute efter att bevittna en dödsprocess.

Det var den mest träffsäkra otäcka men möjliga beskrivningen jag hört. Tänk om det var så utstuderat planerat??! Varför ville de se det? Filmade? Vem köper dessa filmerna? Används de som hot av vissa? Vem har då letat på nätet för att veta detta? KJ var ingen läkare, hans kompis? Hans vaktmästarkollega var tydligen obducent vid något tillfälle-
har dock ingen susning om vem det var, lr hur den personen är
Citera
2013-12-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
mitt fetade
Andra kan veta mer än dig?? Hans vän jobbar väl inom mobilbranschen? "Han är så bra på teknik" och kan ha kontakt i sitt intresse med andra som är än bättre- brukar vara så.För inte så länge sedan i tråden kom det fram nya uppgifter som legat och tryckt hela tiden ang moiblmasternas funktion osv. Är det 100 % säkert att man inte kan veta om mobilens funktion man är insatt ordentligt? Med hans intresse så kan han ha haft reda på det medans vi andra virrar runt...

Jag tycker det är väldigt underligt att en man med så många bollar i luften har en gammal skröplig mobil som han knappt kan läsa texten på? Tror han hållt kvar denna mobilen pga denna "fördelen", som han kanske en annan gång tidigare har förstått är "säker". Han kan ha anat eller vetat detta med andras hjälp, men inte offentliggjort det pga det syftet att han velat ha det så- för att definitivt dölja vad det nu än är han VILL dölja- otrohet, fiffel whar ever. Vilken annan mobil som helst som en företagsmobil, privatmobil hade varit bättre för honom!!

Det är inte jag som påstår det här. Jag citerar ur IBAS rapport i FUP. Och de har hyfsad koll - även i jämförelse med lokala mobil-orakel i Boden... Läs rapporten. Meddelandena har permanent raderats av en automatisk funktion som inte kan påverkas eller startas av användaren. Det är IBAS slutsats. Alltså: om MB byggt en mordplan på att ingen skulle kunna läsa ett sådant SMS, var det enda säkra sättet att gå fri att göra sig av med telefonen. Vilket han inte gjorde.
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-08 kl. 23:38.
Citera
2013-12-08, 23:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Jag kan ändå besvara den rätt enkla frågan med att upprepa, åklagaren är fu-ledare och således högsta beslutsafattare vad gäller handläggningsåtgärder och om det tidigt i utredningen funnits vissa misstankar mot MB så är det nog knappast upp till FL att "avskriva" dessa utan man frågar chefen, dvs åklagaren.

Vill du inte förstå?
Jo, jag förstår. Han kunde misstänkas och kunde inte "avskrivas" utan chefens tillstånd.
Citera
2013-12-08, 23:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jaha, varför ser vi inte det i några av dem andra förhören i FUP då?

Vet inte, kanske för att det här var ett av de viktigaste förhören som hölls i utredningen från FU-ledningens synvinkel. Man ville här se till att man fått rimliga svar på alla frågor man behövde svar på och man ville se om något konstigt skulle dyka upp i hans svar som kunde ge anledning till att göra en ny prövning av hans roll i utredningen. Jag kanske har uttryckt mig otydligt på den punkten - naturligtvis var han vid detta datum och inför detta förhör ännu inte på långa vägar avförd ur utredningen. Vi måste minnas att några blodfynd ännu inte hade gjorts.

Jag finner det inte osannolikt att åklagaren rentav lyssnade till förhöret via högtalare. Åtminstone lär hon ha fått ett referat av den innan hon fattade det beslut som hon tydligen meddelat att hon själv ville fatta.

I formell mening har det dock aldrig handlat om annat än huruvida han skulle kvarhållas för vidare, upplysningsvisa förhör. I reell mening: Där kan vi bara spekulera.
Citera
2013-12-08, 23:38
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Härvid är vi oense. Hennes blod pulserade inte ut alls. Därav inre blödning.
Ni pekar åt samma håll, att det skulle vara så lite blod som möjligt enligt GM
Citera
2013-12-08, 23:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du skrev att det är FL som beslutar om vittnen får gå. Personer som kan misstänkas får gå från anhållandeförhör efter beslut från åkl.

Det var inget "anhållandeförhör" (RB 24:8) - det var ett vanligt, upplysningsvis förhör (RB 23:6). Formellt alltså, om man ev. umgicks med tankar på att göra en annan bedömning av läget beroende på vad som kom fram under förhöret lär vi aldrig få veta.
Citera
2013-12-08, 23:43
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår. Han kunde misstänkas och kunde inte "avskrivas" utan chefens tillstånd.
Polisen hade vetskap om SMS samma kväll som VB försvann och en kk-relationen. Dagen innan det aktuella förhöret griper man KJ på sannolika skäl misstänkt. Man vill då rensa bort MB och håller ett "avstämningsförhör" med honom dagen efter gripandet av KJ och är nöjd med de uppgifter som lämnas vid förhöret. Man gör en sista koll med åklagaren som slutligt "avskriver" honom som misstänkt även om han formellt aldrig delgivits någon misstanke. Inget skumt. Inget anmärkningsvärt. Normala handläggningsrutiner.
Citera
2013-12-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jodå, rättegången/huvudförhandlingen är över i detta mål. Rättegången kommer inte tas om. Nu väntar alla bara på dom.

Nej förhandlingen i TR är inte avslutad förrän de avkunnat en dom. Jag skrev aldrig att rättegången kommer att tas om. Detta förhållande inträffar om det kommer fram nya bevis enligt artikeln i NSD som jag hänvisade till. Väntar alla bara på dom? Vilka är dom? Du menar väl en dom..

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Uredningen?

Har du missat att rättegången är avslutad?

Se svar ovan!

Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Rättegången är inte avslutad än... kommer nya bevis fram får man börja om från början med nya domare mm.

Tack - du förstod exakt vad som stod i artikeln i NSD.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
I praktiken är den det och efter RPU beslutas om det blir ett långt fängelsestraff eller RP.

Att det skulle dyka upp nya bevis är osannolikt, inte sådant som skulle visa på att KJ är oskyldig och/eller att MB/AN är inblandade.

It ain't over till the fat lady sings

http://en.wikipedia.org/wiki/It_ain't_over_till_the_fat_lady_sings
Citera
2013-12-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vet inte, kanske för att det här var ett av de viktigaste förhören som hölls i utredningen från FU-ledningens synvinkel. Man ville här se till att man fått rimliga svar på alla frågor man behövde svar på och man ville se om något konstigt skulle dyka upp i hans svar som kunde ge anledning till att göra en ny prövning av hans roll i utredningen. Jag kanske har uttryckt mig otydligt på den punkten - naturligtvis var han vid detta datum och inför detta förhör ännu inte på långa vägar avförd ur utredningen. Vi måste minnas att några blodfynd ännu inte hade gjorts.

Jag finner det inte osannolikt att åklagaren rentav lyssnade till förhöret via högtalare. Åtminstone lär hon ha fått ett referat av den innan hon fattade det beslut som hon tydligen meddelat att hon själv ville fatta.

I formell mening har det dock aldrig handlat om annat än huruvida han skulle kvarhållas för vidare, upplysningsvisa förhör. I reell mening: Där kan vi bara spekulera.
Instämmer till fullo och vi tycks i alla fall vara överens i den här delen vilket uppenbarligen leder till att Q till och med blandar ihop våra inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in