2013-12-08, 23:19
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Rättegången är inte avslutad än... kommer nya bevis fram får man börja om från början med nya domare mm.

I praktiken är den det och efter RPU beslutas om det blir ett långt fängelsestraff eller RP.

Att det skulle dyka upp nya bevis är osannolikt, inte sådant som skulle visa på att KJ är oskyldig och/eller att MB/AN är inblandade.
Citera
2013-12-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Åklagare behöver inte besluta om att vittnen får gå.
Ändra behöver till kan så stämmer det bättre. Utifrån tidssambandet med gripandet av KJ gissar jag att man velat helt avföra eventuell misstankar mot MB genom ett "sista" förhör. Efter förhöret rapporterar förhörsledaren till åklagaren som bedömt att det inte föreligger någon misstanke och därför BESLUTAR att MB får gå. Det händer inte alltför sällan att man hör personer upplysningvis och efter förhöret BESLUTAR åklagaren att delge misstanke och förhöret återupptas men då som ett misstankeförhör. Fanns det inget hämtningsbeslut så är detta troligen förklaringen. Åklagaren fick bedöma om det förelåg någon som helst misstanke mot MB efter förhöret men BESLUTADE att så inte var fallet och att han därför var fri att lämna.

Vissa handläggningsåtfärder är rutin i verklighetens utredningar men något oerhört misstänktsamt och suspekt på FB.
Citera
2013-12-08, 23:21
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Låt mig tjata lite om varför omständigheterna ----"

SMS MB-VB
Den automatiska funktionen "Erase" i MBs telefon har permanent raderat de SMS som fanns mellan VB och MB från den 4/5. Vi vet bara ATT de förekommit. I FUP (s 952) står följande om hur denna raderingsfunktion opereras: "Erase är ingen funktion som användaren kan starta eller påverka på något sätt", dvs trots att MB raderat en stor mängd SMS - däribland VBs, inklusive de från kvällen 4/5 - kan han inte VETA att de inte går att återskapa, eftersom den permanenta raderingsfunktionen inte med säkerhet kan aktiveras av honom. IBAS kunde precis lika gärna ha klarat av att få fram SMS:en, något MB inte har en aning om när han förhörs. Ändå väljer han att återge deras ungefärliga innehåll, på ett sätt som är förödande för KJ om det är sant. På samma sätt skulle en lögn från MB om innehållet vara förödande för honom i själv i det här läget.

Skulle MB våga ta den risken? Han är ju så "himla bra på teknik och mobiler"? Han kanske därför vet att SMS-en aldrig kan återskapas, och kan utan risk dra en vals för att mörka att SMS:en egentligen handlade om att han skulle träffa VB senare på kvällen. Svaret är att det kan han inte veta. IBAS kan inte veta. Ingen kan veta. Han skulle alltså chansa på turen istället för att bara göra sig av med mobilen med det - för honom - livsfarliga innehållet. En borttappad eller stulen mobil kan rymmas inom rimligt tvivel. Återskapade meddelanden om hemliga möten mordkvällen gör inte det.

--------------------borttagen text----------.
mitt fetade
Andra kan veta mer än dig?? Hans vän jobbar väl inom mobilbranschen? "Han är så bra på teknik" och kan ha kontakt i sitt intresse med andra som är än bättre- brukar vara så.För inte så länge sedan i tråden kom det fram nya uppgifter som legat och tryckt hela tiden ang moiblmasternas funktion osv. Är det 100 % säkert att man inte kan veta om mobilens funktion man är insatt ordentligt? Med hans intresse så kan han ha haft reda på det medans vi andra virrar runt...

Jag tycker det är väldigt underligt att en man med så många bollar i luften har en gammal skröplig mobil som han knappt kan läsa texten på? Tror han hållt kvar denna mobilen pga denna "fördelen", som han kanske en annan gång tidigare har förstått är "säker". Han kan ha anat eller vetat detta med andras hjälp, men inte offentliggjort det pga det syftet att han velat ha det så- för att definitivt dölja vad det nu än är han VILL dölja- otrohet, fiffel whar ever. Vilken annan mobil som helst som en företagsmobil, privatmobil hade varit bättre för honom!!
Citera
2013-12-08, 23:24
Medlem
Citat:
Men nu var det inte FL som fattade beslutet efter att ha hört med åkl, det av åkl som fattade beslutet.
Antingen satt åklagaren med på medhörning, mindre troligt, eller så lämnade FL rummet och träffade eller ringde till åklagaren och briefade om vad som framkommit. Åklagaren är FU-ledare och fattar beslutet så det är inte FL som får eller skall fatta beslutet.

Denna typ av beslut hamnar regelmässigt i slasken och finns troligen att återfinna där.
Citera
2013-12-08, 23:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Antingen satt åklagaren med på medhörning, mindre troligt, eller så lämnade FL rummet och träffade eller ringde till åklagaren och briefade om vad som framkommit. Åklagaren är FU-ledare och fattar beslutet så det är inte FL som får eller skall fatta beslutet.

Denna typ av beslut hamnar regelmässigt i slasken och finns troligen att återfinna där.
Du skrev att det är FL som beslutar om vittnen får gå. Personer som kan misstänkas får gå från anhållandeförhör efter beslut från åkl.
Citera
2013-12-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jaha, varför ser vi inte det i några av dem andra förhören i FUP då?
Därför att troligen fanns det inledningsvis vissa misstankar mot MB även om dessa hot polisen inte uppnåt styrkan av skälig misstanke.
Citera
2013-12-08, 23:29
Medlem
Citat:
Du skrev att det är FL som beslutar om vittnen får gå. Personer som kan misstänkas får gå från anhållandeförhör efter beslut från åkl.
Jag har inte skrivit det?
Citera
2013-12-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Jag tar tillbaka det jag skrev. Om de nu möttes upp, vilket jag definitivt tror kan han ha skrivit: "ok då ringer jag när jag kör hemifrån, börja du gå"

Nej. Det kan han inte ha skrivit. Hade telefonen någonsin skickat ett sådant SMS, skulle han gjort sig av med den, eftersom den kunnat binda honom till mordet. Han kunde nämligen inte veta att SMSen inte kunde återskapas. Det mesta tyder på att det MB säger om de saknade SMSen är någorlunda riktigt, eftersom han vågade ha kvar telefonen.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Jag tror att han var trött på VB på många sätt, men också van att få uppmärksamhet/bekräftelse från henne. Jag tror inte att han brydde sig om henne på något djupare plan, ingenting alls tyder på det. När han har en stund över på söndagen kollar han deras FB-konversation och ser att hon skrivit ledsna/arga saker till honom. Han blir lite stött och skriver därför ett lite spydigt svar tillbaka. Alltså precis som han brukar. Spydigt eller känslokallt. Ingenting i detta FB-meddelande skiljer sig från hur han brukade svara (med ojämna mellanrum) där.

Sen tänker han inte mer på saken förrän nästa dag. Jag tror han som vanligt var upptagen av många saker, men när det blev lite lugnt en stund kom ändå en tanke på VB. Han kollar sin telefon och ser att inga SMS kommit. Han känner sig kanske lite besviken över detta och funderar på om hon nu gjort allvar av sina tidigare hot om att bryta helt med honom. Han vet inte riktigt vad han känner för det. Det skulle vara skönt å ena sidan, men också lite tråkigt. Det är trots allt en boost för egot på en 50-åring att få kärleksförklaringar från en ung tjej varje vecka. Även om tjejen är jobbig och rätt konstig om sanningen ska fram. Nåja, han skriver ett litet SMS och skickar iväg. Sen är det en massa annat att tänka på igen.

När VB inte dyker upp på träningen den 7:e så noterar han givetvis det. Från hans perspektiv verkar det som att hon faktiskt har tjurat till på riktigt denna gång, därför håller hon sig borta även från träningen. Han kanske funderar på att skicka ett nytt SMS, men det känns faktiskt rätt skönt också att det blivit lugnt. Hursomhelst är han trött efter karateträningen, han vill bara hem och sova för i morgon är det jobb på restaurangen igen hela dagen.

Anta att vi visste säkert att MB inte var skyldig - vi kan säga att bröllopsmiddagen ägde rum i Kalix istället och att hela sällskapet satt uppe till kl 1 innan de gick och la sig på sina hotellrum. Utifrån det vi vet om MB och hans förhållande till KJ: Skulle vi bli förvånade om han betedde sig exakt så här med sina kontaktförsök: Halvhjärtat, ganska oengagerat. Gör inget försök att ta reda på varför hon inte är på träningen (hon har f.ö. uteblivit förr också).

- Nä det skulle vi såklart inte bli. För det är så här han verkar vara: Han har inget djupare intresse för människor, inte mycket till vare sig medkänsla eller engagemang. Han är engagerad i sin firma och sin karateklubb, that's it. Så vad menar du att hans beteende här "bevisar"? Det bevisar inte ett skit.

Jag tror att MB resonerar exakt på det här viset (valda stycken ur texten), det är naturligt utifrån hans förhållningssätt till deras relation. Efter VB:s förvinnande hade han en teori om att hon höll sig borta för att göra honom orolig, även om hon fungerade som en stor ego-förstärkare var han trött på alla känsloutspel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
mitt fetade
Andra kan veta mer än dig?? Hans vän jobbar väl inom mobilbranschen? "Han är så bra på teknik" och kan ha kontakt i sitt intresse med andra som är än bättre- brukar vara så.För inte så länge sedan i tråden kom det fram nya uppgifter som legat och tryckt hela tiden ang moiblmasternas funktion osv. Är det 100 % säkert att man inte kan veta om mobilens funktion man är insatt ordentligt? Med hans intresse så kan han ha haft reda på det medans vi andra virrar runt...

Jag tycker det är väldigt underligt att en man med så många bollar i luften har en gammal skröplig mobil som han knappt kan läsa texten på? Tror han hållt kvar denna mobilen pga denna "fördelen", som han kanske en annan gång tidigare har förstått är "säker". Han kan ha anat eller vetat detta med andras hjälp, men inte offentliggjort det pga det syftet att han velat ha det så- för att definitivt dölja vad det nu än är han VILL dölja- otrohet, fiffel whar ever. Vilken annan mobil som helst som en företagsmobil, privatmobil hade varit bättre för honom!!

Känns som att Sony Aino borde vara det självklara valet för folk med tveksamma sms-kontakter. En perfekt buslur. Kanske kan vara något att marknadsföra sig med.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Jag har inte skrivit det?
Nej, förlåt, det var MrFold som skrev det innan du gick in i debatten. Håller du med MrFold eller tror du att vittnen måste få lov från åkl att gå?
Citera
2013-12-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
MPS är troligtvis inomhus med tillgång till en stor kran, ex i ett slakteri eller storkök etc.

Förstår fortfarande inte varför sushirestaurangen inte grundligt genomsöktes från dag 1?

Helt enkelt att det inte fanns någon anledning, lika lite anledning som om polisen vänt upp och ner på några av KJ's kompisars bostäder och eventuella bilar.
Tror FHL kände avföringsdoften då de plockade in dem (småpojkarna) på förhör.. nu är det ingen lek utan allvar. Fanns inte en av dem som skulle ens tänka sig att låtsas skydda sin airsoft kompis, commander KJ och själv ens vilja bli inblandad i det mord han gjort.

Det är inga raketforskare någon av dem med några undantag, de är pojkar/flickor som knappt vet om det är morgon eller kväll i deras liv, tråkigt men sant.

Det finns två vittnesförhör som är väldigt talande.. ett med läraren XX och ett med airsoft intresserade XX boende på annan ort än Boden och där beskrivs både KJ och personer runt honom på ett enkelt men tydligt sätt och utan omsvep.
Alla hästar är inte hemma i stallet men KJ är nog så intelligent att vara beräknande, genomföra och slutföra sin "OPERATION" som är i hans militära värld. Det är en bubbla som förmodligen hans föräldrar och bröder inte når..iaf ännu. Jag lider med just dem..föräldrar och bröderna.. vilket helvete de går igenom.

Jag använder XX för det har spårat iväg och oskyldiga människor hängs ut hit och dit i denna i början seriösa tråd men som sedan FUP och TR har tagit helt vansinniga proportioner och oskyldiga och t.o.m. de som är enbart vittnen hängs ut.

Båda XX finns i FUP och deras vittnesförhör för seriösa som läst FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in