2013-12-02, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag inte. Jag är övertygad om att MB - helt plötsligt - nämnde Lakaträsk.

Jag tror inte jag har fel där.

Fast uppgifterna pekar ju på att så inte är fallet, vad bygger du din övertygelse på?
Citera
2013-12-02, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
VARFÖR tror du det?

Av den enkla anledningen att jag själv insamlat stora mängder information (via formulär och bokmärke i MW), systematiserat i en databas (Access).

Därför tror jag det.
Citera
2013-12-02, 01:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3ndium
Journalisten råkade nysa eller klia sig i örat eller något annat. Han hörde bygga ut och måla och då blev slutsatsen att han varit i sommarstugan...kanske?

Låter sannolikt.
Citera
2013-12-02, 01:19
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Det tror jag inte. Jag är övertygad om att MB - helt plötsligt - nämnde Lakaträsk.

Jag tror inte jag har fel där.

Jag lyssnade alldeles nyss på förhöret med MB. Jag ville själv förvissa mig om hur det låg till. Han nämner icke Lakaträsk eller sommarstuga en enda gång.
Citera
2013-12-02, 01:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, då återstår bara problemet att hon i så fall varit ute och spatserat i 30-40 minuter på en sträcka som borde ta 15 och att hon går åt "fel" håll (dvs tillbaka mot KJ:s bostad). Dessutom finns det inget rimligt skäl till att hon befinner sig på denna vägsnutt ens om vi ska göra gemensam sak med karatespårarna och tro att hon begav sig på promenad ner mot MB:s bostad.

Dessutom:

Vatchareeya var faktiskt 165 lång, nästan medellängd för infödda, svenska tjejer alltså. Finlemmad kanske, men inte extremt. Den uttorkade kroppen + benen vägde faktiskt drygt 50 kg utan händer och höftkula och merparten av blodet. Jag tror att de flesta av oss har referenser vi bär med oss runt etnicitet. Vi förväntar oss att thaitjejer normalt är små (kanske runt 155) och verkligt smala (så länge de är unga åtminstone). Därför skulle de flesta av oss inte säga "liten och nätt" och en thaitjej som var säg 165cm/55kg. Precis som vi förmodligen skulle reagera mindre på att en kongoles var aningen musklig än att en somalier var det.

Lägger man samman allt så talar faktiskt det mesta utom de mörka kläderna mot att det var Vatchareeya. Men mörka kläder finns det många som har.

Håller med dig, samtidigt tänker jag precis som vittnet, att det är uppseendeväckande och ovanligt att en ung tjej går just där vid den tiden alldeles ensam, och som dessutom liknar en asiatiska. Det är trots allt nära Flottiljvägen och ligger rätt i tid. Ingen har givit sig tillkänna vad vi känner till och sagt sig vara den person som observerades. Jag utesluter inte att det var VB som sågs. Det där med liten och nätt tar jag med en nypa salt, vi har alla våra egna referenser och sätt att uttrycka oss. Vi kan väl iaf enas om att VB inte var stor och klumpig.

EDIT;Vad menar du med 30-40 minuter? KJ säger runt 21, vittnet säger cirka 21:30. Polisen provgick på cirka tio minuter, google maps säger 15 minuter, och jag säger att sträckan kan ta precis hur lång tid som helst beroende på vad man gör längs med vägen.
Senast redigerad av OY 2013-12-02 kl. 01:28.
Citera
2013-12-02, 01:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jovist det har du säkert rätt i, men det jag tycker är märkligt är, att dessa 3 olika "godmen" till 3 olika personer, som till och med diskuterats i förbindelse med detta fall, tydligen bor i var sin villa som grannar med varandra! det är väl ganska otroligt eller hur?

Vad det skulle kunna betyda, om något alls, har jag ingen aning om, men jag finner det högst märkligt.

Käre "foreigner"

Hela ditt problem i tråden har varit att du bestämde dig känslomässigt på mycket små fakta för tidigt att KJ "antagligen" var oskyldig. Utan någon annan information om "byskvaller" och nån slags "profilering" du gjort av mördaren (som du dessutom släppte sen och övergick till att misstänka Berg istället). Därför har du fallit ovanligt hårt i "confirmation bias"-fällan, dvs du väljer att se och fokusera bara på det du tycker talar för KJ:s oskuld och förklarar bort allt annat. Jag säger inte att du är ensam om det, vi har allihop åtminstone en viss tendens till det vid det här laget, mer eller mindre. Men du är övertydlig.

Så här skrev du 24 maj, dagen efter häktningen:

Citat:
Och OM han har Asperger tror jag inte på att det är møjligt för honnom at fasthålla sin oskuld om han väkligen är GM.

Flera saker som inte stämmer, efter min mening.

Jag är inte alls säker på att KJ är GM.

Det är ochså märkligt att dom inte har bevis nog till en starkare misstankegrad än "skälig misstanke"

Lägg märke till att det nedersta skälet byggde på ren okunskap från din sida om hur det svenska rättssystemet fungerar. Det översta skälet är bullshit; aspergaren Peter Mangs nekade sig igenom alla förhör och rättegångar innan han efter avslutad rätsprocess bestämde sig för att börja släppa lite fakta om vad som hände. Du har alltså skapat en grundteori på mycket litet faktaunderlag och flera missuppfattningar och okunskap.

Du verkar också som sagt svängt om utan att knappt vara medveten om det själv: Från "psykopatisk lustmördare" utan koppling till VB till hennes tränare. https://www.flashback.org/sp43700585 Samtidigt har du hela tiden ägnat all energi åt att dissa den person som det faktiskt finns bevisning mot, obefintligt alibi och dessutom en psykologisk problematik som åberopades i rättegången. En person som dessutom ljugit och ändrat uppgifter på flera punkter under förhören.

Du gör dig ofta också skyldig till andra tankefel:

- Illusory correlation (http://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_correlation) - du ser lätt samband mellan saker där det inte finns något tecken på att de verkligen hänger ihop. Även när du halvt om halvt inser det har du skitsvårt att släppa det, närmast övertydligt exempel i det citerade inlägget ovan.
- Clustering illustion (http://en.wikipedia.org/wiki/Clustering_illusion) Överlappar delvis den förra, men handlar om att du har en benägenhet att tolka in "mönster" i saker som är helt slumpmässiga. Det har vi förvisso allihop, men ditt tänkande verkar ovanligt påverkat av detta.

Det man måste fråga sig när man tror sig ha hittat ett samband eller ett mönster i något är att kritiskt fråga sig själv: "Varför skulle detta samband finnas i verkligheten"? "Vad finns det som talar för utom det jag tror mig se"? "Vad finns det som talar mot?" Vi begår nästan dagligen misstag som beror på att vi inte gör det där tillräckligt ordentligt. Vill du komma nån vart som amatördetektiv måste du bli bättre med det.

Det är inte ditt informationsletande som är fel, utan de för snabba och ounderbyggda slutsatserna du drar av det. Och i det här fallet har du låst dig vid att KJ är "fel typ" av person för att kunna vara GM fast du inte på långa vägar har tillräcklig information för att kunna avgöra en sån sak.
Citera
2013-12-02, 01:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Av den enkla anledningen att jag själv insamlat stora mängder information (via formulär och bokmärke i MW), systematiserat i en databas (Access).

Därför tror jag det.

Nä jag förstår fortfarande inte. Det blir väl vare sig mer eller mindre sannolikt att informationen finns där bara för att vi systematiserar den?
Citera
2013-12-02, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag lyssnade alldeles nyss på förhöret med MB. Jag ville själv förvissa mig om hur det låg till. Han nämner icke Lakaträsk eller sommarstuga en enda gång.

Det är det som är det märkliga.

Jag kan väl inte vara den ende som råkat lyssna på den "oredigerade" informationen?
Citera
2013-12-02, 01:27
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ja, då återstår bara problemet att hon i så fall varit ute och spatserat i 30-40 minuter på en sträcka som borde ta 15 och att hon går åt "fel" håll (dvs tillbaka mot KJ:s bostad). Dessutom finns det inget rimligt skäl till att hon befinner sig på denna vägsnutt ens om vi ska göra gemensam sak med karatespårarna och tro att hon begav sig på promenad ner mot MB:s bostad.

Dessutom:

Vatchareeya var faktiskt 165 lång, nästan medellängd för infödda, svenska tjejer alltså. Finlemmad kanske, men inte extremt. Den uttorkade kroppen + benen vägde faktiskt drygt 50 kg utan händer och höftkula och merparten av blodet. Jag tror att de flesta av oss har referenser vi bär med oss runt etnicitet. Vi förväntar oss att thaitjejer normalt är små (kanske runt 155) och verkligt smala (så länge de är unga åtminstone). Därför skulle de flesta av oss inte säga "liten och nätt" och en thaitjej som var säg 165cm/55kg. Precis som vi förmodligen skulle reagera mindre på att en kongoles var aningen musklig än att en somalier var det.

Lägger man samman allt så talar faktiskt det mesta utom de mörka kläderna mot att det var Vatchareeya. Men mörka kläder finns det många som har.

Du avfärdar ett oberoende vittne alldeles för lättvindigt.

Kläderna stämmer, tidpunkten stämmer, signalementet stämmer. Vittnets preferenser på definitionen liten och nätt kanske inte är densamma som din? Även märkligt att denna andra Thaitjej som då befann sig på platsen fortfarande ännu inte trätt fram och gett sig tillkänna? Tror du norrbottens största brottsmål genom tiderna har gått förbi någon i thaicommunityt i norrbotten obemärkt?

I mina ögon är det ett oerhört starkt oberoende, vittne.
Citera
2013-12-02, 01:35
Medlem
Citat:
Det är det som är det märkliga.

Jag kan väl inte vara den ende som råkat lyssna på den "oredigerade" informationen?

Var kunde man lyssna på den? Inne i själva rättssalen?
Citera
2013-12-02, 01:41
Medlem
Citat:
Nä jag förstår fortfarande inte. Det blir väl vare sig mer eller mindre sannolikt att informationen finns där bara för att vi systematiserar den?

Det blir den naturligtvis inte. Källan är den samma.

Just nu, orkar jag inte förklara hur enklare det vore med systematik.

Känns meningslöst.
Citera
2013-12-02, 01:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ok, jag väntar.

Under tiden kan jag undervisa FB i något som kallas IRAT-handover. Inter Radio Access Technology

Eftersom GSM och 3G är två helt olika tekniker, är förutsättningarna för en handover lite olika beroende på om det är GSM till UMTS eller UMTS till GSM, eftersom 3G(paketswitchat) var inte påtänkt när 2G(tidlucka) byggdes... Kort och gott kan man kan säga att hela tiden mäts kvaliteten i anslutningen och en del olika parametrar jämförs tex signalstyrka, signalkvalitet, bitfel, uplink etc.

Lite begrepp:
UE = User Equipment
UTRAN = Universal Terrestrial Radio Access Network
RNC = Radio Network Controller
SS = Signal Strength
RSSI = Received Signal Strength Indicator
CPICH = Common Pilot Channel
RSCP = Received Signal Code Power
CPICH Ec/No = CPICH RSCP / RSSI

Handover 3G till 2G
När minst en av dessa parametrar (CPICH Ec/No(kvalitet), CPICH RSCP(täckning), UE TX power) går under ett givet gränsvärde startar ett IRAT HO försök. En mätning inleds, och blir täckningen bättre avbryts försöket och sen försöker algoritmen igen om 5 sekunder.

Handover 2G till 3G
Nu blir det lite krångligare eftersom 3G inte påtänkt när 2G byggdes som jag tidigare nämde... Mätningarna sker i en komprimerad tidlucka. QSI och QSC definierar gränsvärden och bestämmer när mätning skall inledas, beroende på om signalstyrkan i den tjänande cellen är över eller under gränsvärdet. IRAT kan utföras från GSM till 3G även om radiosignalerna är bra, IRAT 2G till 3G speech handover triggas beroende på kapacitet, radiokvalitet eller prioriteringar(UTRAN Preferred). Två kriterier måste vara uppfyllda: Ledig trafikkapacitet i tjänande cell skall vara mindre än ISHOLEV(Förinställt värde på GSM trafikbelasntning) och CPICH Ec/No > MRSL(Förinställt minimumvärde på kvalitet) Sen har vi även något som kallas Directed Retry - ett sätt att vid hög trafikbelastning, avlasta UMTS nätet på taltrafik till GSM.(Inte aktuellt i vårt fall eftersom omkopplingen inte skedde under ett pågående samtal)

Ok, vad innebär detta då i fallet VB?

Handover 3G till 2G, dvs händelsen kl 20.32, styrs av tre parametrar har VBs telefon kopplat om eftersom hennes telefon har fått problem med 1) signalstyrkan från Åbergsmasten, 2) kvaliteten på signalen från Åbergsmasten eller att 3) VBs telefon har fått problem med signalstyrkan i upplänken.

Är det rimligt att tro att hennes telefon fått problem med någon av dessa parametrar 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden?

Nej, men polisen kan utesluta det tämligen enkelt med en mätning på plats i lägenheten eftersom gränsvärdena är kända av operatören.

Vidare; i tabellen på VBs telefons basstationsuppkopplingar(FUP s871) står händelserna i kronologisk ordning.

Position 31, 2013-05-04 19:31 SMS från MB till VB.
Position 32, 2013-05-04 20:38 Uppkoppling mot 3G.

och i FUP s874 står det att:

20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen

Anledningen till varför uppkopplingen mot 2G inte står i listan på s871, är att 2G tillhör en annan mast(jag är 99,9% säker). Frågan blir ju då vilken 2G mast? Är det Sävast M1("Sävastklinten"), Sävast KC1, Hednoret M1 eller BD1 Strandgatan?

Jag har tidigare presenterat en karta med mätningar i området, gjorda med en likadan telefon som VB hade(LG E-610) och endast på ett ställe kopplar telefonen om till 2G.

http://goo.gl/maps/X4B1t (Området med röda pluppar)

Med hjälp av dessa uppgifter kan man sluta sig en uppfattning om vart VBs telefon geografiskt befann sig mellan 20.32 och 20.38
Bra utrett och pedagogiskt förklarat.

Från sydligaste röda nålen är det 32 minuters promenad till MB. http://goo.gl/maps/rahPW
Sista meddelandet från MB kan ha varit, "Hemma kl 21, kom då." 20.38 + 32 minuter = 21:10. Inte alls orimligt att VB gick där, och inte hade anledning att messa mer den kvällen.

Gångvägen från KJ:s bostad är 56 min. Hon bör ha gått ca 20:15, vilket innebär att KJ tog fel på en timme. Hon gick under Family Guy, inte efter som KJ mindes.

Tillägg: Notera att VB avböjde skjuts enligt KJ. Det kan ha berott på att hon hade andra planer än att gå hem.

Det här har jag missat, vet därför inte om det har sågats i ett senare skede? Tycker att det verkar rimligt iaf, och har en viss bäring på vittnesiakttagelsen kring 21:30. Har VB befunnit sig i området under kvällen, kanske tillsammans med KJ i hans bil, är det därför han så envist hävdar att VB befann sig i hans lägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in