Citat:
Ursprungligen postat av
Husvagn2
TP kallades tidigt i tråden för T**py, P-son (o, m) och var det namn som KJ uppgav när han deltog i MPS eftersök. TP bor/bodde i Sävast, inte så långt från MB/AN. TP har tidigare figurerat på flashen och har ett gediget intresse för och kunskaper om fort och bunkrar runt om i Boden.
Jag gissar att den här personen har halkat in i den här historien på ett bananskal. Han nämndes i tråden 10 maj:
Citat:
Ursprungligen postat av
Bodengrabb
Kompisen ska tydligen heta T**my P**sson
Bodengrabb tog fel på person och trodde att KJ var TP, som också har ett stort intresse för bunkrar och värn. Inlägg från 13 maj:
Citat:
Ursprungligen postat av
Bodengrabb
Det var jag som inte hade riktigt på fötterna vad gällde TP han är inte aktuell i detta fall annat än att han erbjudit sig att hälpa MPS Norrbotten med sina kunskaper om fort och bergrum
Detta erbjudande fick jag även av Kib*a därav en förväxling
Till TP kan jag bara be om ursäkt
Sen kommer vi till den lite märkliga omständigheten att KJ själv ska ha uppgett att han heter TP. Ur FUP, förhör med kvinnan APL:
Citat:
"APL uppgav att hon är med i Missing People Luleå, hon var med och sökte efter försvunna Vathareeya torsdag och fredag (9 – 10 maj). APL uppgav att hon och flera andra la märke till en kille som var med och sökte, de upplevde honom som märklig.
M-LL, som också är med i Missing People Luleå, frågade killen om han registrerat sig, killen svarade då han att han gjort det men att gruppen som han varit med hade gått hem. Killen sa att han heter TP. Killen informerades med att det är obligatoriskt att registrera sig. Killen sa även att "man får räkna med lite uppmärksamhet när man är den sista som sett henne i livet".
APL uppgav vidare att hon inte pratat med killen så det enda signalement hon kan ge är att killen var lång, smal och hade mörka kläder. När APL senare gick igenom listorna på de som varit med och letat efter Vathareeya så fanns det ingen person registrerad som heter TP." (s. 129)
Detta förhör ägde rum 11 maj, alltså strax efter Bodengrabb felaktigt nämnt TP men innan han hade förklarat sitt misstag. I ett senare förhör (8 sep) nämner hon inte namnet TP längre:
Citat:
"APL sade det till flera personer i sökgruppena att han säger att han är uppskriven på söklistan. Personerna i sökgruppena stod på sig och sade att han inte är uppskriven. Även M-LL hörde det.
M-LL åkte för att prata med "mannen".
I samband det det avslutade APL för dagen och begav sig hem till Luleå.
Någon i sökgruppen hade sagt att mannen heter KJ.
På kvällen då APL var hemma så gick hon in på FaceBook och hittade då igen mannen.
Hon kände igen mannen på FaceBook till att vara mannen som hon sett under dagen i söket." (s. 131)
Jag gissar att hon följt tråden och snappat upp namnet eller varit i kontakt med Bodengrabb. Utöver detta finns som jag kan se inget som gör denna TP särskilt intressant för det här fallet.