2013-12-04, 14:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Har du möjlighet att länka till den pdf:en.. hittar den inte.

Hittar den inte heller. Sidan om lokalkännedom är borttagen. Försvan säkerligen iom att man bestämde sig att sluta med prov i lokalkännedom.

Förut fanns det iaf en länk till pdf med samtliga adresser på sidan.
Citera
2013-12-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
.

Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
.

Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
.

Det är snart jag börjar köra.
Jag hade gärna vilja chatta med lite förare om taxi-yrket.
Släng mer än gärna iväg ett PM till mig om du vill chatta taxi med mig
Citera
2013-12-05, 23:24
Medlem
OvagMaterias avatar
Tänkte mig följande cenario:

Jag betalar själv distanskurs, prov, uppkörning och legg ur egen ficka. Söker därefter jobb hos en taxiåkare som kör taxi 020 eller kurrir. Kör efter GPS hos taxi 020 några månader (kan stockholm rätt okej, men inte direkt alla stadsdelar/gator) varefter jag söker jobb hos taxi stockholm när jag börjar känna mig lite varmare i kläderna.

Nu vill jag fråga er som kör och har kört ett tag, låter detta som ett vettigt cenario. Eller borde jag helt enkelt skita i det om jag MÅSTE använda gps? Hur gjorde ni? Är kurrir/020/topcab en återvändsgränd?

Tacksam för svar

PS är det lätt att få jobb på ovan sagda bolag även om man inte uppehåller någon form av "stöd"
Senast redigerad av OvagMateria 2013-12-05 kl. 23:34.
Citera
2013-12-06, 04:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvagMateria
Tänkte mig följande cenario:

Jag betalar själv distanskurs, prov, uppkörning och legg ur egen ficka. Söker därefter jobb hos en taxiåkare som kör taxi 020 eller kurrir. Kör efter GPS hos taxi 020 några månader (kan stockholm rätt okej, men inte direkt alla stadsdelar/gator) varefter jag söker jobb hos taxi stockholm när jag börjar känna mig lite varmare i kläderna.

Nu vill jag fråga er som kör och har kört ett tag, låter detta som ett vettigt cenario. Eller borde jag helt enkelt skita i det om jag MÅSTE använda gps? Hur gjorde ni? Är kurrir/020/topcab en återvändsgränd?

Tacksam för svar

PS är det lätt att få jobb på ovan sagda bolag även om man inte uppehåller någon form av "stöd"

Menar du att skita i hela taxiyrket om du skulle behöva köra efter gps? Är inget att oroa sig för. Ingen förväntar sig att du ska hitta överallt. Dessutom hittar ingen överallt. I början är det bara att berätta att du är ny och vill knappa in den först. Ofta kommer då kunden erbjuda sig att visa vägen åt dig.

När det är förbokningar hinner du kolla i förväg vart du ska åka.

Med tiden blir man smidig med sin gps. Ofta räcker det att bara skriva in en del av adressen för att den ska komma upp. Jag frågar i vilket område adressen ligger så knappar jag in den på vägen dit lite diskret.

Återvänsgränd är väll hela yrket isig. TSAB har väll sitt brons/silver/guld grejs däremot om nu det är mycket att hurra för.

Scenariot isig är inte konstigt alls. Många börjar köra för 020/kurir/övrigt bolag för att när de tröttar gå över.

Du får lätt jobb i vilket bolag du vill.
Senast redigerad av Bbobi 2013-12-06 kl. 04:29.
Citera
2013-12-06, 05:34
Medlem
Mvks avatar
hörde av en kollega att Taxi Göteborg förlorade Volvo till VIP, stämmer det?

Tgbg köpte väl upp kemmy cabs, har dom därmed fått tillbaka västtrafik helt och hållet?
Citera
2013-12-06, 06:03
Medlem
Mvks avatar
Fyfan.
Inte undra på att pajasbolag som Kurir vinner upphandlingar.
När chaufförerna får sina löner betalda av staten kan bolagen i sin tur prisdumpa för dom inte har personalkostnader:

http://www.gp.se/ekonomi/1.1591271-kraftig-okning-av-bidragsanstallningar

http://arbetet.se/2013/04/29/avtalet-kvar-pa-taxi-goteborg/

Citat:
Sveriges största rikstäckande taxiorganisation Fågelviksgruppen, med Taxi Kurir och Taxi 020 som mest kända varumärken, har inget krav på de anslutna åkerierna att de ska teckna kollektivavtal.

Samtidigt sätter offentliga upphandlingar till lägsta pris press på lönerna. Och det blir allt vanligare att förarnas löner till stor del betalas med bidrag från Arbetsförmedlingen. Den åkare som får mest bidrag till förarnas löner kan lägga det lägsta anbudet.

Den senaste upphandlingen i Göteborg slutade på de lägsta priserna hittills, trots att bilar och bränsle kostar mer. Taxi Kurir och Kemmy Cabs vann upphandlingen.
Citera
2013-12-06, 18:51
Medlem
OvagMaterias avatar
Några till frågor:

Ni som skriver i tråden och jobbar som chaffisar jag antar att ni är antingen födda i sverige eller helsvenska, men hur blir man bemött som svensk chaufför av kollegor/"friåkare"(som jag antar är till större delen invandrare), annorlunda jämte en utlänsk chaufför? Håller sig svenskarna och "turkarna" var för sig, eller kommar man överens?

Sedan en fråga angående bolag: spelar det någon roll vilket bolag man kör vad gäller pengar, föredrar kunderna det ena bolaget framför det andra?

Och sedan vad gäller inkomsten, har letat efter ett svar men inte hittat, vad är det absolut lägsta/högsta beloppet man kör in på en dag under 8 eller 10 timmar? Vad är mer normalt spann?
Hur många körningar är vanligt per dag och hur mycket dötid vs körtid kan man räkna med?

Lite tjatiga frågor kanske, men vore oerhört tacksam för svar
Senast redigerad av OvagMateria 2013-12-06 kl. 18:54.
Citera
2013-12-07, 02:58
Medlem
ShinAkumas avatar
Citat:
Några till frågor:
Ni som skriver i tråden och jobbar som chaffisar jag antar att ni är antingen födda i sverige eller helsvenska, men hur blir man bemött som svensk chaufför av kollegor/"friåkare"(som jag antar är till större delen invandrare), annorlunda jämte en utlänsk chaufför? Håller sig svenskarna och "turkarna" var för sig, eller kommar man överens?

Har inte upplevt att man blir bemött på ett speciellt sätt som svensk chaufför, tycker att jag kommer överens med de flesta. Utlänningarna håller sig gärna till sina egna, ta en titt in i Baghdad café på Arlanda t.ex.

Citat:
Sedan en fråga angående bolag: spelar det någon roll vilket bolag man kör vad gäller pengar, föredrar kunderna det ena bolaget framför det andra?

De flesta kunder verkar vilja ha Taxi Stockholm. Vad Kurir och 020 har för bestämmelser vet jag inte.

Citat:
Och sedan vad gäller inkomsten, har letat efter ett svar men inte hittat, vad är det absolut lägsta/högsta beloppet man kör in på en dag under 8 eller 10 timmar? Vad är mer normalt spann?
Hur många körningar är vanligt per dag och hur mycket dötid vs körtid kan man räkna med?

Jag snittar typ 8h/pass. Vill helst ha in över 2000 för att vara nöjd. Håller ett snitt på ungefär 330 kr/timme. Antalet körningar beror på, snurrar du runt mycket i stan kan det bli 20+. Jag håller till i förorten så då blir det betydligt färre. Beror även på när du kör.

Har kört för Taxi Stockholm sedan i våras, deltid.
Senast redigerad av ShinAkuma 2013-12-07 kl. 03:07.
Citera
2013-12-07, 05:16
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Några till frågor:

Lite tjatiga frågor kanske, men vore oerhört tacksam för svar

Är svensk, ja.

Relationer mellan vanliga taxichaufförer hindras inte av det utan kollegor snackar skit med varandra oavsett. Många säger hej till mig när jag tankar på macken trotts att vi varken har samma etnicitet eller ens kör för samma bolag.

Kollar du däremot på friåkarna så verkar många håll sig till sina egna. Dom måste trotts allt se på hela samhället som "vi" och "dom", för hur skulle de annars rättsfärdiga att blåsa folk. Ta från de rika, ge till sig själv.

Ang bolag kan jag inte säga vad som gäller men kör du för taxi stockholm ser du nog många händer längst med gatorna som vinkar in dig. Starkt varumärke, bra förare, anses tryggt.

Min/max att köra in vet jag inte vad jag ska svara på. Bättre att tala i veckor/månadet när man pratar inkört. Varierar alltid dag från dag men brukar bli snarlikt i slutet av månaden.

En dålig helgdag runt 3000, en bra, som idag förövrigt, runt 6000. Vardagarna är jag nöjdmed 2k på 8h men blir ibland lite mindre och ibland lite mer. Denna vecka var det ons, 2,8 och tors 2,6.

Sedan kommer månader som januari, februari augusti osv där man får räkna med betydligt lägre (bra tid att ta lite ledigt).

Finns inget rätt svar på frågan, vi kan bara säga vad vi brukar köra in.
Citera
2013-12-07, 19:51
Medlem
OvagMaterias avatar
Tack för responsen!

Okej. Då fattar jag lite mer vad det innebär rent ekonomiskt, och det låter väl okej. Dock undrar jag när du säger att jan-feb och augusti är lågsäsong, vad innebär det rent konkret? Dagskassa på 1000 spänn?
Citera
2013-12-08, 06:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Tack för responsen!

Okej. Då fattar jag lite mer vad det innebär rent ekonomiskt, och det låter väl okej. Dock undrar jag när du säger att jan-feb och augusti är lågsäsong, vad innebär det rent konkret? Dagskassa på 1000 spänn?

Sade fel där, menade juli. Augusti är ok.

Ja det kan handla om kassor på tusenlappen. Själv åker jag alltid hem tidigare än vanligt när jag jobbar dessa månader. Räknar väll med att dra in runt hälften av en vanlig månad. Kan bli jobbigt om man inte har ett ekonomiskt sinne och lägger undan lite de andra månaderna.

Detta år, om jag inte helt enkelt tar semester tänker jag bara jobba fredagar och lördagar i Juli.
Citera
2013-12-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
När vi hade slutprovet på Tgbg så var det 2-3 som inte ens fick godkänt på slutprovet som ändå började köra direkt efter utbildningen.
Jag vill veta mer om detta slutprov.
Fick ett papper "kunskapstest" med 100 frågor. Fått papper med hemuppgift "lokalkännedom".
Alltså dessa frågor om geografin är förfärligt svåra. Inte en chans jag kommer kunna lära mig detta.
Lokalkännedom delen på provet kommer inte gå bra, alltså kan det bli så att man inte får jobba på taxi gbg (när man får underkänt)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in