2013-12-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
om du ska börja köra kväll är det bra om du hinner med ett par flygkörningar vid eftermiddagsrusningen.
Ok bra respons! Volvo får de bli.
Flygkörningar, flygen landar väl hela tiden och det behövs väl körningar till å från hela tiden?
Eller är det de att under vissa tider är de särskilt mkt flygningar?
Senast redigerad av zeros123 2013-12-02 kl. 20:52.
Citera
2013-12-02, 22:58
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Ok bra respons! Volvo får de bli.
Flygkörningar, flygen landar väl hela tiden och det behövs väl körningar till å från hela tiden?
Eller är det de att under vissa tider är de särskilt mkt flygningar?

Det är många som pendlar i arbetet mellan Gbg-sthlm och vice versa. Så det är extra mycket under morgonen och eftermiddagen med inrikesflyg och London mm. Ofta kommer jänkare som jobbar på Volvo, och då har du förtur med Volvo. Första förbokningar börjar komma ut runt 04. Ha även koll på sthlms tågen, många som tar taxi men ofta korta resor.
Citera
2013-12-02, 23:03
Medlem
DunderKs avatar
Har taxi göteborg fått mycket mer Västtrafik körningar på sista tiden? En förare påstod detta, någon som kan bekräfta eller dementera?
Citera
2013-12-02, 23:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Tja alla förare. Går utbildning just nu för taxi göteborg. Nu ska jag välja åkare.
Ser att dem kör olika bilar och det är ju ett viktigt val.
Vad för bil vill man köra?
V70 verkar ju den vanligaste. Det är vikigt den har sköna säten, vill minnas v70 var skön, men kan tänka mig det är ett bra val. Sedan fanns de toyota prius, ww golf/passat, kanske fanns någon s40. Kan ju finnas fler modeller, såg inte alla åkares annonser. S40 tror jag hade varit nice, mindre bil men har nog lika skönt säte som V70.
Hur ska jag gå till väga när jag väljare åkare?
Drömmen hade varit att jobba 7 ledig 7 eller åtminstonne vara ledig mer än 2 dagar om de bara finns.
Hur får jag reda på detta? Ska jag ringa alla åkare å fråga eller kommer jag kunna förändra till ett sådant schema när jag väl börjat köra för en åkare?
Har lite bråttom att göra mitt val nu, så tveka in att skriva en kommentar

Det här har vi väll redan gått igenom? Alltså att vill du jobba 7 dagar, vara ledig 7 dagar osv så får du ringa upp åkare och berätta varpå du får ett svar. Vi kan inte svara på det.

Självklart går det att jobba så. Finns alltid åkare som har bilar som tex bara har chaufför ena halvan av dagen och skulle blir SKITGLAD av att ha en chaufför som kör andra halvan av dagen varannan vecka. Ring runt bara.

Du är för orolig Något som kommer släppa lite senare. Bara att ringa och fråga. Vill du så går det.

Citat:
Ursprungligen postat av OvagMateria
Vilka dagar jobbar du då? Alla helger? Jobbar du 8 timmars pass?

Sedan skulle jag vilja veta hur ni som chaufförer delar på bilen? Är ni tre på samma bil då?

Och så slutligen vilken stad jobbar du i, om det nu inte outar för mycket ?

Jobbar ons-lörd bara natt. Ca 8-9h vardagar och 10-12h helgdagar.

Vi är två personer på bilen jag kör. Vi går upp oss emellan, chefen lägger sig inte i.

Stockholm
Citera
2013-12-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Alright. Här kommer 5 goa nya frågor
Kommer ringa runt åkare på torsdag. Då får jag ställa ett par frågor. Vill ju gärna köra volvo, kan jag fråga vad för bil jag kommer köra? (blev ju avskräckt från att köra nån annan bil )

1. Har också kommit på jag ska välja en åkare som har många bilar. Då har jag fler valmöjligheter när jag väl börjat jobba, inte sant? Tex: kanske ändra schema, nån slutar å jag tar deras tid schema osv.

2. Tror också jag ska välja en svensk åkare, blir lättare med kommunikationen, inte sant?

3. Angående schema, ni som har erfarenhet å har varit med: hur brukar de typ se ut, åkare som har 30 bilar av olika slag hur stor är chansen att nån förare har brutet schema?

4. Stod på en och annan annons: arbetstid: flexibelt schema. Kan detta kanske menas liknande de jag vill? Eller kan de menas att man jobbar typ då folk bli sjuka/ nån bil blir ledig eller så?

5. Specialfråga: går de pausa taxametern när man kör kund? Hurdå?
Släng iväg lite kommentarer
Citera
2013-12-03, 18:38
Medlem
Citat:
Kommer ringa runt åkare på torsdag. Då får jag ställa ett par frågor. Vill ju gärna köra volvo, kan jag fråga vad för bil jag kommer köra? (blev ju avskräckt från att köra nån annan bil )

1. Har också kommit på jag ska välja en åkare som har många bilar. Då har jag fler valmöjligheter när jag väl börjat jobba, inte sant? Tex: kanske ändra schema, nån slutar å jag tar deras tid schema osv.

2. Tror också jag ska välja en svensk åkare, blir lättare med kommunikationen, inte sant?

3. Angående schema, ni som har erfarenhet å har varit med: hur brukar de typ se ut, åkare som har 30 bilar av olika slag hur stor är chansen att nån förare har brutet schema?

4. Stod på en och annan annons: arbetstid: flexibelt schema. Kan detta kanske menas liknande de jag vill? Eller kan de menas att man jobbar typ då folk bli sjuka/ nån bil blir ledig eller så?

Faan vad du oroar och stressar upp dig själv. Jag kan lova att om tre månader kommer du titta tillbaka i denna tråd och undra vad du höll på med.
Vad jag har förstått skall du köra i Göteborg. Jag tror det är som i Stockholm, åkaren parar ihop dig med en förare som bor i samma område/närområde. Ni får en bil sedan gör ni upp sinsemellan hur ni jobbar.
Utländska åkare är inte sämre än svenska, många gånger tvärtom. Har haft en svensk och det var den närigaste jävel jag varit med om. (tjafs om att jag köpt en snabbtvätt på OK för 40kr där jag dessutom gjorde jobbet)

Förstå en utländsk åkare lär du göra då dom pratar svenska, finns krav på Taxiåkare, trott eller ej.
Lika svårt att hitta en bra åkare som det är att hitta en bra förare. Har man gjort det håller man hårt i denna.

De flesta taxametrar kan man pausa om man tex vimsat till det och kört fel, man slipper mycket tjafs när man pausar när sådana tillfällen händer (kommer hända jag lovar). Tror inte att Taxi Göteborg har en där detta inte går.

Slutligen, om taxibranschen är som i Stockholm kommer den första åkaren du ringer på torsdag vilja träffa dig samma dag, han kommer vara väldigt på, och du börjar arbeta för honom på fredag.
Citera
2013-12-03, 19:03
Medlem
tjena tjena,

har kört kurir i stockholm sen ca 1 år tbx och har tänkt o börja rulla ut igen.

min fråga hur är det får ni det och gå runt vad kan man köra in månda-freda ? kvällsjobb lörd-sönda- ?
Citera
2013-12-03, 20:21
Medlem
OvagMaterias avatar
Funderar nu på att kanske själv utbilda mig till detta ädla yrke, om inte annat verkar det vara oerhört värdefullt vid sidan av annan hel/deltidssyssla.

Det jag undrar är följande:

Spelar det någon roll var man går utbildningen för legget? Är det sämre att läsa på distans?
Är det värt att ta utbildning via tfu.se eftersom de garanterar jobb efter utbildningen?
Senast redigerad av OvagMateria 2013-12-03 kl. 20:29.
Citera
2013-12-03, 21:04
Medlem
DunderKs avatar
Citat:

1.Angående bilen så var det inte meningen att avskräcka dig, det var bara min åsikt. Finns säkert förare som är nöjda med prius och vw.

2. Välj någon som verkar trevlig. Inte värre än att du byter om det inte fungerar. Skulle undvika åkare som skryter om hur mycket bilarna drar in mm.

3. Ofta är det som någon tidigare skrev, att du delar bil tillsammans med någon som bor i närheten. Mina erfarenheter är att förare imellan kan planera själva, sålänge de passar bägge två. Somliga väljer att köra varanan vecka dag och natt. Åkaren är glad sålänge bilen drar in pengar.

4. förmodligen att det både finns dag och natt bilar lediga.

5. Ja det går, och det är inte svårt. Du får lära dig taxametern på utbildningen.
Citera
2013-12-03, 22:06
Medlem
Citat:
Funderar nu på att kanske själv utbilda mig till detta ädla yrke, om inte annat verkar det vara oerhört värdefullt vid sidan av annan hel/deltidssyssla.

Spelar det någon roll var man går utbildningen för legget? Är det sämre att läsa på distans?
Är det värt att ta utbildning via tfu.se eftersom de garanterar jobb efter utbildningen?

Väldigt onödigt att betala massa extrapengar till något företag för att ta taxileg!
Jobb finns det så det är bara att plugga på egenhand.
Citera
2013-12-04, 04:06
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Plugga kan du göra på egen hand. Beställ hem taxiboken och karboken. Öva i kartboken. På transportstyrelsens hemsida kan du ladda ned ett pdf med adresser man ska kunna.

Att gå en kurs är att repetera taxiboken. Visst kan man få lite bra tipps där men det är allt.

Somalier som ber sina kunder knappa in adressen i gps'n för att dom inte kan stava lyckas ta taxileg. Du klarar dig nog.
Citera
2013-12-04, 11:01
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Plugga kan du göra på egen hand. Beställ hem taxiboken och karboken. Öva i kartboken. På transportstyrelsens hemsida kan du ladda ned ett pdf med adresser man ska kunna.

Att gå en kurs är att repetera taxiboken. Visst kan man få lite bra tipps där men det är allt.

Somalier som ber sina kunder knappa in adressen i gps'n för att dom inte kan stava lyckas ta taxileg. Du klarar dig nog.

Har du möjlighet att länka till den pdf:en.. hittar den inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in