Citat:
Ursprungligen postat av
zeros123
Alright. Här kommer 5 goa nya frågor

Kommer ringa runt åkare på torsdag. Då får jag ställa ett par frågor. Vill ju gärna köra volvo, kan jag fråga vad för bil jag kommer köra? (blev ju avskräckt från att köra nån annan bil

)
1. Har också kommit på jag ska välja en åkare som har många bilar. Då har jag fler valmöjligheter när jag väl börjat jobba, inte sant? Tex: kanske ändra schema, nån slutar å jag tar deras tid schema osv.
2. Tror också jag ska välja en svensk åkare, blir lättare med kommunikationen, inte sant?
3. Angående schema, ni som har erfarenhet å har varit med: hur brukar de typ se ut, åkare som har 30 bilar av olika slag hur stor är chansen att nån förare har brutet schema?
4. Stod på en och annan annons: arbetstid: flexibelt schema. Kan detta kanske menas liknande de jag vill? Eller kan de menas att man jobbar typ då folk bli sjuka/ nån bil blir ledig eller så?
5. Specialfråga: går de pausa taxametern när man kör kund? Hurdå?
Släng iväg lite kommentarer

Faan vad du oroar och stressar upp dig själv. Jag kan lova att om tre månader kommer du titta tillbaka i denna tråd och undra vad du höll på med.
Vad jag har förstått skall du köra i Göteborg. Jag tror det är som i Stockholm, åkaren parar ihop dig med en förare som bor i samma område/närområde. Ni får en bil sedan gör ni upp sinsemellan hur ni jobbar.
Utländska åkare är inte sämre än svenska, många gånger tvärtom. Har haft en svensk och det var den närigaste jävel jag varit med om. (tjafs om att jag köpt en snabbtvätt på OK för 40kr där jag dessutom gjorde jobbet)
Förstå en utländsk åkare lär du göra då dom pratar svenska, finns krav på Taxiåkare, trott eller ej.
Lika svårt att hitta en bra åkare som det är att hitta en bra förare. Har man gjort det håller man hårt i denna.
De flesta taxametrar kan man pausa om man tex vimsat till det och kört fel, man slipper mycket tjafs när man pausar när sådana tillfällen händer (kommer hända jag lovar). Tror inte att Taxi Göteborg har en där detta inte går.
Slutligen, om taxibranschen är som i Stockholm kommer den första åkaren du ringer på torsdag vilja träffa dig samma dag, han kommer vara väldigt på, och du börjar arbeta för honom på fredag.