2013-07-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Kolla länken här ovan. Är inte det bevis nog? OBS Åkaren har redan dragit av moms, inkört i december blev alltså ca 135k (orkar inte slå på miniräknaren). Lönen i december landade på 45k plus ca 4k i dricks. Genomsnittliga månadslönen för 2012 blev ca 38k (kommer inte ihåg exakt). Nu i vår har det varit mycket sämre än förra våren. Jag uppskattar att under dom senaste två åren har vi tappat 15-20%.

Om du tycker jag angett fantasi summor då skulle du se vad vi körde in i slutet av 90-talet. Då var det löjligt bra att köra taxi

Sry to say men den lönespecen går inte jag heller på! Anledningen är att detta var alltså den sista lönespecen för 2012? Hur kan det isf visa att du endast tjänat 45 xxx under året? Du har ju efterskottslön?

Tror tyvärr inte heller på att du har dubbelt så hög lön än vad medelönen är!

Ett arbetsgivarintyg är dessutom nästan aldrig giltigt om det inte är skrivet på föregagets brevpapper.. Så det är inte så att man bara kan slänga ihop ett arbetsgivarintyg i Word! Anledning nummer 2 till varför jag misstror dig!
Citera
2013-07-11, 23:59
Medlem
SirDleifemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smolk.i.mjolken
http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1828565-15-arige-alexander-kor-taxi-i-varberg

Hur fan funkar det här, snubben har ju inte taxiförarlegitimation, vilket bolag kör han för, skattar han på pengarna etc? Känns som att han kör lika svart som Mustafa i en mörk gränd och blir hyllad i tidningen

Intressant, detta vill jag ha klarhet i. Taxilegitimation kanske bara gäller om man kör taxi med personbil eller lätt lastbil? Är det inte det som stod med i "vad är taxitrafik?" när man tog legget? Köra moped i taxitrafik kanske inte omfattas av samma regler.
Citera
2013-07-12, 00:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1828565-15-arige-alexander-kor-taxi-i-varberg

Hur fan funkar det här, snubben har ju inte taxiförarlegitimation, vilket bolag kör han för, skattar han på pengarna etc? Känns som att han kör lika svart som Mustafa i en mörk gränd och blir hyllad i tidningen

Det gör det inte. Han kör svarttaxi.

Nu är det ju så att när någon i del åldern är företagsam så berömmer man det. När en 50årig man från iraq gör samma sak har vi inte samma tolerans.

Man kan ju helt enkelt tipsa den myndighet som ska ta hand om detta och länka till artikeln som har allt som behövs för att göra en anmälan för sin olagliga verksamhet och skattesmitning.

Det han gör är helt klart olagligt. Han som 15åring får inte bedriva taxiverksamhet. Vad är namnet på hans företag och har de skattesedel?
Citera
2013-07-12, 15:31
Medlem
Citat:

ny update: http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1833339-transportstyrelsen-jattekul-initiativ-

Citat:

Det finns inget olagligt med Alexanders sommarjobb. Efter GP:s artikel hyllas han av Transportstyrelsens presschef på twitter.

Många har varit rädda att 15-årige Alexander bryter mot lagen med sin taxiverksamhet. Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen twittrade på fredagsförmiddagen ett svar till folk som har varit oroliga.

– Jag har kollat upp det här och han gör inget fel. Jag tycker att det är ett jättekul initiativ. Det är väldigt driftigt av honom, säger han till GP.

Nu förstår jag faktiskt ingenting.

1. kör taxi.
2. har ingen taxiförarlegitimation.
3. "gör inget fel" enligt transportstyrelsen.

Alltså är hela poängen med taxiförarlegitimation helt värdelös och fyller ingen funktion, mycket märkligt får jag säga.
Citera
2013-07-12, 16:24
Medlem
Citat:
ny update: http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1833339-transportstyrelsen-jattekul-initiativ-

1. kör taxi.

Alltså är hela poängen med taxiförarlegitimation helt värdelös och fyller ingen funktion, mycket märkligt får jag säga.
Det är helt sjukt! Helt enkelt en miss i lagstiftningen som dom förhoppningsvis ser till att rätta till. Jag är inte rädd för att dom skulle pressa priset ytterligare här i Stockholm. Det jag är rädd för är att möta dessa chaffisar i trafiken. Det har redan hänt ett par gånger att jag stött på mopeder i söderleds tunneln och på Essingeleden.
Citera
2013-07-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Sry to say men den lönespecen går inte jag heller på! Anledningen är att detta var alltså den sista lönespecen för 2012? Hur kan det isf visa att du endast tjänat 45 xxx under året? Du har ju efterskottslön?

Tror tyvärr inte heller på att du har dubbelt så hög lön än vad medelönen är!

Ett arbetsgivarintyg är dessutom nästan aldrig giltigt om det inte är skrivet på föregagets brevpapper.. Så det är inte så att man bara kan slänga ihop ett arbetsgivarintyg i Word! Anledning nummer 2 till varför jag misstror dig!
Löneprogrammet fattar inte att lönen är intjänad en månad tidigare, därför hamnar december lönen som att den blev intjänad 2013.

Jag har inte dubbelt så mycket betalt som andra storbils chaffisar inom tsab, utan ungefär samma lön. Det finns dom som ligger över 120k i snitt varje månad fortfarande, trots att det blivit mycket sämre sista halvåret. Jag förstår inte hur dom lyckas.

Det arbetsgivare intyg jag länkade till är giltig! Dom flesta åkare har inget brevpapper, dom kör med vanligt billigt vitt papper!

Om jag scannar dom senaste 12 lönespecarna och samtidigt matchar dom med utdrag från bankhistoriken som visar att jag fått lönen inbetald på lönekontot. Skulle vi kunna få slut på den här diskussionen om fantasi summor då?

Jag är inte den enda tsab chaffisen som blivit beskylld för att ljuga om inkört i den här tråden. Ett ständigt återkommande och ganska ointressant tema.
Citera
2013-07-12, 17:44
Medlem
Dan88s avatar
cleawata, du lade upp lönespec för december, men den månaden var den bästa under hela året. Även jag slog rekord den månaden.
Citera
2013-07-12, 18:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

1. kör taxi.

Kan iofs ha att göra med fordonets typ. Har du Mc taxi slipper du också undan en del. Taxilagstiftningen gäller för personbil/lastbil. Mc och då säker moped med kommer förbi dessa punkter.

Transportstyrelsen säger alltså att inget är fel. Undrar om skatteverket håller med.
Citera
2013-07-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
cleawata, du lade upp lönespec för december, men den månaden var den bästa under hela året. Även jag slog rekord den månaden.
Ok, men om jag scannar in dom senaste 12 lönespecarna och matchar dom med utdrag från banken där det syns att jag fått lönen inbetald på lönekontot. Kan vi slut på den här diskussionen då?
Citera
2013-07-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Ok, men om jag scannar in dom senaste 12 lönespecarna och matchar dom med utdrag från banken där det syns att jag fått lönen inbetald på lönekontot. Kan vi slut på den här diskussionen då?

Alla 10 menar du? Du var ju utan lön 2 månader för du var ju utan körkort?

Det är ju därför du är så otillförlitlig hela tiden för där är ju något som inte stämmer hela tiden och du har ett konstigt svar på allt! Typ årsinkomsten stämmer inte för du var utan körkort, Löneprogrammet fattar inte att det är efterskott eller att din åkare har varken stämpel eller brevpapper som är ett tvång hos bankerna! Har själv fått lämna in ett nytt intyg till min bank eftersom det saknade stämpel och brevpapper!

Om det nu stämmer att du har en årsinkomst på närmre 500 000 tusen om året som taxichaufför, grattis!
Citera
2013-07-13, 15:18
Medlem
Dweezil78s avatar
*dubbelpost
Senast redigerad av Dweezil78 2013-07-13 kl. 15:20.
Citera
2013-07-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Alla 10 menar du? Du var ju utan lön 2 månader för du var ju utan körkort?

Det är ju därför du är så otillförlitlig hela tiden för där är ju något som inte stämmer hela tiden och du har ett konstigt svar på allt! Typ årsinkomsten stämmer inte för du var utan körkort, Löneprogrammet fattar inte att det är efterskott eller att din åkare har varken stämpel eller brevpapper som är ett tvång hos bankerna! Har själv fått lämna in ett nytt intyg till min bank eftersom det saknade stämpel och brevpapper!

Om det nu stämmer att du har en årsinkomst på närmre 500 000 tusen om året som taxichaufför, grattis!
Vadå alla 10? Jag kan inte fatta att du tycker jag är otillförlitlig, jag kan inte se att jag uppgett felaktiga uppgifter någonstans? Vad är det som inte stämmer? Vart fick du 500 tusen ifrån, jag länkade till inkomst deklarationen och där står det att jag tjänade 405 000 i årsinkomst.

Löneprogrammet förstår inte att man tjänat in lönen en månad tidigare, vad är det för konstigt med det?

Ok, jag inser att det spelar ingen roll om jag skulle scanna in 12 lönespecar och samtidigt matcha dom mot skärmdump från internet banken, där det framgår att jag fått pengarna inbetalt på kontot. Ni skulle ändå inte tro mig.

Det arbetsgivare intyget jag länkade till fungerade alldeles utmärkt när jag sökte lägenhet hos svenska bostäder. Men för att övertyga en blivande taxi chaffis räckte det tydligen inte.

Jag är inte den enda tsab chaffisen som blivit anklagad för att vara en lögnare i den här tråden. Jag kan garantera att alla tsab chaffisar som är lite på hugget och har en viss analytisk förmförmåga, utan problem körde in 100k per månad förra året. I år är det sämre, jag gissar att jag kommer landa på 95k i snitt i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in